دنیای تجارت الکترونیک

دنیای تجارت الکترونیک

فن آوری اطلاعات و تجارت الکترونیک
دنیای تجارت الکترونیک

دنیای تجارت الکترونیک

فن آوری اطلاعات و تجارت الکترونیک

اقداماتی که می تواند در یادگیری درس آمار و احتمال مهندسی کمک کند

موضوع مقاله : تدریس درس مهندسی آمار و احتمالات 

کاربرد مقاله : اساتید و دانشجویان با شیوه تدریس و یادگیری آمار را بهتر بیاموزند 

تاریخ مقاله : دی ماه 1393

درس آمار و احتمالات  مهندسی  یکی از دروس پایه در رشته های مهندسی


درس آمار و احتمالات را بیشتر دانشجویان در رشته های فنی و مهندسی مثل : کامپیوتر و برق و ... با آن سرو کار دارند . بررسی که صورت گرفته نشان می دهد بسیاری از دانشجویان نتوانسته اند به سوالات این درس در موقع امتحان پاسخ دهند . سال ها قبل  بسیاری  فراموش کردن فرمول ها در سر جلسه امتحان دلیل آن را می دانستند . بعدها اساتید در برگه سوال فرمول های مهم و کاربردی که برای پاسخ به سوالات نیاز می باشد را ضمیمه کردند . اما باز هم مشاهده می شود که درصد کمی می توانند از این فرمول ها استفاده کنند و باز هم نمی توانند به سوالات پاسخ دهند . استفاده از دستگاه های سمعی و بصری مثل ویدئوپروژکتور ، تدریس درس به صورت کنفرانسی ، تدریس درس به صورت  آموزش و حل تمرین از روش هایی بوده که اساتید از آن استفاده کرده اند .

به نظر شما مشکل در کجاست ؟

دلیل اول : نحوه تدریس

اگر کمی بررسی دقیق تر انجام دهیم ، یادگیری درس آمار و احتمالات به تمرین و پشتکار نیاز دارد و تمرین و حل مسئله با حل کردن در برگه مرتفع می شود . نحوه آموزش این درس خیلی مهم می باشد . آموزش درس آمار و احتمالات با کمک ویدئو پروژکتور مناسب نبوده و تنها یک تصویر از جواب  بر ذهن دانشجو قرار می دهد در حالی که تدریس این درس مانند ریاضی و فیزیک  بایستی با گچ و ماژیک بر روی تخته سیاه و یا تخته وایت بورد صورت گیرد . اگر این فرض  درست باشد که باید آما و احتمال را از روی ویدئوپروژکتور به دانشجو آموخت ، پس چرا  در ریاضی و فیزیک از ویدئو پروژکتور برای آموزش استفاده نمی شود ؟

دلیل دوم : نوع آموزش

نوع آموزش نیز مهم می  باشد  ، یعنی آموختن به دانشجو . برای بسیاری از دانشجویان این سوال مطرح است که این سوال در کجا استفاده می شود و به چه دردی می خورد ؟ کاربرد آن کجاست ؟  اگر استاد بتواند دانشجو را قانع و مجاب نماید که هدف و منظور این سوال چیست ، می تواند نقش اثرگذاری در یادگیری او در آن مساله داشته باشد بنابراین دانشجو انگیزه لازم برای یادگیری آن را پیدا می نماید .

دلیل سوم : حل تمرین انواع سوالات

بسیاری از دانشجویان وقتی سوالات امتحان را مشاهده می کنند از جدول معروف توزیع استاندار ، توزیع t متحیر می شوند و نمی دانند آن چیست و یا کاربردش در کجاست ؟

با توجه به این که این بخش از درس مربوط به فصل های انتهایی کتاب می شود ، همواره مورد توجه کمتری قرار می گیرد ، در حالی که یکی از فصل های مورد علاقه اساتید می باشد . به نظر می رسد ، با صرف وقت بیشتری بر روی این فصل دانشجویان بتوانند از عهده سوالات  این فصل به آسانی برآیند .

کشاندن دانشجو جلوی تخته سیاه و دادن تمرین به وی و حل کردن آن توسط دانشجو یکی از روش های خوب و کاربردی می باشد که استاد با این شیوه پی می برد که آیا شاگردانش درس را فرا گرفته اند یا خیر ؟ اما این روش زمانی مطلوب خواهد بود که استاد درس مربوطه را به دانشجو داده باشد و این شیوه را برای آموزش به صورت کنفرانسی به کار نبرد .

بررسی ها نشان می دهد که اساتیدی نیز شیوه آموزششان به این صورت است که درس آمار را روخوانی می کنند و بازهم کنفرانسی تدریس می نمایند که این روش تدریس  نیز برای این درس  مفید به نظر نمی رسد .

دلیل چهارم : ضعف در محاسبات و ریاضیات

علیرغم دلایلی که مطرح شد ، بسیاری از دانشجویان نیز هستند که به دلیل اینکه پایه ریاضیات آنها ضعیف می باشد ، در یادگیری این درس با مشکل مواجه می شوند که این جاست بایستی تمرین و پشتکار داشته باشند .

تدریس کنفرانسی ، آموزش از طریق کنفرانس ، آموزش آمار و احتمال از طریق تجهیزات سمعی و بصری مثل  ویدئوپروژکتور



مشاوره تخصصی برای رونق در کسب و کار و جذب مشتری


چگونه پروپوزال را به تایید استاد برسانیم ؟

نکات مهم در نوشتن و تدوین پایان نامه ها برای دانشجویان دانشگاه آزاد

نمایشگاه های کامپیوتر ، فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک  

شرکت های تجاری و مشهور تجاری جهان در فناوری اطلاعات کدامند ؟

نکات کاربردی در استفاده از ویدئوپروژکتور با کامپیوتر دارای ویندوز 8

علت قطع و وصل شدن تصویر ویدئوپروژکتور

مهمترین علت های اجرا نشدن سی دی یا دی وی دی

الزامی یا غیر الزامی بودن انتخاب استاد مشاور برای کارشناسی ارشد

راهنمایی های کاربردی در استفاده از ویدئوپروژکتور

مفهوم هد هانتر یا شکارچی استعداد در بازاریابی

مسابقات روبات و مسابقات جهانی ربات در هلند

نمایشگاه های فناوری اطلاعات در گوشه و کنار دنیا


راه های بدست آوردن آرامش برای افرادی که می خواهند در امتحان موفق باشند

نظرات 1 + ارسال نظر
علی فاتحی یکشنبه 5 شهریور‌ماه سال 1396 ساعت 09:01 ق.ظ http://alifatehi.persianblog.ir

سلام
نکته کلیدی اینجاست:
"آمار شاخه ای از ریاضیات نیست بلکه از ریاضیات بهره می برد"
مانند فیزیک و مکانیک و اقتصاد که از ریاضی استفاده میکنند. دانشجویان مهندسی به تصور اینکه پایه ریاضی خوبی دارند یادگیری آمار را راحت می دانند در صورتیکه داستان آمار از ریاضی جداست. نگرش آماری با نگرش ریاضی متفاوت است.
آمار تمرین و ممارست و نگرش جداگانه ای می طلبد و باید به عنوان علمی مستقل به آن نگاه کرد.
موفق باشید
علی فاتحی

سلام . خیلی ممنون که از سایت دیدن کردید و دیدگاه خود را بیان کردید .
www.pdfsabz.ir

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد