دنیای تجارت الکترونیک

دنیای تجارت الکترونیک

فن آوری اطلاعات و تجارت الکترونیک
دنیای تجارت الکترونیک

دنیای تجارت الکترونیک

فن آوری اطلاعات و تجارت الکترونیک

مدل ها و قیمت گذاری ها در تجارت الکترونیک و کسب و کارهای الکترونیکی کدامند؟

مدل های تخفیف :

مدل کسب و کار الکترونیکی تخفیف به وب سایت ها کمک می کند تا مشتریان بیشتری برای وب سایتشان جذب نمایند . برخی شرکت ها به خاطر بازگشت و رجوع مجدد کاربرانشان از روش اعلام قیمت های روزانه استفاده می کنند . ایبیتس فروشگاه الکترونیکی است که مشتریان بابت خرید از آن مقداری از وجه پرداختی شان را دوباره بازپس می گیرند ، همانند یک تخفیف . این وب سایت با عمده و خرده فروشی های آنی که تخفیف ارائه می دهند دارای مشارکت ضمنی است .

شرکت های مذکور این تخفیفات را بابت پرداخت هایی که آنها برای محصولات بعدی خواهند داشت محاسبه می کنند و از مبلغ کل بدهی مشتریان کم می کنند . اعطای تخفیف آن هم به این شکل کاربران را تشویق می کند تا جهت دریافت تخفیف روز گذشته ، برای خرید مجددا به این وب سایت مراجعه کنند. وب سایت نیز از منابع حاصل از ارزش افزوده ایجاد شده بابت بازدیدهای مکرر کاربران  تلاش می نماید رضایت خاطر آنان را بدست آورده و وفاداری آنها را نیز مستحکم تر کند .

مدل قیمت گذاری پویا

اینترنت روش های کسب و کار را دچار تغییرات عمده ای کرده است . کسب و کارها در دنیای واقعی به این صورت است که قیمت محصول به وسیله فروشنده تعیین می شود و در صورت توافق خریدار دادوستد صورت می گیرد .

اما در دنیای وب مکانیزم کمی متفاوت است ، شرکت هایی مانند پرایس لاین[1] و آی مندی[2] کاربران را قادر می سازند قیمت موردنظرشان را برای خدماتی چون هتل ، مسافرت ، مسکن ، اتوموبیل و دیگر کالاها تعیین نمایند .

در گذشته متقاضیان خرید می بایست از تعداد زیادی خرده و عمده فروشی بازدید می کردند تا می توانستند کالای موردنظرشان را پس از چانه زنی زیاد تهیه کنند . امروزه ، تنها با تعداد کمی کلیک ماوس مصرف کنندگان همه آن چیزهایی را که نیاز دارند در پایین ترین قیمت به دست می آورند . خرید در حجم بالا همیشه باعث کاهش قیمت و دریافت تخفیف می شود . در اینترنت وب سایت هایی وجود دارند که به کاربران این اجازه را می دهند از این کاهش قیمت ها استفاده کنند .

مدل قیمت گذاری حساس به تقاضا

وب این امکان را به مشتریان می دهد تا تقاضای بهتر و خدمت سریع تر و ارزان تر داشته باشند . یکی از این تسهیلات فراهم شده امکان خرید گروهی برای کاهش هزینه هاست . مفهوم کلی کسب وکار قیمت گذاری حساس به تقاضا این است که تعداد زیادی از خریداران محصولی ، در یک خرید شرکت نمایند ، تا بدین وسیله هزینه های خرید تک تک آنان کاهش یابد. فروش محصولات به صورت انفرادی دارای قیمت بالایی برای مشتری است ، زیرا فروشنده باید محصولات را طوری قیمت گذاری نماید که بتواند هزینه های فروش و سربار را پوشش دهد . اما وقتی مشتریان خرید کلی انجام می دهند ،هزینه ها سرشکن شده و حاشیه سود افزایش می یابد .شرکت مرکاتا برای فروش محصولاتی همچون لوازم برقی و کامپیوتر از این مدل کسب و کار الکترونیکی استفاده می کند .با این مدل مصرف کنندگان یک وفاداری خاصی را نسبت به مرکاتا پیدا نموده اند ، زیرا این شرکت به آنها کمک می کند مقدار پول بیشتری صرفه جویی نمایند . موشاپ وب سایت دیگری است که از این مدل کسب وکار استفاده می کند ، با این تفاوت که ارائه دهنده یک خدمت مقایسه ای است . زیرا محصول و قیمت گذاری آن بین وب سایت های شبیه به هم یکسان نیست . از این رو کاربران ممکن است مایل باشند چندین وب سایت این چنینی را قبل از خرید مشاهده کنند .

مدل قیمت گذار تطبیقی

مدل قیمت گذاری تطبیقی به مشتریان اجازه می دهد قیمت تعداد زیادی از بازرگانان را مورد مقایسه قرار دهند و محصول یا خدمت موردنظرشان را در  پایین ترین قیمت تهیه نمایند . این شرکت ها معمولاً درامدشان را از طریق مشارکت با بازرگانان بدست می آورند .از این روی کاربران هنگام استفاده از خدمات این وب سایت ها  می بایست دقت زیادی به خرج دهند . زیرا ممکن است بهترین قیمت بازار به آنان عرضه نشود و تنها قیمت هایی عرضه گردد که بازرگانان آنها با آن وب سایت ها در ارتباط هستند .

مدل ارائه قیمت به وسیله مشتری

مدل کسب و کاری ارائه قیمت بوسیله مشتری به کاربران اجازه می دهد قیمت شان را برای محصولات و خدمات انتخاب کنند . برخی از کسب و کارهایی که این خدمت را ارائه می دهند ، دارای مشارکت ضمنی با مدیران صنایعی چون هتل ها ، موسسات مالی ، خرده فروشی ها می باشند . مدیران این صنایع قیمت های درخواستی مصرف کنندگان را از واسطه ها دریافت می کنند سپس تصمیم گیری می کنند که محصول یا خدمت شان را به آن قیمت به فروش برسانند یا نه . در صورتی که قیمت مورد تقاضای مصرف کننده تایید نشود از مصرف کننده خواسته می شود قیمت دیگری را اراده نماید .

کسب و کار الکترونیکی و تجارت الکترونیکی

در حالی که بسیاری از مردم کسب و کار الکترونیکی و تجارت الکترونیکی را یکی فرض می کنند ، اما این دو مفهوم دارای تفاوت بسیاری می باشند . کسب وکار الکترونیکی دربرگیرنده تجارت الکترونیکی و بسیاری برنامه های کاربردی دیگر است . مزایا و کاربردهای بسیاری از کسب و کار الکترونیکی اشتقاق می یابند تا از تجارت الکترونیکی . تجارت الکترونیکی تنها روی مشتریان سازمان تمرکز می نماید و در تلاش است با استفاده از رسانه جدید مبادی و کانال های فروش جدیدی برای سازمان فراهم نماید و سود حاصله را بیشتر نماید . اما کسب و کار الکترونیکی به گسترش ارتباطات سازمان می پردازد که این گسترش

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد