ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
موضوع مقاله :
آیا شما هم مثل من از تلگرام خوشتان نمی آید ؟
نویسنده مقاله :
محمود بشاش
تلگرام ابزار خوبی است. واتسپ هم ابزار خوبی است. ولی این ابزارهای خوب برای مقاصد خاصی طراحی شده اند که اگر اشتباهی مورد استفاده قرار بگیرند، به ابزارهای بی خاصیتی تبدیل خواهند شد که نه تنها فایده ای برای ما و کسب و کارمان نخواهند داشت بلکه باعث تاثیرات منفی هم خواهند شد. می پرسید چرا؟ به داستان من گوش دهید تا متوجه منظور من بشوید.
مدت
زیادی بود به این فکر می کردم که چرا از واتسپ بدم می آید. داستان از جایی شروع شد
که یک گروه کوچک در واتسپ ساختم که شامل کسانی بود که در دوره آموزشی که در کلوپ
ایرانیان دبی اجرا کرده بودم شرکت کرده بودند و برای اعضاء گروه اطلاعات مربوط به
کلاس را پست می کردم.
بعد از
تمام شدن دوره هم، هنوز مطالب جدید برای گروه ارسال می کردم و آنها را به روز نگه
می داشتم. یک روز صبح که از خواب بیدار شدم دیدم یکی از اعضاء گروه، عمدا یا سهوا،
یک موضوع کاملا بی ربط و البته حساس و تقریبا توهین آمیز در گروه پست کرده بود.
همان روز چند تماس اعتراض آمیز از اعضاء گروه دریافت کردم مبنی بر اینکه مطالب
گروه باید مدیریت بشه. از طرف یک شخص مهم هم پیام غیر مستقیمی دریافت کردم که این
مطالب نباید در گروه منتشر بشه و شما مسئول هستید!
خوب من
چه کردم؟ فورا گوشی تلفن را برداشتم و زنگ زدم به رییس شرکت واتسپ و گفتم عزیز
دلم، لطفا امکان مدیریت پیام ها در هر گروه، قبل از پست شدن به کل گروه را در
اختیار ادمین ها قرار بده تا این مشکلات پیش نیاید. او هم گفت چشم، پس چرا زودتر
خبر ندادی؟ همین الآن این کار را می کنم…
و خلاصه مشکل به خوبی و خوشی برطرف شد!!!
خیر
دوستان، من این کار را نکردم و به جای اون، کلا گروه را حذف کردم و موضوع تشکیل
گروه در واتسپ را هم از برنامه کاری خودم خارج کردم.
دقیقا
همین سیستم خنده دار را تلگرام ایجاد کرده. ولی دوستان، این سیستم خنده دار برای
همین ایجاد شده که هر کسی در گروه بیاید و هرچه میخواهد بگوید. در کشورهایی که این
موضوع قابل درک باشه، کسی یقه ادمین گروه را نمیگیرد و بازخواست نمیکند به خاطر
کاری که اصلا او مسئولیتی در قبالش ندارد! بلکه همه متوجه هستند که ساختار گروه در
واتسپ و تلگرام همین است و این تقصیر ادمین نیست و ادمین کاری از دستش بر نمی آید.
در واقع حتی مطالب ارسال شده بی ربط، توسط ادمین نمی تواند حذف شود!
این
اشتباه ما است که از ابزار چت، به عنوان ابزار آموزشی یا ابزار اطلاع رسانی عمومی
استفاده کنیم. البته دلیل این موضوع هم واضح است. وقتی فیسبوک فیلتر باشد، همه
دنبال راه کار جایگزین خواهند شد و فعلا بهترین راه کار، تلگرام و واتسپ است!
حالا
مدتی است که تلگرام یک حرکت عجیب انجام داده (به نظر من این حرکت، یک نوع خودکشی
است) که شاید به نظر بیاید مشکل قبلی را برطرف کرده باشد ولی یک مشکل بسیار جدی
جدید ایجاد کرده آن هم شکل دهی مجدد “جریان یک سویه اطلاعات”!
در مدت
چند سال اخیر، وجود شبکه های اجتماعی باعث شده بود مردم کم کم به جریان دو سویه و
چند سویه بین تولید کننده محتوا و مصرف کننده محتوا را درک کنند و این ارتباط دو
طرفه باعث شده بود تا مفاهیم بسیار نوین و موثر برای کسب و کارها و در فضای آنلاین
شکل بگیرد. تولید محتوا، اشتراک گذاری و دریافت فیدبک از مخاطب و محتوای تولید شده
توسط مخاطب (User Generated
Content)همه
امکانات مهمی بودند که سالها طول کشیده تا شکل بگیرند و مخاطبین کسب و کارها و
برندها، به همفکری و هم افزایی و اشتراک گذاری محتوای تولید شده، عادت کنند. ولی
متاسفانه تلگرام با معرفی امکان جدید “کانال” دوباره دارد
ما را بر می گرداند به سال ها قبل! خیلی خیلی قبل تر!
امروزه
می بینیم که برندها دارند از “گروه” به همان دلیل عدم کنترل روی محتوا، به سمت
ایجاد “کانال” حرکت می کنند، با این هدف که جلوی انتشار مطالب نا مرتبط را بگیرند.
ولی نمی دانند که با این کار، یک خطای استراتژیک بزرگ را مرتکب می شوند و آن هم
این است که حق مخاطب در انتخاب مطالب، ارسال فیدبک و نظر، دیدن سایر نظرات و هر
گونه تعامل با محتوای تولید شده که نتیجه آن عدم تعامل با برند است را در بر خواهد
داشت.
شما
خودتان این حس را ندارید وقتی می بینید اطلاعاتی برای شما ارسال میشود که در زیر
آن اطلاعات، امکان ارسال نظر یا سوال برای شما وجود ندارد و هیچ چاره ای ندارید جز
خواندن مطالب و یا کلیک بر روی امکان
“Mute” و
یا خیلی بد تر از آن: “خروج از کانال و نادیده گرفتن آن برند برای همیشه”
من که دلم نمی خواهد
برای برند شرکتی یا شخصی خودم چنین بلای غیر قابل جبرانی پیش بیاید. به هیچ کس هم
توصیه نمی کنم، فقط به این دلیل که مدیران سازنده یک سیستم مثلا تلگرام، امکانی
قدیمی و منسوخ شده را با هزاران تبلیغ و بزرگ نمایی، دوباره اختراع می کنند، ما هم
فکر کنیم پس حتما این یک امکان عالی است و از همین فردا باید آن را در کسب و کار
خودمان پیاده سازی کنیم. به نظرم باید هر ابزاری را با مطالعه و دقت انتخاب کنیم.
این ابزارها مثل چاقوی جراحی هستند. هم می توانند برای کسب و کار و برند ما مفید
باشند و هم می توانند خطرناک باشند. باید دید هر ابزار چطور می تواند به ما، به کسب
و کار و برند ما و در نهایت به مخاطب ما کمک کند تا بهتر و موثرتر، در ارتباط و
تعامل باشیم. جدید بودن یا چون همه دارند استفاده می کنند پس من هم باید استفاده
کنم، دلایل منطقی برای استفاده از این ابزارها نیستند.
مخاطب
عزیز، شما حق دارید هر نوع نظر مثبت یا منفی و تکمیلی در مورد این مطلب را مطرح
فرمایید تا من و همه خوانندگان آن، بتوانند از نظرات شما استفاده کنند.
انتخاب شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی از سال 2015 و به پیشنهاد سازمان کنفرانس اسلامی معروف به سازمان همکاری کشورهای اسلامی کلید خورد. این سازمان که با 57 کشور، دومین سازمان بین دولتی پس از سازمان ملل متحد است، از تمامی کشورهای عضو درخواست کرد که به منظور معرفی شهرهای نمونه گردشگری جهان اسلام، یکی از شهرهای خود را بهعنوان نماینده آن کشور برای انتخاب شهر نمونه گردشگری سازمان همکاری اسلامی معرفی کنند که دو شهر تبریز و یزد با توجه به ظرفیتها و شرایط، مد نظر این سازمان بهعنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران معرفی شد. پیش از این شهرهای قدس و قونیه به ترتیب بهعنوان شهرهای نمونه گردشگری سالهای 2015 و 2016 انتخاب شده بود و جلسه انتخاب شهرهای نمونه گردشگری برای سالهای 2017 و 2018 طی روزهای گذشته در کشور آفریقایی نیجر برگزار شد.
رئیس هیات اعزامی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که به منظور حضور در اجلاس کارشناسان ارشد نهمین کنفرانس وزیران گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاریهای اسلامی، به کشور آفریقایی نیجر سفر کرده بود، دراین باره به جامجم میگوید: در این اجلاس که سهشنبه (1 دی 1394) در شهر نیامی، پایتخت جمهوری نیجر برگزار شد، تبریز بهعنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 انتخاب شد.
تبریز و یزد؛ نامزدهای ایران
اسدالهو درویش امیری با اشاره به این که اجلاس مذکور به ریاست نمایندگان کشور عربستان برگزار شد، میافزاید: شهر مدینه در عربستان سعودی نیز بهعنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی برای سال 2017 انتخاب شد.
وی با اشاره به دفاع و حمایت بسیاری از نمایندگان کشورهای عضو سازمان همکاریهای اسلامی نظیر عراق و بنگلادش از میزبانی تبریز یادآور میشود: کشور ایران طی سال گذشته دو شهر تبریز و یزد را برای انتخاب به کنفراس اسلامی معرفی کرده بود که هر دو شهر از شاخصها و معیارهای مورد نظر کنفرانس، شامل مواردی همچون تعداد آثار تاریخی فرهنگی اسلامی، میزان توسعه یافتگی زیرساختها، روستاهای هدف گردشگری و.... برخوردار بودند، با این حال از آنجا که تبریز از نظر این شاخصها برجستهتر بود، انتخاب این شهر در کنفرانس اسلامی به تصویب رسید.
درویش امیری با اشاره به توسعه یافتگی تبریز به لحاظ زیرساختهای گردشگری، روستاهای هدف گردشگری، تعداد خانهها و مساجد تاریخی، تعداد آثار ثبت ملی و جهانی و رشد سالانه گردشگران داخلی و خارجی، میگوید: بر اساس آمار، رشد گردشگری داخلی تبریز در سال گذشته 25 درصد و رشد گردشگری خارجی این شهر 35 درصد بوده است. نگاهی به آمار تعداد گردشگران خارجی ورودی به تبریز طی سالهای 91 و 92 نیز که به ترتیب 480 هزار نفر و 670 هزار نفر بوده، گویای این رشد سالانه است.
معاون امور مجلس، حقوقی و امور استانهای میراث فرهنگی به تاثیرات مادی و معنوی این انتخاب برای کشورمان و همچنین شهر تبریز اشاره کرده و میافزاید: علاوه بر افتخار فرهنگی معنوی و همچنین معرفی و پررنگ شدن نام تبریز و ایران در جهان و بین کشورهای اسلامی و همچنین پیامدهای مثبت مستقیم و غیرمستقیم آن نظیر رونق گردشگری و به دنبال آن رونق اقتصادی کشورمان بهویژه شهر تبریز، ظاهرا این کنفراس یک جایزه ویژه و امتیاز بینالمللی به صورت اعطای برخی تسهیلات و امکانات برای شهر انتخاب شده منظور میدارد.
تبریز؛ شهری با بهترین شاخصهای گردشگری
در همین حال مدیرکل میراث فرهنگی صنایعدستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز به شاخصهای انتخاب شهر برتر گردشگری کشورهای اسلامی اشاره کرده و به جامجم میگوید: اطلاعات طبیعت و سایتهای گردشگری، رشد پایدار در زمینه تعداد گردشگران ورودی به شهر در یک بازه زمانی مشخص، درآمد گردشگری شهر، تعداد موزهها، مراکز هنری، فرهنگی و آثار تاریخی و اسلامی، آخرین نمایشگاههای گردشگری و جشنوارههای مختلف از جمله محصولات کشاورزی، صنایع دستی و تولیدات عشایری، رویدادهای گردشگری شهر در طول سال معرفی شده بهعنوان کاندیدا، تعداد هتلها و مراکز تفریحی، در دسترس بودن زیرساختهای پایه، سهل بودن سیستم حمل و نقل و دسترسی روادید (فرآیند صدور روادید)، قابل دسترس بودن اطلاعاتی در مورد شهر در سطح منطقه و بینالمللی از جمله فاکتورهای مد نظر برای انتخاب شهر نمونه گردشگری است.
فرزین حقپرست با بیان اینکه تبریز تقریبا در تمامی این شاخصها سرآمد است، میافزاید: این شهر علاوه بر برخورداری از یک اثر ثبت جهانی شده (بازار بزرگ تبریز )، از 1759 اثر ثبت ملی شده، 17 موزه و 300 خانه تاریخی نیز برخوردار بوده و شهر ربع رشیدی، اولین شهرک دانشگاه اسلامی در جهان اسلام با قدمت 700 سال نیز در این شهر واقع شده است.
وی به برگزاری انواع جشنواره نظیر جشنوارههای گلمحمدی، آدمبرفی، تخممرغهای رنگی و... همچنین نمایشگاههایی نظیر صنایع دستی و... در این شهر اشاره و خاطرنشان میکند: درآمد گردشگری شهر تبریز در سال گذشته حدود صد میلیارد تومان بوده که مربوط به بخشهایی همچون درآمد هتلها و اماکن اقامتی، رستورانها و غذاخوریها، پارکهای تفریحی، موزهها، جشنوارهها و بازار بزرگ تبریز است.
مدیرکل میراث فرهنگی صنایعدستی و گردشگری آذربایجان شرقی به پیامدهای انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام نیز اشاره کرده و میگوید: رونق صددرصدی گردشگری داخلی و خارجی و ترویج گردشگری حلال، افزایش سرمایهگذاری در بخشهای مختلف، افزایش میزان اشتغال و کارآفرینی و توسعه زیرساختهای گردشگری از جمله پیامدهای مثبت این انتخاب است که نصیب شهر تبریز و همچنین کشورمان خواهد شد