دنیای تجارت الکترونیک

دنیای تجارت الکترونیک

فن آوری اطلاعات و تجارت الکترونیک
دنیای تجارت الکترونیک

دنیای تجارت الکترونیک

فن آوری اطلاعات و تجارت الکترونیک

رستوران کی اف سی را چه قدر می شناسید ؟

در کی اف سی ، در بخش مدیریت زنجیره عرضه ، جوجه ها 32 الی 45 روز طول می کشه تا برای مصرف آماده بشن .

قیمت یک مینی جوجه کی اف سی 3/49 دلار می باشد .

یک مامور به رستوران های کی اف سی در فواصل مشخص سر می زند که کیفیت آنها را بررسی کند . یا به عبارتی دیگر استاندارد های کی اف سی را داشته باشد .

برای این منظور آزمونی با عنوان GER  یا آزمون تست وجود دارد . مامور پس از بررسی رستوران ها به آن امتیاز می دهد . امتیاز کمتر از 80 یعنی رستوران استاندارد لازم را بدست نیاورده و تعطیل میگردد . 

آزمون هایی که وجود دارد این است :

دما باید 63 درجه باشد .

جوجه ها درست پخته شده باشند .

دست ها تمیز و شسته شوند .

زمان تحویل سفارش هم مهم است .

نتیجه تصویری برای کی اف سی

کی اف سی زمانی که می خواهد در منطقه ای مثل بیرمنگام رستوران بزند ، از مردم اهالی آنجا نظرخواهی کرد . 

مامور از بازرسی هایی که از رستوران ها انجام می دهد ، گزارش تهیه کرده و با مسولین ارائه می دهد . اگر رستورانی نمره لازم را بدست نیاورد ، به او 45 روز فرصت داده می شود تا کیفیت خود را بالا ببرد در غیر این صورت تعطیل می شود .


تجربه خوردن جوجه بروستد دو تکه در پیتزا پله قزوین :

فست فود و پیتزا پله :

هر پیتزا فروشی نمی تونه جوجه بروستد خوب آماده کنه .

پیتزا پله به تازگی در سال 1394 دکوراسیون خود را تغییر داده بود . برای صرف  جوجه بروستد به پیتزا پله در اسفند 1394 رفتم .

دکوراسیون خوب و عالی اما این چیزها نتونست انتظار 40 دقیقه ای  بنده را برای رسیدن جوجه بروستد به میز غذاخوری مجاب کنه که دفعه دیگر بیام به این رستوران .

برای همین به این نتیجه رسیدم که در قزوین فست فود هایی که معروف هستند هر کدام در یک چیز معروف هستند . دهخدا در قزوین برای جوجه بروستد عالی است .





نتیجه تصویری برای کی اف سی

بازار داغ خرید و فروش لایک و فالور در اینستاگرام

بازار داغ خرید و فروش لایک و فالور در اینستاگرام

در شبکه‌های اجتماعی غرق شده‌ایم و آن قدر در اعماق این اقیانوس فریبنده فرو رفته‌ایم که از دوستان مجازی خود طلب لایک [1](پسندیدن) و فالوئر[2] (دنبال‌کننده) می‌کنیم.

روزانه بارها اکانت‌های خود را در شبکه‌های اجتماعی بالا و پایین می‌کنیم، آن هم نه برای اطلاع از خبرها و احوال دوستان بلکه تنها برای مطمئن شدن از این‌که از جانب دیگران تایید شده‌ایم و پست یا عکس ما را دیگران هم پسندیده‌اند.

اهمیت این دیگران تا جایی پیش رفته که بسیاری از ما به دیگران غیرواقعی (مجازی) هم راضی شده‌ایم و حاضریم در ازای پرداخت پول، تعدادی اکانت جعلی، ما را در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام فالو کرده و پست‌های ما را لایک کنند.

عده‌ای هم به دلایلی مانند رونق دادن به اکانت‌های تجاری خود دنبال لایک، فالوئر و حتی کامنت[3] هستند. به هر حال این تقاضا باعث به وجود آمدن بازار تازه‌ای برای فروش لایک و فالوئر شده؛ بازاری که این روزها حسابی گرم است.

فالوئر بیشتر، مشروعیت بیشتر

تعداد فالوئرهای بعضی از اکانت‌های اینستاگرام تعجب‌برانگیز و شگفت انگیز و جالب توجه است. این شبکه اجتماعی که با افول فیسبوک روزهای اوج خود را سپری می‌کند ، پر است از اکانت‌هایی که بیش از چند میلیون فالوئر دارند اعدادی که حتی در صفحات مربوط به سلبریتی‌ها هم نادر است. اما این فالوئرها چه کسانی هستند و چرا ترغیب شده‌اند یک صفحه معمولی را فالو کنند؟

یکی از فروشندگان لایک و فالوئر در گفت‌و‌گو با کلیک می‌گوید: «خریداران ما قشرهای مختلفی هستند.

اما بیشتر آنها یا صفحات تجاری دارند که در آن محصولی را می‌فروشند و تبلیغ می‌کنند مثل لباس فروشی ها ،  یا جزو افراد مشهور (مانند بازیگران، خوانندگان، ورزشکاران و...) هستند.

عده‌ای دیگر نیز یک صفحه رسمی برای اطلاع‌رسانی (در حوزه‌های مختلف) مثل جدیدترین گوشی های تلفن همراه ، تازه های فناوری اطلاعات  راه ‌انداخته‌اند و می‌خواهند هر چه سریع‌تر دیده شوند. تعدادی افراد معمولی هم فقط دنبال جلب توجه هستند.

خریدارها می‌توانند فالوئرهای خود را از میان اکانت‌های واقعی یا تقلبی (فیک) انتخاب کنند. مشخص است اکانت‌های واقعی قیمت بیشتری دارند.

اکانت‌ها دو دسته هستند؛ خارجی و ایرانی که ایرانی‌ها قیمت بیشتری دارند. گرچه قیمت اکانت قطعی و مشخص نیست و بسته به نظر فروشنده آن دارد ، اما  برای مثال هر 5000 فالوئر خارجی حدود 80 هزار تومان قیمت دارد، در حالی‌که خرید همین تعداد فالوئر ایرانی 429 هزار تومان تمام می‌شود. هر 1000 فالور را با کلمه انگلیسی k  نمایش می دهند و بنابراین اکانتی که نوشته 5 K را در خود داشت باشد ، یعنی 5000 فالور دارد .

نکته دیگری که بر قیمت تاثیر می‌گذارد، تعداد فالوئری است که می‌خرید. مثلا خرید صد فالوئر ایرانی 15 هزار تومان و خرید 2500 فالوئر 230 هزار تومان خرج دارد. به این ترتیب هر چه تعداد فالوئر درخواستی شما بیشتر باشد، قیمت هر فالوئر نیز کمتر می‌شود.

اگر تعداد فالوئرهایی که خریده‌اید کمتر از 30 یا 40 هزار نفر باشد معمولا به سرعت و در چند ساعت این تعداد به فالوئرهای شما اضافه می‌شود، اما اگر تعداد خرید شما بالا باشد گاهی باید چند روز دندان روی جگر بگذارید.

 

 

فالوئرهای تقلبی

دلالان این بازار با هک و کدنویسی، اکانت‌های تقلبی زیادی می‌سازند. فالوئرهای تقلبی وجود خارجی ندارند، بنابراین تنها دلیل خرید آنها بالا بردن تعداد فالوئرهاست.

افرادی که بابت خرید فالوئرهای تقلبی پول می‌پردازند، معتقدند هرچند این فالوئرها وجود ندارند که مشتری واقعی آنها شوند، ولی داشتن فالوئرهای زیاد باعث جذب دیگران به صفحات آنها شده و به عبارتی بازار گرمی محسوب می‌شود.

یکی از خریداران فالوئرهای تقلبی به کلیک می‌گوید: «می‌خواستم از اکانتم رونمایی کنم، ولی صفحه خالی که فقط فرصت کرده بودم چند عکس در آن بگذارم بدون فالوئر، وجه خوبی نداشت.

بنابراین تصمیم گرفتم با کمی هزینه تعداد فالوئرهایم را افزایش دهم تا کسب‌وکارم موجه به نظر بیاید. این کار را برای رونق کارم انجام دادم.» او درباره این‌که آیا از این کار خود راضی است و آیا صفحه‌اش رونق یافته می‌گوید:

فکر می‌کنم صبر کردن و به دست آوردن فالوئر و لایک واقعی از طریق خدمت‌رسانی خوب و فعالیت منظم و اصولی در شبکه‌های اجتماعی بهتر باشد.

هرچند در کوتاه‌مدت به هدفم که افزایش فالوئر بود رسیدم، ولی فکر نمی‌کنم هیچ‌کدام از آنها به مشتریان و مخاطبان واقعی من تبدیل شده باشند.

این درسته که فالورهام زیاد شده اما فقط تعداد بسیار کمی تمایل به خرید محصولات فروشگاهم دارند .

اغلب مشتریانی که وسیله یا چیزی را می خواهند خرید کنند ، هنوز ترجیح می دهند حضوری به بازار مراجعه کنند تا اینستاگرام .

من فکر می کنم افرادی که مشتری واقعی هستند ، در اینستاگرام عضو نیستند و به این چیز ها کمتر اهمیت می دهند .

 

 

پیدایش مشاغل جدید در شبکه های مجازی

نگاه اقتصادی به فضای مجازی، بازاری برای خرید و فروش لایک و فالوئر راه انداخته و حتی مشاغلی برای مدیریت صفحات مجازی به‌عنوان «ادمین» به‌وجود آمده است.

صاحبان کسب و کارها و برندهای تجاری وقتی فعالیتشان در دنیای مجازی رونق می‌گیرد، معمولاً فرصت نمی‌کنند خودشان همه کارها را به‌عهده بگیرند.به همین دلیل هم سراغ نیروی اضافه‌ای می‌روند تا شبکه‌های اجتماعی آنها را مدیریت کند. یعنی افرادی را استخدام می کنند که تجارت آنها را در شبکه های اجتماعی معرفی و تبلیغ کنند و در قبال این کار مبلغ ناچیزی را هم به آنها می دهند .

هرچند در دنیا این کار به تخصص و شناخت رسانه نیاز دارد و چنین شغلی جا افتاده است، ولی در ایران معمولا این فعالیت به افراد بیکار که شناخت خاصی هم از شبکه‌های اجتماعی یا دانش استفاده  از آن را  ندارند با حقوقی حداقلی داده می‌شود.


یک ادمین  یا کاربر حرفه‌ای، ادبیات هر شبکه اجتماعی را می‌شناسد و به‌درستی در همان فضا برای جذب مخاطب حرکت می‌کند.

چنین فردی استراتژی خاصی برای فعالیت‌های خود تعریف می‌کند و تمام وقتش به مدیریت اکانت‌ها در شبکه‌های اجتماعی و آشنایی با مخاطبان می‌گذرد، در حالی که یک ادمین معمولی فقط روزی دو ساعت یا کمتر برای این کار وقت می‌گذارد.

مشخص است ادمین‌ها با توجه به حرفه‌ای بودن یا نبودن و اهمیت صفحه‌ای که مدیریت آن به آنها سپرده می‌شود، دستمزدهای متفاوتی دریافت می‌کنند.

از کجا کاربر حرفه ای و صفحات حرفه ای را بشناسیم ؟

یک کاربر حرفه ای اینستاگرام از هشتگ ها استفاده می کند و عکس های مناسب و با کیفیت تولید می کند . همچنین نگارش صفحه پروفایل را به درستی انجام می دهد .

 

 

خرید و فروش صفحات

عده‌ای از کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌خواهند راه صد ساله را یکشبه طی کنند. این کاربران معمولا سراغ خرید یک اکانت آماده می‌روند که تعداد زیادی فالوئر دارد.

به نظر کارشناسان بازاریابی، این کار توجیهی ندارد و بهتر است صاحبان کالاها و خدمات یک صفحه شخصی را از ابتدا راه‌اندازی کرده و آن را به یک ارزش تجاری تبدیل کنند، زیرا هر کسب‌و‌کاری مخاطبان خاص خودش را دارد.

به عنوان مثال صفحه‌ای که پیش از این به فروش آنلاین پوشاک برندهای ترک اختصاص داشته، حتی اگر تعداد زیادی فالوئر داشته باشد با تبدیل شدن به یک کاربری متفاوت دیگر، مخاطبان خود را از دست می‌دهد.

شات کردن عکس و صفحه

کسب‌و‌کارها مدت‌هاست از شبکه‌های اجتماعی برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند و امروزه اینستاگرام بیش از هر شبکه اجتماعی میزبان کسب‌و‌کارهای کوچک است.

حضور کسب‌و‌کارهای بزرگ (برندها) که تقریبا برای همه شناخته شده هستند در شبکه‌های اجتماعی نه برای فروش آنلاین و تبلیغات، بلکه برای اطلاع‌رسانی و ارتباط با مشتریان است.

در حالی‌که کسب‌و‌کارهای کوچک و خانگی با هدفی متفاوت وارد شبکه‌های اجتماعی می‌شوند. این کسب‌و‌کارها نیاز به معرفی، تبلیغ و دیده شدن دارند تا بتوانند محصولات یا خدمات خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی به صورت آنلاین بفروشند یا فروش حضوری خود را افزایش دهند.

با یک مثال مساله شفاف‌تر می‌شود؛ برندی مانند آدیداس یا روزنامه‌ای مانند رویترز آن‌قدر شناخته‌شده هستند که حضورشان در شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغ و افزایش فروش نیست.

در حالی‌که یک مزون آنلاین برای فروش اجناس خود به فالوئرهای زیاد و تبلیغات نیاز دارد. به همین دلیل هم ممکن است عکسی که یکی از این مزون‌ها در اینستاگرام به اشتراک می‌گذارد از عکسی که آدیداس گذاشته لایک بیشتری بخورد.

در این میان یک گروه سوم هم وجود دارد. این گروه سوم، اکانت‌هایی هستند که در آنها محتواهای سرگرم‌کننده (مانند اخبار سلبریتی‌ها) و گاهی آموزشی (مانند نکاتی برای ورزش کردن در خانه) به اشتراک‌گذاشته می‌شود. این گروه هم نیاز به دیده شدن دارد.

با توجه به این‌که کسب‌و‌کارهای کوچک و اکانت‌های گروه سوم یک هدف دارند، برای رسیدن به آن هدف در کنار هم قرار می‌گیرند.

معمولا این صفحات یکدیگر را تبلیغ می‌کنند. به تبلیغ یک عکس یا صفحه در صفحه‌ای دیگر در اینستاگرام به اصطلاح شات کردن عکس یا صفحه گفته می‌شود.

شات کردن عکس یا صفحه نیز با توجه به پرطرفدار بودن صفحه تبلیغ‌کننده قیمت‌های متفاوتی دارد که می‌تواند بین 80 هزار تا یک میلیون تومان باشد.

بعضی برای پرطرفدار کردن صفحه خود هر کاری از جمله شایعه درست کردن یا منتشر کردن عکس‌های خصوصی افراد مشهور و دیگر کاربران می‌کنند تا بتوانند با شات کردن عکس یا صفحات دیگران درآمد کسب کنند.

گاهی نیز این معامله در ازای شات کردن متقابل صورت می‌گیرد که اهالی اینستاگرام به آن تبادل می‌گویند.

امنیت از دست رفته

وقتی کسانی را که نمی‌شناسیم به صفحه خود در شبکه‌های اجتماعی راه می‌دهیم، صفحه‌ای را که پیش از این متعلق به دیگری بوده است می‌خریم و... امنیت خود را در فضای مجازی به خطر انداخته‌ایم.

فروشندگان لایک و فالوئر می‌توانند با تصاحب نام کاربری و رمز عبور افراد، صفحات آنها را در اختیار بگیرند و از آن برای هر هدفی استفاده کنند. پس هیچ‌گاه رمز خود را به بهانه خرید فالوئر و لایک در اختیار دیگران قرار ندهید.

با جست‌و‌جو در گوگل به سرعت نرم‌افزارهایی را پیدا می‌کنید که به کاربران کمک می‌کنند تا فالوئر و لایک بیشتری داشته باشند.

این نرم‌افزارهای ایرانی هیچ‌کدام روی فروشگاه‌های رسمی مانند گوگل‌پلی و اپ‌استور قرار ندارند؛ زیرا قرار گرفتن در این فروشگاه‌ها به رعایت استانداردها و ضوابطی نیاز دارد که در این نرم‌افزارها دیده نمی‌شود.

بنابراین اپلیکیشن‌های خرید و فروش لایک و فالوئر ممکن است از امنیت پایینی برخوردار بوده یا حتی متعلق به هکرها باشند.

در میان این اپ‌ها آنهایی قابل اطمینان هستند که برای لاگین کردن (ورود) شما را به صفحه رسمی اینستاگرام (instagram.com) هدایت می‌کنند. پس باید به URL صفحه‌ای که در آن لاگین می‌کنید، دقت کنید..

دسته بندی کاربران در اینستاگرام

درصد

سرگرمی

45

مطالعه و بالابردن اطلاعات

10

عدم آشنایی با نرم افزار

40

خرید

5

 

 



[1] Like

[2] Follower

[3] Comment

در مورد بنرهای اینترنتی چه می دانید ؟(قسمت دوم)

از بیل برد تا بنر

با افزایش میران دسترسی به اینترنت به عنوان یک رسانه الکترونیکی ، این رسانه به سرعت به عنوان یک رسانه پویا و کاربر پسند جهت تبلیغات تبدیل شده است . با درنظر گرفتن چرخه عمر محصولات در بازارهای امروزی که زمان این چرخه از مرحله تولید تا افول به حدود کمتر از شش ماه رسده است ، باید گفت که استراتژیها و کانال های تبلیغی سنتی قادر به انجام اهداف کسب و کاری شرکت و تراکنش های آن هستند . سازمان ها و شرکت هایی که از انگیزه بالای کارآفرینی و تحول برخوردار می باشند به خوبی به این امر واقف شده اند که رسانه جدید چه قدر در محیط چالشی موجود تاثیر گذار است .

امروزه در مبادلات و تعاملات بازرگانی با واژه هایی همچون مشتریان جهانی ، تولیدکنندگان جهانی ، عرضه کنندگان جهانی ، خریداران جهانی ، بازارهای جهانی روبرو هستیم . آیا این میادین جهانی نیازمند تبلیغات جهانی نمی باشند؟ بنا به تعریف آقای اسپترپ در سال 1991 تبلیغات ایده آل تبلیغاتی است که از بالاترین امکان دسترسی به مشتریان بالقوه ، همراه با یک امکان پذیری بالا برای گرفتن بازخورد ، و البته هزینه پایین برخوردار باشد . بدین ترتیب کدامین رسانه است که تبلیغ کننده رابه تبلیغ ایده آل می رساند ؟ این فصل بر آن است تا یک تعریف جامع از تبلیغات اینترنتی همراه با مشخصه ها و مزایای این تبلیغ ارائه نمایید .