Search
Close this search box.

فناوری اطلاعات یا آی‌تی (IT) چیست و چرا تا این حد پرطرفدار است؟

فناوری اطلاعات یا آی‌تی (IT) چیست؟

فناوری اطلاعات یا آی‌تی به استفاده از تکنولوژی‌ها و راهکارهای مختلف برای جمع‌آوری، پردازش، انتقال، و ذخیره اطلاعات اشاره دارد. این حوزه در برگیرنده‌ی توسعه نرم‌افزار، شبکه‌ها، سخت‌افزارها، و سیستم‌های اطلاعاتی می‌باشد.

فهرست مطالب

آی تی یا فناوری اطلاعات (Information Technology) که به اختصار آن را IT نیز می‌نامند، یکی از پرطرفدارترین و در عین حال جذاب‌ترین مباحثی است که شما نیز می‌توانید آن را یاد بگیرید، شاید بد نباشد بدانید پر درآمدترین مشاغل دنیا نیز در همین حوزه هستند، اگر نگاهی به لیست ثروتمندترین افراد جهان نیز داشته باشید مطمئنا خودتان به این موضوع پی خواهید برد، پس چندان بی ارتباط نیست که بسیاری از افراد به این حرفه علاقه‌مند شوند، در این آموزش از همیار آی تی قصد داریم باهم بیشتر به این مبحث پرداخته و ببینیم آی تی دقیقا چیست و چرا تا این حد در دنیا طرفدار دارد؟

آی تی چیست؟ فناوری اطلاعات چیست؟

اگر کمی در تصویر بالا دقت کرده باشید حتما کلمات زیادی را در آن دیده‌اید، کلماتی مانند:

  • Data
  • Internet
  • Business
  • Computer
  • Mobile Phone
  • Communication

اگر بگوییم IT دربردارنده‌ی تمام این موارد است اشتباه نگفته‌ایم، این‌ها تنها بخش کوچکی از دنیای بزرگ آی‌تی و فناوری اطلاعات هستند، پس تا انتهای این آموزش با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با این دنیای شگفت‌انگیز آشنا کنیم.

آی‌تی (IT) دقیقا چیست؟

همانطور که گفتیم معادل انگلیسی این کلمه،‌ عبارت Information Technology است که خود از ۲ بخش مجزا تشکیل شده، Information به معنای اطلاعات و Technology به معنای فناوری، اما چگونه می‌توان یک تعریف ساده از IT ارائه کرد؟

به زبان ساده می‌توان آی‌تی را یک گرایش میان‌رشته‌ای معرفی کرد، یک فرد آشنا به آی‌تی یعنی فردی که با علم برنامه‌نویسی، نرم‌افزار، سخت‌افزار، شبکه‌های کامپیوتری، مباحث نوین تکنولوژی، تجارت الکترونیک و مدیریت آشنا بوده و قادر است آن‌ها را در راستای دستیابی به اهداف خود یا سازمان محل کارش به کار بگیرد.

یک متخصص آی‌تی باید توانایی کار با ابزارهای مختلف و متنوعی را داشته و از پس مدیریت آن‌ها بربیاید، شاید لازم باشد یک وبسایت برای سازمان خود طراحی کنید یا گزارش اطلاعات کارکنان را به مدیر خود ارائه کنید و یا حتی برنامه‌ریزی‌های مربوط به بخش فناوری شرکتتان را خود به تنهایی انجام دهید، باید به شما بگوییم IT یعنی زندگی در دنیای تکنولوژی و مدیریت!

در ادامه بیشتر جمله‌ی بالا را برای شما شرح خواهیم داد، اما بیایید با یک تعریف دقیق‌تر از ویکی‌پدیا نیز آشنا شویم:

به نقل از ویکی‌پدیا، آی‌تی به مطالعه، طراحی، توسعه، پیاده‌سازی، پشتیبانی یا مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی مبتنی بر رایانه، خصوصاً برنامه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزار رایانه می‌پردازد.

همانطور که در این تعریف نیز مشاهده می‌کنید، کلمات پشتیبانی یا مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی، رایانه، نرم‌افزار و سخت‌افزار به چشم می‌خورد، پس تا اینجا می‌دانیم، کار در این حوزه‌ی چندان نیز آسان نبوده و سختی‌های خاص خود را دارد، اما چه چیزی اینگونه افراد را به این حرفه علاقه‌مند کرده؟ شاید علاقه به دنیای فناوری و تکنولوژی با چاشنی مدیریت!

اگر به این حوزه علاقه‌مند نباشید به هیچ‌وجه نمی‌توانید در کسب و کار خود موفق بوده و به سرعت دلسرد خواهید شد، پس در اولین قدم به کاری که می‌کنید علاقه‌ی قلبی داشته باشید، مطمئنا شمایی که هم‌اکنون در سایت همیار آی تی هستید به دنیای فناوری و تکنولوژی علاقه‌مندید! اینطور نیست؟

رشته‌ فناوری اطلاعات دانشگاه

همانطور که گفتیم پردرآمدترین مشاغل دنیا با آی تی و تکنولوژی در ارتباط بوده و افراد زیادی در سرتاسر دنیا از این راه در حال کسب درآمد هستند.

انتخاب رشته‌ی فناوری اطلاعات برای تحصیل!؟

بسیاری از افرادی که قصد دریافت مدرک دانشگاهی دارند علاقه‌مندند در این رشته ادامه‌ی تحصیل داده و علاقه‌ی خود را در دانشگاه نیز دنبال کنند، هرچند در حال حاضر رشته‌ی مهندسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی تدریس شده و گرایش جداگانه‌ای به نام فناوری اطلاعات وجود ندارد، اما در هر صورت تفاوتی نمی‌کند، دروس دانشگاهی این رشته و مهندسی نرم‌افزار تا حدود زیادی مرتبط بوده و گرایش آی‌تی (فناوری اطلاعات) بیشتر روی کاربر تکنولوژی و به‌کارگیری آن در کسب‌و‌کار و مدیریت تمرکز دارد.

لازم است بدانید برای موفقیت در رشته‌ی فناوری اطلاعات و یا کامپیوتر مهم‌ترین عامل علاقه و اشتیاق شما به دنیای فناوری و تکنولوژی است، چرا که مطالعه‌ی صرف دروس تئوری دانشگاه چندان برای شما کاربردی نخواهد بود و خود باید در این رشته مطالعه داشته و همواره دانش خود را به روز نگه دارید.

آیا برای کسب درآمد از آی‌تی باید رشته‌ی مرتبط داشته باشیم؟

پاسخ این سوال خیر است، هرچند داشتن تحصیلات مرتبط می‌تواند به داشتن یک دید باز در این حوزه به شما کمک کند، اما اگر در زمینه‌ی دیگری نیز مشغول به فعالیت هستید نگران نباشید، دنیای آی تی به قدری گسترده است که هر کسی می‌تواند وارد آن شود، فقط کافیست به دنبال علاقه‌ی خود بگردید، از برنامه‌نویسی لذت می‌برید؟ به طراحی وبسایت علاقه دارید؟ دوست دارید تجارت الکترونیک یاد بگیرید و کسب و کار خود را به صورت آنلاین نیز در اختیار مشتریانتان قرار دهید؟ هرجا که باشید علم آی‌تی و فناوری اطلاعات به کمک شما خواهد آمد!

آشنایی با شغل فناوری اطلاعات

برخی از مشاغلی که می‌توانید در آنها فعالیت کنید عبارتند از:

  • برنامه‌نویسی
  • طراحی وبسایت
  • مدیریت یک سایت
  • کار با شبکه‌های کامپیوتری
  •  سیستم‌های اطلاعاتی سازمان
  • تجارت الکترونیک و راه‌اندازی کسب‌و‌کار

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چرا پایان این لیست را باز گذاشتیم؟ دنیای آی‌تی و فناوری به قدری بزرگ است که این لیست هرگز به پایان نخواهد رسید! اگر یک نگاه گذرا به مقالات و آموزش‌های سایت داشته‌ باشید با محتوای بسیار زیاد و متنوعی آشنا خواهید شد، این‌ها تنها بخش کوچکی از مباحث مرتبط با آی‌تی و فناوری هستند.

موفقیت در آی‌تی، چند کلمه از جنس تجربه…

شاید در اطرافیان خود افراد زیادی را دیده‌اید که در حرفه‌ی آی‌تی مشغول به‌کارند و به موفقیت‌هایی نیز در این زمینه رسیده‌اند، در ادامه قصد داریم نکات مهمی ‌را با هم مرور کنیم که اکثر متخصصین حرفه‌ای و شناخته‌شده در این رشته انجام داده و موفقیت‌های چشم‌گیری را کسب کرده‌اند، موفقیت‌های مالی، رشد کسب‌و‌کار، زندگی و… این تجربیات ارزشمند را از زبان خود این افراد با هم می‌خوانیم.

می‌دانستید امروزه اکثر مدیران و کارفرمایان در شرکت‌های مختلف به دنبال افرادی با رزومه‌های قوی می‌گردند؟ جالب است بدانید داشتن معدل عالی در این رشته، موفقیت شما را در یافتن شغل ایده‌آل‌تان تضمین نمی‌کند، بلکه مهم‌ترین عامل در استخدام شما داشتن رزومه‌ی قوی و آشنایی با ابزارهای موجود در این زمینه است.

اما چطور؟ چگونه می‌توانیم بدون داشتن سابقه‌ی کار در یک سازمان یا شرکت مرتبط، تجربه کسب کرده و یک رزومه‌ی کاری حرفه‌ای داشته باشیم؟

به هیچ‌وجه فقط به آموخته‌های دانشگاه‌تان اکتفا نکنید!

خیلی از افرادی که وارد رشته‌های مرتبط با کامپیوتر و آی‌تی در دانشگاه می‌شوند، گمان می‌کنند درس‌های تدریس شده در دانشگاه برای آن‌ها کافیست و می‌توانند از طریق آن به موفقیت برسند، اما این طرز فکر کاملا اشتباه است، دروس دانشگاهی فقط طرز فکر مهندسی را در شما پرورش می‌دهند.

اگر دوست دارید به یک مهندس آی‌تی موفق تبدیل شوید لازم است حتما در کنار درس خود به انجام پروژه‌های عملی نیز بپردازید، پروژ‌ه‌هایی که می‌توانید برای یک شرکت دیگر (به شکل کارآموزی) انجام دهید یا پروژه‌های شخصی خودتان، مهم نیست کجا، هدف از انجام چنین فعالیتی این است قادر باشید پس از تکمیل تحصیلات خود به راحتی استخدام شوید.

خودتان را در دل کار انداخته و تجربه کسب کنید!

همانطور که در بخش قبل گفتیم، مهم‌ترین عامل که تضمین‌کننده‌ی موفقیت شماست، داشتن سابقه‌ی حرفه‌ای در این زمینه است، شاید فکر کنید برای داشتن یک رزومه‌ی کاری باید حتما در محلی خاص مشغول به کار شوید، اما همانطور که می‌دانیم اکثر شرکت‌های ایرانی برای استخدام از شما سابقه‌ی کاری می‌خواهند، باید بتوانید خودتان را به آن‌ها ثابت کرده و نشان دهید حرفی برای گفتن دارید، برای این منظور به شما توصیه می‌کنیم یک وبسایت یا وبلاگ آموزشی راه‌اندازی کرده و تجربیات و اندوخته‌های خود را در آن به اشتراک بگذارید.

انجام اینکار ۲ مزیت عالی برای شما به همراه خواهد داشت:

  • یک نمونه‌کار حرفه‌ای برای شما خواهد بود
  • امکان رشد و درآمدزایی آن برای شما وجود دارد

هنگامی می‌توانید یک موضوع را به دیگران آموزش دهید که خود به خوبی در آن زمینه حرفه‌ای شده باشید، بنابراین برای اینکه بتوانید در وبسایت خود آموزش ارائه کنید لازم است اول خودتان در مورد یک موضوع مطالعه کرده و دانش خود را افزایش دهید.

پس از آن می‌توانید دانش و تجربیات خود را به سایرین منتقل کرده و در کنار آن یک رزومه‌ی عملی و قابل ارائه به کارفرمایان ارائه دهید، چراکه شما موفق شده‌اید یک موضوع را یاد گرفته و آن را به دیگران آموزش دهید و این یعنی به سرعت می‌توانید در محیط کار نیز پیشرفت کنید.

از سوی دیگر، شاید آموزش‌هایی که ارائه می‌دهید به‌قدری برای دیگران شیرین و جذاب باشد که حاضر باشند برای تخصصی‌تر شدن در این زمینه، در ازای پرداخت هزینه، آموزش‌های حرفه‌ای‌تر شما را خریداری کنند، در مقاله‌ی چگونه وبسایت طراحی کنیم می‌توانید با مراحل ساخت و راه‌اندازی وبسایت به رایگان آشنا شوید.

زبان انگلیسی خود را تقویت کنید!

بارها در همیار آی‌تی به این موضوع اشاره کرده‌ایم، که آشنایی مناسب با زبان انگلیسی شما را در این حرفه، چندین قدم جلو می‌اندازد، بخواهیم یا نخواهیم، علم کامپیوتر و آی‌تی به زبان انگلیسیت، پس اگر می‌خواهید در این زمینه پیشرفت کنید یادگیری اصولی زبان انگلیسی را به شما توصیه می‌کنیم.

البته این موضوع بدین معنا نیست که حتما باید برای یادگیری زبان به کلاس بروید، تنها کافیست موضوعات مورد علاقه‌ی خود را به زبان انگلیسی جستجو کرده و مطالعه کنید، هر کلمه‌ای را که متوجه نشدید به کمک ابزارهای مترجم (مثل گوگل ترنسلیت) برای خود ترجمه کنید، اما به یاد داشته باشید که نباید کل متن را به فارسی برگردانید! بلکه فقط کلماتی که معنای آن‌ها را نمی‌دانید ترجمه کنید، مطمئن باشید پس از خواندن چندین مقاله به همین صورت، می‌تونید خودتان بدون نیاز به هیچ ابزار کمکی محتوای مقالات را درک کنید و به مرور سطح زبان انگلیسی شما ارتقای چشم‌گیری خواهد داشت!

پروژه‌هایی مرتبط با رشته‌ی خود بگیرید!

شما که در حال مطالعه‌ی این مقاله هستید به آی‌تی علاقه دارید، تفاوت این رشته با سایر رشته‌های دانشگاهی این است که دنیایی از تجربه و امکان کسب آن، از طریق اینترنت به روش شما گشوده شده است!

کافیست سری به سایت‌های فریلنسری بزنید و متناسب با تجربه و مهارت خود پروژه‌های گوناگونی را گرفته و به انجام برسانید، از گرفتن پروژه نترسید، سعی کنید با گرفتن پروژه‌های کوچک مهارت‌های ارتباطی را در خود تقویت کنید، شما بدین ترتیب می‌توانید در کنار کسب درآمدی که از انجام پروژه‌ها دارید، تجربه و مهارت‌های خود را ارتقا داده و یاد بگیرید چطور باید با کارفرما ارتباط برقرار کنید، این یک قدم رو به جلو برای شماست و در آینده می‌توانید به کمک تجربیات خود مذاکرات موفق‌تری را هنگام مصاحبه‌های شغلی داشته باشید.

مهارت‌های نرم (Soft Skill) را در خود تقویت کنید!

درست است که به آی‌تی و تکنولوژی علاقه‌مند هستید، اما نشستن پشت کامپیوتر تنها کاری نیست که باید به آن مسلط باشید :‌) یک متخصص آی‌تی موفق، در کنار کسب تجربیات فنی، مهارت‌های ارتباطی و نرم (Soft Skill) را نیز در خود ارتقا می‌دهد، اینکه بتوانید با دیگران به راحتی ارتباط برقرار کنید، کار تیمی انجام دهید، همیشه به دنبال یادگیری و ارتقای دانش خود باشید، مذاکره‌گر خوبی باشید و… همه‌ی این‌ها مجموعه‌ای از مهارت‌های نرم به شمار می‌روند که اکثر افراد علاقه‌مند به آی‌تی و کامپیوتر آن‌ها را فراموش کرده یا توجه نمی‌کنند.

فرض کنید حرفه‌ی طراحی وبسایت را برای خود انتخاب کرده‌اید، در چنین حالتی دو انتخاب پیش رو دارید، یا به استخدام یک شرکت دیگر درآیید و یا اینکه خودتان سعی کنید پروژه بگیرید، مسلما انجام پروژه‌ها به صورت شخصی درآمد بیشتری را برای شما به همراه خواهد داشت، اما باید توانایی مذاکره با افراد و گرفتن پروژه را نیز داشته باشید، اینجاست که مهارت‌های نرم شدیدا به کمک شما می‌آیند، می‌توانید از محیط دانشگاهتان برای برقراری ارتباط با سایر هم‌رشته‌ای‌ها استفاده کنید!

حتما یک پروفایل لینکدین مرتب داشته باشید!

لینکدین یک شبکه‌ی اجتماعی حرفه‌ای محسوب می‌شود، می‌توانید در این مقاله بیشتر با آن آشنا شوید، نکته‌ی مهم اینجاست که یه متخصص آی‌تی حرفه‌ای حتما یک پروفایل لینکدین برای خود ایجاد کرده و آن را تکمیل می‌کند، دستاوردهای خود را در پروفایل لینکدین‌تان ذکر کنید و همواره آن را به‌روز و مرتب نگه دارید.

اینکار علاوه‌بر اینکه حرفه‌ای بودن و جدیت شما را در کار نشان می‌دهد، بلکه می‌تواند شانس موفقیت شما را برای حضور در موقعیت‌های شغلی بین‌المللی به شدت تقویت کند، به یاد داشته باشید بسیاری از شرکت‌های حرفه‌ای در لینکدین به دنبال استخدام نیروی کار می‌گردند.

همواره دانش خود را به‌روز کنید!

دنیای آی‌تی به‌سرعت در حال تغییر و پیشرفت است، کشور ما نیز از این قاعده مستثنا نیست و چه بسا با سرعت بیشتری نیز درحال دگرگونی در این زمینه است، بنابراین اگر می‌خواهید از سایرین عقب نمانید، باید از هر فرصتی برای رشد و ارتقای مهارت‌های خود استفاده کنید.

سعی کنید اخبار مورد علاقه‌ی خود را دنبال کنید، تکنولوژی‌های جدید را بشناسید و تاحدودی با یک زبان برنامه‌نویسی آشنا باشید (البته اگر قصد برنامه‌نویس شدن دارید باید به صورت تخصصی حداقل یک زبان را فرا بگیرید)

شما به عنوان یک متخصص آی‌تی علاوه‌بر مهارت تخصصی که کسب می‌کنید باید اطلاعات عمومی خود را در این زمینه تقویت کنید، علوم آی‌تی و کامپیوتر بسیار درهم پیچیده هستند و این وظیفه‌ی شماست که به عنوان یک فرد حرفه‌ای اطلاعات به‌روز و کافی را در همه‌ی زمینه‌های مرتبط با رشته‌ی کاری خود داشته باشید و در یک یا دوتای آن‌ها حرفه‌ای‌تر باشید.

این مقاله را دوست داشتید؟

مقالاتی که «نباید» از دست بدهید!

دیدگاه‌ها و پرسش‌و‌پاسخ

652 پاسخ

  1. سلام وقت بخیر
    ببخشید من سال آخر رشته مدیریت خانواده هستم میشه به شرط معدل برم دانشگاه مهندسی آیتی ؟؟
    و اینکه دانشگاه دولتی بهتره یا آزاد یا علمی کاربردی ؟

    1. سلام من هم مثل شما از رشته ی دیگری رفتم آی تی و البته من هدفم بیشتر برنامه نویس شدن بود تا تعویض رشته …صد در صد دانشگاه دولتی بهتره بعد علمی کاربردی و بعد آزاد…ولی خب اگه قصدت اینه که برنامه نویسی یاد بگیری زیاد به دانشگاه و اساتیدش دل نبند اونا موارد مورد نیاز تو بازار کار را بهت آموزش نمیدهند و صرفا یه سری مسائل تئوری آموزش میدن بعدش خودت باید یاد بگیری من هم همین مشکل را داشتم و من بیرون خودم دوره ی ۱۲ قدم برنامه نویسی را طی کردم تا تونستم یه برنامه نویس بشم

  2. سلام من دیپلم انسانی گرفتم
    میخام ای تی بخونم
    باید چیکار کنم
    میشه جواب بدید

    1. سلام منم مثل شما دیپلم انسانی هستم و در دانشکاه علمی و کاربردی ثبت نام کردم که البت برای کارشناسی آزمون دانشگاه سراسری میخوام بدم.

  3. سلام
    من دوازدهم انسانی ام دیپلمم رو گرفتم
    میخام ای تی بخونم
    الان باید چیکار کنم
    لطفا جواب بدید 😒

  4. سلام
    ممکنه از رشته کار و دانش خدمات وارد رشته آی تی شد یا فقط صنعت آی تی رو داره

  5. سلام من میخام رشت تجارت بخونم و در iT کار کنم آیا رای دارد

  6. سلام . من میخواهم واتس آپ تحت وب را روی کامپیوتر داشته باشم اما نمیشه . قبلا می شد . الان چیکار باید کنم ؟ مرداد 1402

    1. سلام من مشکلاتی دارم و با مطالعه که از
      سایت شما مطمئن هستم که هم خونم و هم اتومبیلم و هم موبایلم و خودم زیر نظر هستم و از طریق اینترنت اشیاء و سیستم لیوکس و shell و خانه هوشمند و ماشین هوشمند و خودم بعنوان بیمار هوشمند کنترل و هک میشم و دلیلشم اینه کسانی که من بهشون شک دارم از نزدیکترین و عزیزان خودم هستن
      که هم اپارتمانم و ماشین و کامپیوترم و لب تابم و کلیه لوازم خآنه ام در اختیار شون
      بوده مثلا خیلی از وسایلهام مثل تلویزیونم رمز داره و من ندارم حتی گوشی موبایلم موقعه خرید اول زیر دست اونا بوده و مثلا وقتی میخوای باز خورد بفرستی یا
      راهنمای تنظیمات میگه نرم افزار شما سفارشی هست با سازنده تماس بگیر یا مثلا بعضی وقتا میگه سرپرست تتون اجازه نمیده بر روز رسانی کنی یا وقتی بر تنظیمات حساب جمیل میرم دستگاه‌های ناشناس وارد حسابمم شده مثل لینوکس و کرم وب و مثلا تبلت ؟در صورتی که من فقط با گوشیم کار میکنم و مثلا دستگاه قابل اطمینانان برای ورود به دستگاه حساب منه ولی دستگاه قابل اعتمادی داره که وارد میشه ولی گوشی خودم باید رمز بدم و پیام دو مرحله ای هم باید باشه و وقتی میخوام اعلان برای وارد شدن فعال کنم اصلا نمیاد خلاصه من فقط میخوام ایتدا گوشیم رو شخصی کنم و از این سیستم یا شبکه خارج بشم یا مدیریتش رو خودم بگیرم چون همه وسایل مال منه ولی کسانی دیگه دارن کنترلش میکنن و رمزش دست اوناست و این گوشی هم که دست من هست هر چند بار تنظیم کارخانه میکنم فایده نداره راستش، من میخواستم مبلغ رو پرداخت کنم برای دریافت اموزش ولی ..اگه اموزشهای شما میتونه کمکی بمن بکنه مشکل منو حل بکنه که من مبلغ رو پرداخت کنم یا اگه راهی دارید ممنون میشم

    2. بنظر من اول چند بیت بودن سیستمتون رو چک کنید و برای همون بیت واتساپ رو نصب کنید به راحتی

  7. داخل دفترچه‌ی باید اینترنت و شبکه های گسترده انتخاب کنید

    1. انقدر معلمات ندارم
      ولی به نظر من کمپیوتر نصف علم اس مخصوصآ
      بخش it که می توان با ان کار های زیادی را انجام داد
      هر کاری که بخواهیم
      و در این دور زمان کار های زیادی پیدا می شود
      و من خودم علاقه زیادی ره به این بخش دارم

  8. میشع چند تا آموزشگته خوب رو معرفی کنید ک بتونم تو این کلاس ها ثبت نام کنیم

  9. با سلام و خسته نباشید. یک سوال داشتم یک سری اطلاعات روی یک سیستم دیگه قرار داره و سیستم دست فردی دیگه هست و من به سیستم فرد دسترسی ندارم. و فرد در نرم افزار های مختلف مثل روبیکا و شاد و واتساپ و… شاید یک نسخه از اون رو داشته باشه. نرم افزاری، برنامه ای، حتی اگر طریقه هک کردن هم شده اگه ممکنه معرفی کنید یا آموزشی بدید من این مشکلو برطرف کنم. اطلاعات کاری هست و اگر به دست رقبا برسه عملا برنامه پروژه ما رو مختل میکنه ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

  10. سلام و عرض و ادب خدمت شما فقدیم باد.
    تشکر از اینکه این صفحه را ایجاد کردید.

  11. سلام فعلا من اطلاعات ندارم چیزی نمیدونم اشنایی با این حرفه ندارم

  12. سلام خسته نباشید،
    من الان یازدهم ریاضی هستم
    برای رشته ایتی راهمایی میکنید که باید از کدوم رشته اقدام کنم

  13. رشته آی تی چند ساله هست ینی تا کارشناسی میشه مدرک بگیرم یا بالا تر از کارشناسی

  14. سلام برای مهندس ای تی شدن حتما باید کنکور ریاضی بدیم؟راه دیگه ای نداره چون ریاضی خیلی سخته و حتما باید از مدرسه دانشگاه یاد بگیریم

    1. از طریق هنرستان و دبیرستان های رشته کامپیوتر هم وارد شد

  15. سلام ببخشید برای برنامه نویس طراحی سایت ای تی و امثالهم باید ریاضیمون عالی باشه ؟ و اینکه برای گرفتن مدرک باید چیکار کنیم چون من میخوام تجربی بخونم و دوست دارم یکی از شغلهامم طراحی سایت باشه .

    1. برنامه نویسی خیر نیاز به ریاضی نداره حد اقل غیر از هوش مصنوعی … شما برنامه نویسی یادبگیری می تونی نرم افزار های موبایل ،وب سایت ها و… طراحی کنی بله اگر وارد بازی سازی بشید ، باید فیزیک و ریاضی بدونید البته این هم به لطف موتور های بازی سازی تا حدود بسیار زیادی حل شده ولی دانستن اینها به شما کمک بسیار می کنه

  16. سلام
    ببخشید اتباع هم می تونن رشته ی آی تی بخونن؟
    و اینکه رشته ای تی توی گزینه های کنکور نیست…این بخاطر اینه که تو دانشگاه ها تدریس نمیشه؟

    1. رشته it تا فوق دیپلم موجود هست

  17. سلام من رشته م تجربی هست میتونم مدرک it بگیرم ممنون میشم توضیح دهید

  18. سلام
    من رشتم انسانیه و میخوام مدیریت فناوری اطلاعات بخونم
    برای ای تی باید ریاضی بدم یا با همین انسانیم میتونم واردش بشم؟

  19. من میخوام رشته IT بخونم البته واقعا ارزش خونده رو داره یا نه
    من بشتر به هک و امینت علاقه دارم آیا میتونم از طرق رشته it وارد دنیایی هک و امینت بشم یا باید مشخص باید مهندسی کمپیوتر بخونم ؟ درس و مضامین رشته اطلاعات فناوری کدامند لطفا لطف بگید ممنون میشم 🙏

    1. هک امنیت اصلا نیاز ندارد دانشکاه بروی
      ای مبحث اش جدا است

  20. سلام ببخشید من دارم گرافیک کار دانش میخونم
    ولی خیلی به برنامه نویسی itعلاقه دار میشه لطفا راهنمایم کنید
    که برای اینکه در دانشگا این درسو بخونم باید چه کنکوری بدم
    وبرای پیشرفت باید چه کلاس های برم

    1. سلام شما میتونین ب اموزشگاه های فنی حرفه ایی ک مدرک بین المللی میدن مراجعه کنید

  21. سلام آیا رفتن به این شاخه از فنی و حرفه هم امکان پذیر هست ؟

  22. من اگر بخواهم در دانشگاه دولتی خوده آی تی بخونم باید چه رشته ای انتخاب کنم
    چون در انتخاب رشته فناوری اطلاعات وجود ندارد ؟؟

    1. سلام، در حال حاضر رشته مهندسی آی‌تی از انتخاب‌ها حذف شده، اما نزدیک‌ترین رشته به آی‌تی، مهندسی کامپیوتر هست.

  23. سلام خسته نباشید
    من دوازدهم ریاضی هستم و امسال می خواهم آی تی بخونم
    ولی توی دفترچه شماره دو فقط علوم کامپیوتر و مهندسی کامپیوتر است و آی تی در بین آنها وجود ندارد من باید از کدام یک به آی تی برسم ؟؟
    با تشکر

    1. سلام، از بین این دو، نزدیک‌ترین رشته‌ای که به آی‌تی وجود داره، مهندسی کامپیوتر هست.

  24. من مدرک ITL از سایت دوپینگ گرفتم و متوجه نشدم برای چیه میشه کمکم کنید

  25. سلام من کلاس نهم هستم و می خواستم بدونم که آیا انتخاب این رشته از فنی و حرفه ای هم امکان پذیر هست

    ممنون لطفاً پاسخ بدهید 🙏

    1. میتونی بری رشته شبکه ط سه سال میتونی همه اینارو بخونی

  26. با عرض سلام به خدمت شما کارکنان محترم (همیار آی تی) آیا رشته آی تی را باید از کجا شروع کرد و اینکه بدون رفتن به دانشگاه میتوان در آموزشگاه های معتبر تدریس دید یا خیر؟ ممنون میشم سوالم را جواب بدهید.

    1. سلام این رشته و تمام رسته های علمی دنیا به پول وابسته هست شما اگر پول داشته باشید خصوصی ، شرکتی و دانشگاهی می تونید تحصیل کنید. چه یک مربی بگیرید چه از طریق شرکت‌های مختلف آموزشی شروع کنید . مثلا دانشگاه علمی کاربردی تا سال ۱۴۰۰ این رشته را تا فوق دیپلم داشت و جدیدا خبر ندارم

  27. سلام وقت بخیر خسته نباشید
    من میخوام کامپیوتر بخونم و چیزی بلد نیستم و حوزه انتخابی هم فناوری اطلاعات هست پیشنهاد شما برای یادگیری کدام کلاسا هست ؟

    1. سخت افزار ، نرم افزار ، شبکه های کامپیوتری ، برنامه نویسی

  28. سلام من رشتم گرافیکه میخواستم ببینم از همین رشته میتونم آی تی بخونم یا باید تغیر رشته بدم به ریاضی یا فنی حرفه ای ؟

    1. سلام it در ایران اصلا رشته دانشگاهی نداره.

  29. رشته ی من علوم تجربی است میخواهم رشته ی فناوری اطلاعات را انتخاب کنم.

  30. سلام. پسرمن رشته اش تجربیه. میخواد رشته فناوری اطلاعات رو انتخاب کنه. فایده داره؟ نمیگن حتما باید مهندسی کامپیوتررا انتخاب میکردید؟ این فناوری اطلاعات فایده نداره.

  31. سلام خسته نباشید من دانش اموز رشته ریاضی هستم و علاقه زیادی به دروس ریاضی و گسسته و … دارم و یکی از علایقم مهندسی کامپیوتر هست می خواستم ببینم اگر در یکی از دانشگاه های برتر این رشته رو بخونم تا حد مناسبی می تونم در این رشت موفق شم یا بهتر از اموزشگاه ها برای برنامه نویسی و … اقدام کنم

    1. سلام، بله می‌تونید موفق بشید، در خصوص آموزشگاه بستگی به خود افراد داره، یکسری‌ها در جمع و در حضور مدرس بهتر یاد می‌گیرند و بعضی‌ها هم می‌تونن خودشون به شکل خودآموز یاد بگیرند، به نظر من اگر وارد رشته آی‌تی یا کامپیوتر میشید، دیگه الزاما احتیاجی به کلاس و آموزشگاه جداگانه ندارید و خودتون باید کار کنید (برنامه‌نویسی، آی‌تی و… جوری نیستند که بگیم حتما آموزشگاه لازمه براش) اما این رو بدونید که نباید صرفا به درس (چه دانشگاه چه آموزشگاه‌های آزاد) اکتفا کنید و لازمه که خودتون به شکل عملی در این زمینه کار کنید تا مسلط بشید.

  32. سلام
    من خیلی اطلاعات خوبی به دست آوردم از مقاله و نظرات شما خیلی عالی بود
    و اینکه من به برنامه نویسی یا IT علاقه شدیدی دارم و. الان دهم هستم رشته تولید محتوای آموزشی(کامپیوتر)
    خب علاقم این هست که دوس دارم بازی یا سایت و چیزهای امنیتی طراحی کنم و توی دنیای این چیزا باشم
    دوس دارم جدا از چیزایی که توی مدرسه یاد میگیریم
    کلاس هم برم میشه راهنمایی کنید چه کلاسی برم که خیلی منو قوی تر کنه چه کلاس هایی اسم اونارو میگید
    یا چه پیشنهادی دارید برای قوی تر شدن توی علاقم

    میخام سایت بازی کارای خفنی انجام بدم و یک فرد یک فرد موفق بشم توی دنیای برنامه نویسی یا IT 🙂

  33. سلام
    من خیلی اطلاعات خوبی به دست آوردم از مقاله و نظرات شما خیلی عالی بود
    و اینکه من به برنامه نویسی یا IT علاقه شدیدی دارم و. الان دهم هستم رشته تولید محتوای آموزشی(کامپیوتر)
    خب علاقم این هست که دوس دارم بازی یا سایت و چیزهای امنیتی طراحی کنم و توی دنیای این چیزا باشم
    دوس دارم جدا از چیزایی که توی مدرسه یاد میگیریم
    کلاس هم برم میشه راهنمایی کنید چه کلاسی برم که خیلی منو قوی تر کنه چه کلاس هایی اسم اونارو میگید
    یا چه پیشنهادی دارید برای قوی تر شدن توی علاقم

    میخام سایت بازی کارای خفنی انجام بدم و یک فرد یک فرد موفق بشم توی دنیای برنامه نویسی یا IT 🙂

  34. سلام من ۱۶ سالمه و رشته تحصیلیم ربطی به کامپیوتر و… نداره
    خواستم بدونم برای اینکه برنامه نویس خوبی بشم به چه چیزایی نیاز دارم و اینکه یه چیز نظر منو خیلی درگیر کرده اینه ک زبان انگلیسی باید در چه حدی بلد باشیم یا اصلا لازم هست که بلد باشیم؟!

    1. سلام. با توجه به دنیای امروز زبان اصلی انگلیسی هست پس یادگیریش خیلیییی ب نفعتون میتونه باشه حتی در زندگی شخصیتون. و در مورد برنامه نویسی بله حداقل باید زبانتون در حد متوسط باشه که بتونید کارتون رو راه بندازید اگر به مشکلی خوردین و در ضمن بیشتر منابعی که برای یادگیری برنامه نویسی هست به انگلیسی هست پس با این حساب فک میکنم جواب روشن باشه براتون.

  35. سلام من الان نهم هستم و اخر سال انتخاب رشته دارم و من چون به کامپیوتر علاقه مند هستم میخوام کامپیوتر بخونم باید از چه رشته ای بخونم که بتونم ای تی بردارم؟!!
    و من از ریاضی خوشم نمیاد میشه از ریاضی نروم؟!!

    1. سلام، اگر می‌خواین مهندسی آی‌تی رو به شکل کارشناسی پیوسته بخونید باید از رشته‌ی ریاضی اقدام کنید.

    2. تنها راه رسیدن به مهندسی IT رشته ریاضی هست ولی بخوای مهندسی کامپیوتر بخونی به جز این راه میتونی از طریق رشته فنی و حرفه ای وارد این حوزه بشی

    3. از رشته فنی حرفه ای کامپیوتری هم میشه خوند من خودم دارم میخونم تا الان حدودی طراحی وبسایتو کد نویسی یادمون دادن هر چند که کلاسای بیرون بهتر یاد میدن از طریق داشنگاه هم میتونی لیسانسشو بگیری

  36. سلامسلام خسته نباشید من به طور کلی به کامپیوتر بیشتر از هر رشته ای علاقه دارم و با خوندن مطالب درباری آی تی به اونا علاقه مند شدم ولی از یه طرفی اصلا به ریاضی علاقه ندارم باید چیکار کنم ممنون میشم جواب بدید

  37. سلام ممنون از راهنماییتون
    دروس دانشگاهی رشته ای تی سخته ؟

    1. سلام، سخت بودن یا نبودن کاملا بستگی به هر فردی داره، اما به طور کلی، دروسی مثل ریاضی و فیزیک، برنامه‌نویسی و طراحی الگوریتم و معماری کامپیوتر جزو دروسی هستند که می‌تونن چالش‌برانگیز باشند.

  38. سلام
    من لیسانس حسابداری دارم و برا ارشد مدیریت ثبت نام کردم
    ومیخوام مدیریت فناوری اطلاعات یاهمون it رو برم
    خیلی به کامپیوتر وبرنامه نویسی علاقه دارم میخوام بیشتر وراد این زمینه بشم
    ولی سوالم اینه که این رشته ریاضی زیاد داره کلاً درساش سخته
    خیلی دارم جستسجو میکنم چیزی راجب این مورد که درسای دانشگاه این رشته سخته یا نه
    ممنون

    1. سلام، مدیریت آی‌تی چندان ارتباطی به برنامه‌نویسی نداره و بیشتر شامل همون مباحث مدیریتی هست که بهش اشاره کردید خودتون، اگر به برنامه‌نویسی علاقه‌مند هستید باید کنکور نرم‌افزار شرکت کنید یا اینکه خودتون به شکل خودآموز یا با استفاده از کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی یاد بگیرید.

    2. سلام من خودم به طور خود آموز در حال یاد گیری برنامه نویسی هستم و تا اینجا خدا رو شکر موفق بودم شما باید ببنید در چه رشته ای از برنامه نویسی میخوایید فعالیت کنید در حوضه اندروید یا ios یا دسکتاپ و طبق اون علاقه خود پیش برید.
      از جمله سایت هایی که میتوانند به شما کمک کنند سایت:تاپ لرن و سریع و آسان و هولوسن است که میتوانند با دوره های آموزشی رایگان برنامه نویسی در هر حوضه ای به شما کمک کنند.

  39. سلام و خسته نباشید …خدمت شما
    میخواستم بپرسم من رشته ام کامپیوتر کاردانش هست
    میتونم تو دانشگاه ( آی تی) بخونم…تروخدا جواب بدید ….

    1. سلام، بله اگر کنکور ریاضی شرکت کنید می‌تونید برای مقطع کارشناسی پیوسته مهندسی آی‌تی بخونید.

  40. سلام من رشتم فنی حرفه ایه
    میتونم با کنکور فنی حرفه ای برم آی تی بخونم؟

  41. سلام من رشته کشاورزی خوندم دیپلم دارم الانم به شدت علاقه برشته کامپیوتر دارم تبلیغ جذب نیرو برای ای تی رو دیدم میتونم برای ثبت نام اقدام کنم میگن شهر ساری اموزش میده شرکت cna تبلیغشو دیدم میشه راهنماییم کنید ممنون میشم ….برای کسی که کلاس سوم راهنمایی ترک تحصیل کردن چی اونم چی میتونه اموزشگاه اقدام کنه ازکجا شروع کنم

    1. والا منم دارم به همین فکر میکنم رشته لعنتی عوضش کنم

    1. سلام، بله اگر کنکور کارشناسی ریاضی بدید، می‌تونید مهندسی آی‌تی شرکت کنید یا اینکه به شکل غیر پیوسته بخونید.

  42. سلام. من در رشته انسانی سال دوازدهم درس میخونم
    و با نگاه کردن به رشته های دانشگاهی مربوط به گروه انسانی، با فناوری اطلاعات روبرو شدم
    میخواستم بپرسم آیا IT فقط برای رشته ریاضی هست؟ و فرق بین فناوری اطلاعات رشته ریاضی با انسانی چیه؟ ممنون میشم جواب بدید

    1. سلام، متاسفانه من با فناوری اطلاعات که مربوط به رشته‌ی انسانی هست آشنایی ندارم، اگر بهم بگید چه سرفصل‌هایی داره فکر می‌کنم بتونم با سرفصل‌های مهندسی آی‌تی که در ریاضی هست براتون مقایسه کنم.

  43. سلام
    من به علاقه به یادگیری هک دارم ومباحث امنیتی دارم
    از کجا باید شروع کنم؟
    دانشگاه باید برم؟چه رشته ای؟
    ممنون

    1. سلام، در دانشگاه رشته‌ای تحت عنوان هک وجود نداره، اما در صورت علاقه می‌تونید رشته‌های آی‌تی یا فناوری اطلاعات رو برید و در مقطع ارشد وارد گرایش امنیت شبکه بشید، ضمن اینکه اگر به موضوع هک علاقه‌مند هستید، فکر می‌کند آموزش هک چیست که قبلا در سایت منتشر شده هم برای شما جذاب باشه.

  44. بنده دوست دارم با آی تی کار کنم وعلاقه خاصی به این برنامه دارم و تابحال با آی تی کار نکردم چطور میشه با آی تی به راحتی کار کرد

    1. برنامه آی تی بسیار جذاب هست و برای کسب درآمد کار عالیه ولی میخوام خیلی زیاد آشنا بشم با این برنامه امکانش هست راهنمایی کنید که چگونه می‌توان حرفه خاصی پیدا کرد

    2. سلام، متاسفانه من متوجه منظورتون از برنامه‌ی آی‌تی نمیشم، آی‌تی یک رشته هست که خودش چندین زیر مجموعه‌ی مختلف داره، دقیقا به چه زمینه‌ای در آی‌تی علاقه‌مند هستید؟ اگه توضیحات کامل‌تری بدید فکر می‌کنم بهتر بتونم راهنمایی‌تون کنم.

    1. سلام و خسته نباشید …خدمت شما
      میخواستم بپرسم من رشته ام کامپیوتر کاردانش هست
      میتونم تو دانشگاه ( آی تی) بخونم…تروخدا جواب بدید …

    2. دوست عزیز it یک مهارت نیست مجموعه کل مهارت های کامپیوتری مثل برنامه نویسی طراحی وبسایت امنیت شبکه تجارت الکترونیک و از این قبیل است😉.

  45. سلام من رشته ام ریاضی هست و می‌خوام ای تی بخونم
    باید توی کنکور رتبه بالایی بیارم !؟
    اگه دانشگاه آزاد شرکت کنم ب نظرتون هر ترم چقدر شهریه باید پرداخت کنم ؟

    1. سلام منم رشتم ریاضی هست و الان ترم 2 ای تی هستم .دانشگاه من نیمه دولتی هست بدون کنکور اومدم و شهریه هم 1و 500 یا 1و 600 هستش

    2. سلام، رتبه‌ای که میارین رابطه‌ی مستقیم داره با دانشگاهی که قبول میشید، اگر بخواین در دانشگاه‌های تاپ دولتی قبول بشید طبیعتا رتبه‌ی خیلی خوبی احتیاج دارید، در خصوص شهریه‌ها سال به سال می‌تونه متفاوت باشه اما حدود بالای ۱ یا ۱.۵ میلیون تومان برای هر ترم در نظر بگیرید، ضمن اینکه اگر در شهر خودتون نباشید ممکنه هزینه‌ی خوابگاه، رفت‌و‌آمد و خورد و خوراک هم به هزینه‌هاتون اضافه بشه.

  46. بمولا که خیلی از IT خوشم میاد و اومدم ببینم دقیقا چی چی هست! من خودم تصمیم دارم برنامه نویس وب بشم مثل اینکه بازارش خوبه :happy:

  47. سلام خسته نباشید من می‌خوام که در زمینه کامپیوتر و برنامه نویسی و آی تی و …. کلا هر چیزی که به کامپیوتر و این رشته ها مربوط میشه در این زمینه ها فعالیت داشته باشم و برای دانشگاه برای لیسانس هم رشته مهندسی کامپیوتر رو میخوام بخونم آیا شما در این زمینه در زمینه کامپیوتر و زیر شاخه های این رشته آیا شما این رو رشته رو تأیید میکنید؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید🙏

    1. سلام، بله رشته آی‌تی و کامپیوتر جزو بهترین رشته‌هایی هستند که هم آینده و هم بازار کار خوبی دارند، البته به شرطی که فقط به دانشگاه اکتفا نکنید و خودتون برای یادگرفتن چیزی که بهش علاقه دارید، تلاش کنید.

  48. چطوری متوجه بشیم که این رشته برامون مناسبه؟ متوجه بشیم که علاقمون همین رشته هست؟چون من اطلاعات خاصی ندارم در مورد فناوری ولی دوست دارم بیشتر آشنا بشم با این رشته و ببینم که آیا علاقم تو این رشته هست یا نه

    1. سلام، مهم‌ترین عامل برای موفقیت در رشته‌هایی مثل کامپیوتر و آی‌تی اینه که بهش علاقه داشته باشید، ببینید آیا از کار با کامپیوتر و اینترنت و… لذت می‌برید یا نه؟ منظورم سرگرمی نیست؛ اما اگر فکر می‌کنید کار کردن با کامپیوتر براتون لذت‌بخشه احتمالا این رشته هم می‌تونه برای شما مناسب باشه؛ از نظر تئوری و دانشگاه هم می‌تونید سرفصل‌های این رشته‌ها که در دانشگاه تدریس میشه رو توی اینترنت پیدا کنید و ببینید آیا بهشون علاقه‌مند هستید یا نه.

  49. سلام وقتتون بخیر بنده علاقه زیادی به طراحی سایت های متنوع و یا نگهداری سایت و طراحی اپ های مختلف رو دارم تا حدود نصفی هم سعی میکنم الگو زمینه هارو یاد بگیرم سایت های رسمی طراحی کنم و الان پایه نهمم باید انتخاب رشته کنم به نظر شما انتخاب رشته ریاضی فیزیک و ادامه آن تا مقطع دانشگاهی و نداشتن بازاریابی قوی و … پیشنهاد شما چیه؟

  50. ببخشید من با کامپیوتر آشنا هستم می خواهم برنامه نویسی در آموزشگاه بخونم ایا این برایم در بازار کار می تواند خوب باشد یا نه لطفا به من زود جواب دهید تا من از وقت باقیمانده ام استفاده کنم

  51. سلام خسته نباشید رشته ی من‌ کامپیوتر هست،امسال دارم وارد دانشگاه میشم، میخوام رشته ی آی تی رو بخونم،مدرک طراحی سایت رو هم گرفتم مطالعه کردم یکی از درس های آی تی برنامه نویسی هست،میخوام دوره ی برنامه نویسی رو برای پیش نیاز آی تی شرکت کنم که توی دانشگاه واسم جدید نباشه اما نمیدونم توی چه شاخه ای از برنامه نویسی شرکت کنم که برای آینده که میخوام آی تی بخونم مناسب باشه ممنون میشم راهنمایی کنید.

  52. سلام خسته نباشین واقعا مقاله‌تون عالی بود
    من میخوام برم رشته IT اما نمیدونم میتونم یا نه چون رشته تجربیم و تا دو روز وقت دارم که انتخاب رشته کنم البته میخوام بزنم دانشگاه ازاد که تو شهر خودمون باشه که راحت تر باشم بنظرتون از تجربی میشه رفت؟و اینکا دانشگاه ازاد این رشته رو داره؟

  53. سلام توی دبیرستان مث دانشگاه زیاد مهم نی یا دبیرستان برا رشته های کامپیوتر و برنامه نویسی نیازه
    یعنی اگ رشتت کامپیوتر نباشه ولی خودت کلاس هاش و تمرینش داشته باشی جدا از مدرسه موفق میشی؟
    الزامیه رشتت همین شاخه باشه؟

    1. سلام من کارشناسی کامپیوتر برنامه نویسی دارم برای ارشد فناوری اطلاعات راحتره یا علوم کامپیوتر درواقع ریاضی کدوم کمتره

  54. سلام من رشتم ( تولید کننده و توسعه دهنده پایگاه های اینترنتی ) هست
    و پایه یازدهم هستم
    میخواستم بدونم ایا از این رشته میتونم به مهندسی کامپیوتر یا ای تی برسم یا نه؟

  55. با سلام من دیپلم انسانی دارم کنکور انسانی دادم الان میخوام انتخاب رشته کنم به رشته مدیریت فناوری اطلاعات علاقه دارم چه رشته ایی باید برای کارشناسی بخونم که ارشد بتونم مدیریت فناوری اطلاعات بخونم چون میگن این رشته فقط تو ارشد دکتری تدریس میشه

  56. سلام
    من از فنی حرفه ای چگونه میتونم وارد IT بشم؟
    لطفا جواب بدید ممنون

  57. سلام ، من کلاس هفتم هستم ،خیلی علاقه دارم به برنامه سازی ، و امسال میخوام برم کلاس ،
    اگر میشه راهنمایی کنید در چه رشته ای باید شرکت کنم

    1. سلام، منظورتون رشته‌ی چه مقطعی هست؟ دبیرستان یا دانشگاه؟ اگر به برنامه‌نوبسی علاقه‌مند هستید، برای دبیرستان رشته‌ی ریاضی و برای لیسانس رشته‌ی مهندسی نرم‌افزار یا آی‌تی رو انتخاب کنید.

  58. سلام وقتتون بخیر، به نظرتون چه دوره هایی رو قبل این رشته میتونم تو اموزشگاه ها بگذرونم؟ جاوا و پایتون خوبن؟
    ممنون از پاسخگوییتون😊

    1. سلام، اگر به برنامه‌نویسی علاقه‌مندید، بله جاوا و پایتون (در کل آشنایی با منطق برنامه‌نویسی) خیلی می‌تونه برای شما مفید باشه (البته حتما الزامی به آموزشگاه نیست و می‌تونید خودتون هم با استفاده از منابع موجود در اینترنت یه‌سری چیز رو یاد بگیرید)

  59. درود بر شما . من علاقه ی زیادی به کارهای کامپیوتری دارم و امسال باید برم کلاس دهم و انتخاب رشته دارم.

    خواستم بدونم کدوم رشته ی تحصیلیو باید انتخاب کنم که مرتبت با کارهای نرم افزاری کامپیوتر باشه.

    در ضمن از ریاضی هیچی نمیفهمم.

    ممنون میشم جواب بدید.

    1. سلام، از طریق رشته ریاضی فیزیک می‌تونید برای لیسانس برید نرم‌افزار یا آی‌تی، همچنین از طریق فنی حرفه‌ای هم می‌تونید کامپیوتر بخونید (اما دقیقا اطلاع ندارم که همون مهندسی آی‌تی و نرم‌افزار لیسانس هست یا نه)

  60. سلام من پایه نهم هستم و علاقه به موبایل .کامپیوتر .الکتریک. دارم. از چه رشته ای وارد این ها بشم ؟ آیا آی‌تی به این رشته ها ربط داره

    1. سلام، خیر آی‌تی ارتباطی به این موارد نداره، اگر به سخت‌افزار علاقه‌مندید، می‌تونید برای لیسانس، سخت‌افزار (از گرایش‌های کامپیوتر) بخونید؛ آی‌تی بیشتر روی نرم‌افزار و مدیریت پروژه تمرکز داره.

  61. سلام من در مرحله ی انتخاب رشته هستم و خیلی به برنامه نویسی علاقه دارم ولی تا به حال فرصت یادگیریش مهیا نبوده و صرفا در حد آشنایی با الگوریتم و فلوچارت پیش رفتم ولی کلا علاقه دارم… الان دقیقا فرق رشته ی آی تی و مهندسی کامپیوتر و علوم کامپیوتر رو نمیدونم…. خیلی تفاوت دارن؟ فعالیت های عملی کدوم رشته بیشتره؟ (آخه فک می کردم آی تی رو تو دانشگاه بشه از مهندسی کامپیوتر خوند اما توی دفترچه ی انتخاب رشته ی پارسال دیدم که فناوری اطلاعات هم یه رشته ی جداست)

    1. سلام، مهندسی کامپیوتر و مهندسی آی‌تی خیلی شبیه به هم هستند و تقریبا ۹۰ درصد واحدها یکسان هست؛ با این تفاوت که مهندسی آی‌تی چند واحد درس مدیریتی هم می‌خونید و در مهندسی کامپیوتر چند واحد اضافه‌تر درس‌های پایه‌ای مثل مدار الکتریکی و کامپایلر و اینجور چیزا می‌خونید؛ در سمت دیگه، علوم کامپیوتر هست که بیشتر روی الگوریتم و مفاهیم برنامه‌نویسی تمرکز داره، اگر صرفا به برنامه‌نویسی علاقه دارید، مهندسی کامپیوتر بهتره که برید، اما اگر دوست دارید در کنار برنامه‌نویسی مدیریت پروژه هم یاد بگیرید، آی‌تی براتون مناسب‌تر خواهد بود (در خصوص جدا یا یکی بودن،‌ دقیقا نمی‌دونم، قبلا جدا بودن، بعد دوباره یک مدتی جفتشون از طریق مهندسی کامپیوتر پذیرش داشتند، شاید الان دوباره جدا شده باشن) اما در کل خیلی به هم نزدیک هستند و اصلا برنامه‌نویسی جوریه که خودتون باید کار کنید و اصلا به دروس دانشگاه اکتفا نکنید.

  62. سلام من کارشناسی حسابداری دارم و کسب کارم اینترنتی هستش علاقه مند به رشته it شدم خواستم بدونم برای کارشناسی ارشد میتونم it بخونم؟

    1. سلام، رشته‌ی آی‌تی برای لیسانس هست که می‌تونید بخونید، اما برای ارشد گرایش‌هاش وجود داره، ولی متاسفانه مطمئن نیستم که از طریق کارشناسی حسابداری امکان‌پذیر باشه یا نه (فکر می‌کنم اگر اجازه داشته باشید کنکور کامپیوتر شرکت کنید، بتونید برای ارشد یکی از گرایش‌های آی‌تی رو شرکت کنید)

  63. سلام من امسال نهمم و می‌خوام انتخاب رشته کنم فنی و it بخونم میخواستم ببینم بازار کار و درآمد it چقدر است
    خیلی جا ها خواندم بازار کار خوبی نداره

    1. سلام، رشته‌ی آی‌تی به شرطی که بهش علاقه داشته باشید می‌تونه موقعیت‌های خیلی خوبی رو براتون خلق کنه، اما در صورتی که علاقه‌مند نباشید، بعد از مدتی خسته میشید و بدردتون نمی‌خوره، حالا میزان درآمد و بازار کارش دیگه کاملا بستگی به خودتون داره، اما در کل اینجور رشته‌ها (مرتبط به کامپیوتر و آی‌تی) باید خودتون جدای از دانشگاه مطالعه داشته باشید و کار کنید و صرفا اکتفا به درس‌های دانشگاه، به هیچ‌وجه نمیتونه تضمین‌کننده‌ی موفقیت شما باشه.

    2. سلام خسته نباشید
      ببخشید اگه بخوایم برنامه نویسی و یا نرم افزار کامپیوتر رو به صورت خود اموز یاد بگیریم و آموزشگاه ویا جایی نریم که هزینه نکنیم چه کار باید بکنیم چه راه حلی پیشنهاد میدین.
      و اینکه تجارت الکترونیک هم میشه به صورت خودآموز یاد گرفت

      ممنون

    3. سلام
      بله می‌تونید، الان دیگه به قدری منابع آموزشی مختلف زیاد شدند که هر چیزی رو می‌تونید به شکل خودآموز یاد بگیرید و یکی از بهترین سایت‌های رایگان برای یادگیری «یوتیوب» هست؛ دسته‌بندی‌های برنامه‌نویسی و کسب‌و‌کار رو در سایت بررسی کنید، اطلاعات خوبی بهتون میده و تقریبا می‌تونید زمینه‌ی مورد علاقه‌تون رو پیدا کنید.

  64. سلام خیلی ممنون بابت مقاله خوبتان میخواستم بدونم اگه itتو دانشگاه بخونم باید موقع انتخاب رشته چه رشته ای رو انتخاب کنم؟ینی it از گرایش های کدوم رشته است؟ لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام، مهندسی فناوری اطلاعات یا مهندسی کامپیوتر رو باید انتخاب کنید (فکر می‌کنم اخیرا باهم ادغام شدن در مهندسی کامپیوتر، اما اگر فناوری اطلاعات به شکل مجزا جزو رشته‌ها بود، باید اون رو انتخاب کنید)

  65. سلام
    خیلی ممنون بابت مغاله های مفید تون
    من کلاس نهم هستم و انتخاب رشته ریاضی فیزیک زدم و میخواهم ای تی برم ( تمام زیرشاخه ها رو دوست دارم یادبگیرم)
    حالا رشتی ای هست که تمام زیرشاخه های ای تی رو داشته باشه
    و اینکه اگر نیست زیرشاخه های ای تی که تو ریاضی هستن اسمشون چیه
    اگر امکانش هست جواب رو به این ادرس ایمیل بفرستید Y.A.M.F.A.KE.6@GMAIL.COM

    1. سلام، رشته‌ی آی‌تی که در مقطع لیسانس می‌خونید، تقریبا به شکل عمومی هست و تمام زیرشاخه‌ها رو داره، اونجا می‌تونید گرایش‌های مختلف رو ببینید و با توجه به علاقه‌تون یکی رو ادامه بدید (در حقیقت همین حالتی که الان در پیش گرفتید، چیزیه که می‌خواین)

  66. سلام
    برای شروع فعالیت در حوضه ای تی باید چه کاری انجام بدم

    1. سلام، اول باید زمینه‌ای که بهش علاقه‌مند هستید رو انتخاب کنید و بعد شروع کنید به آموزش دیدن در اون زمینه، مثلا طراحی سایت، تجارت الکترونیک، برنامه‌نویسی و…

  67. سلام
    میخوام ای تی بخونم علاقه شدید دارم،با مدرک دیپلم کجا!و چطوری میتونم ثبت نام کنم؟
    ۰۹۳۶۷۶۵۸۵۸۱
    کوچیک شما عاشوری

    1. سلام، برای یادگیری آی‌تی بسته به اینکه به کدوم گرایش علاقه دارید، هم می‌تونید از طریق دانشگاه اقدام کنید و هم اینکه بعضی از مباحث رو خودتون به شکل خودآموز یاد بگیرید.

  68. سلام خسته نباشید
    بنده ۳۵ سالمه و دیپلم ریاضی فیزیک دارم و پیش دانشگاهی رو نصفه خوندم و خیلی وقته از درس و یادگیری و مطالعه دور شدم و چون به کامپیوتر و هر چی که به این شاخه مربوطه رو علاقه دارم الان میخواستم تو یه رشته ای ادامه بدم به نظرتون الان بخوام ادامه بدم به نظرتون ای تی رو میتونم با این شرایطی که من دارم بخونم که خیلی وقته از درس و مطالعه به دور شدم.در ضمن از این بعد میتونه تو این رشته ادامه تحصیل برام اینده داشته باشه.ممنون

    1. سلام، بله می‌تونید بخونید و آینده هم داره، البته نکته‌ای که باید بهش توجه داشته باشید اینه که رشته آی‌تی، خیلی گستردست و بعضی از بخش‌هاش به شکلی هست که می‌تونید به شکل خودآموز هم یاد بگیرید، به همین دلیل اگر احتیاجی به مدرک آکادمیک ندارید، حتما الزامی به درس و دانشگاه نیست.

  69. سلام وقت بخیر
    من کلاس نهم هستم و میخوام رشته It بخونم
    میخواستم ببینم از ریاضی برم بهتره یا از فنی
    آخه میگن که توی فنی به صورت عملی بهتون یاد میدن و قطعا خیلی بهتره
    میشه لطفا راهنمایی کنید🙏🏽❤️

    1. سلام، بستگی به نوع و کیفیت مدرسه‌ای که انتخاب می‌کنید، داره؛ اگر مدرسه واقعا شرایط آموزش عملی خوب رو براتون فراهم کنه، خیلی خوبه؛ البته به این نکته هم توجه داشته باشید که اگر از فنی حرفه‌ای برید، فکر می‌کنم کارشناسی ناپیوسته باید بخونید و ۴ سال پیوسته نیست (در مورد این موضوع مطمئن نیستم)

  70. سلام من میخوام it بخونم بدون کنکور و میخواستم بدونم که مهندسی کامبیوتر یا علوم کامبیوتر همون it هستش یا نه؟ من الان باید تو دانشگاه کدوم انتخاب کنم راهنماییم کنید ممنون میشم

  71. سلام خسته نباشید
    من امسال پایه نهم هستم و انتخاب رشته دارم چند وقت دیگه، الان یه مشکل بزرگ دارم، من هم به رشته آی تی علاقه دارم هم رشته تجربی، علاقم به رشته تجربی هم به اصرار خانوادم نیست واقعا علاقه دارم، من تصمیم گرفتم که در سطح دانشگاه رشته تجربی رو ادامه بدم ولی در کنارش چندتا کلاس هم برای یادگیری و آشنایی بیشتر با رشته ای تی برم…به نظرتون این کار ممکن هست؟؟؟راستش من کلا آدمی هستم که دوست دارم تا جایی که میتونم مهارت های جدید یاد بگیرم:)

    1. سلام، بعضی از تخصص‌های آی‌تی به نوعی هست که بتونید خودتون به شکل خودآموز یادشون بگیرید، اما اگر بخواین به صورت تخصصی و حرفه‌ای یا به عنوان شغل، رشته‌ی آی‌تی و کامپیوتر رو انتخاب کنید باید وقت بیشتری روش بذارید و کار سختیه که همزمان دوتا رشته رو پیش برید.

  72. سلام خسته نباشید
    من میخواستم بدونم اگه من بخوام رشته ی انسانی رو برم و بعدا هر یک از کارهای It رو بلد باشم مثل(ICDL)در خارج از کشور میتونم وارد این کار بشم؟

    1. سلام، آی‌تی خیلی گستردست و مثلا چیزی مثل ICDL که مثال زدید، اصلا آی‌تی محسوب نمیشه، کسی که می‌خواد وارد این رشته بشه باید به شکل پیش‌فرض روی این موارد تسلط داشته باشه.

  73. سلام من دوازدهم هستم و رشته ریاضی فیزیک در دانشگاه باید کامپیوتر بخونم و بعد آی تی بخونم ؟ و من کار با کامپیوتر بلد نیستم

  74. سلام من کلاس نهم هستم و علاقه به تعمیرات موبایل دارم یا بدونم یک موبایل چطور کار می‌کنه اگه رشته ITرو بر دارم میتونم به تعمیرات موبایل برم؟

    1. سلام، تعمیرات موبایل و کامپیوتر ارتباطی به رشته‌ی آی‌تی ندارند و خودتون باید به شکل آزاد پیگیری کنید، اما اگر می‌خواین رشته‌ی دانشگاهی که مرتبط باشه رو انتخاب کنید، فکر می‌کنم نزدیک‌ترین گزینه برای شما رشته‌ی سخت‌افزار باشه، البته شاید رشته‌های فنی حرفه‌ای هم چیزهایی مرتبط با تعمیرات داشته باشند (از این موضوع مطمئن نیستم)

  75. سلام خسته نباشید میخاستم بدونم مدیریت فناوری اطلاعات همون ای تی میشه ؟

    1. سلام، مدیریت فناوری اطلاعات، یکی از گرایش‌های آی‌تی در مقطع ارشد هست.

  76. من به ساخت بازی های رایانه ای و اندروید علاقه دارم در این بخش کمک کنید مرسی ❤️

  77. سلام خسته نباشید
    میخواستم بدونم میشه با لیسانس ایتی در بخش ایتی بیمارستان کار کرد
    و اگر میشه باید در کدوم بخش ایتی قوی تر باشیم و دقیقا کارمون چی میشه؟

    1. سلام، بله میشه، اما اینکه در کدوم بخش قوی‌تر باشید بستگی داره به نیازهای بیمارستان، حدس میزنم بیشرین نیازی که در بیمارستان به آی‌تی باشه، در خصوص شبکه و مدیریت سیستم‌هاست.

  78. سلام برای رشته it چه رشته هایی مهم تر هستند
    من ریاضیم خیلی بده میتونم در این رشته پیشرفت کنم؟

    1. آیتی زبان برنامه نویسی هست .ربطی به ریاضی نداره

    2. آی‌تی، یک رشته‌ست دوست عزیز، زبان برنامه‌نویسی نیست.

  79. سلام و خسته نباشید و ممنون از مقاله و سایت بسیار خوبتون.
    میخواستم بدونم برای هکر شدن باید چیکار کرد؟ یعنی مثلا چه رشته ای باید رفت؟ اصلا رشته ای باید رفت یا باید غیر از مدرسه و داشگاه آموزش دید؟
    من کلاس نهم هستم میخوام برم رشته ریاضی و رشته کامپیوتر در ریاضی هست. به هک خیلی علاقه دارم. لازمه اش چیه؟ چطور باید یاد گرفت و کجا باید یاد گرفت؟

    1. سلام، به شکل رسمی چیزی به اسم رشته‌ی هکری وجود نداره دوست عزیز، هکرها معمولا دانش گسترده‌ای در چند زمینه‌ی مختلف (برنامه‌نویسی، شبکه، امنیت، سیستم‌عامل و…) دارند و با کنار هم قرار دادن این موارد، می‌تونن به یک سیستم نرم‌افزاری دسترسی پیدا کنن، اگر می‌خواین اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید، این مقاله می‌تونه براتون جالب باشه:
      https://www.hamyarit.com/blog/hacking/

  80. سلام برای ای تی در چه برنامه هایی باید بروز بود؟ من به برنامه نویسی علاقه ندارم میتونم وارد ای تی بشم؟ ای تی شامل کسب و کار انلاین میشه؟

    1. سلام محمد جان، بله قطعا می‌تونید، اصلا آی‌تی بیشتر شامل همون کسب‌‌وکار و مدیریت میشه و برنامه‌نویسی چندان داخلش اهمیتی نداره (هرچند که جزو دروس دانشگاهی هست)

  81. سلام
    خسته نباشید ببخشید من دوتا سوال داشتم
    ۱ اینکه آیا در it هکری هم یاد میدهند چون می‌خوام شغل پلیسی داشته باشم
    ۲اینکه چه رشته ای برای خواندن بهتره:ریاضی.کار و فناوری یا …

    من دانش آموز سوم راهنمایی هستم و میخواستم بدونم کدوم رشته بهتره

    1. سلام، درمورد سوال اول‌تون، خیر هک رو آموزش نمیدن و چنین سرفصلی در لیسانس وجود نداره، اما برای ارشد می‌تونید گرایش امنیت رو انتخاب کنید؛ متاسفانه متوجه سوال دوم‌تون نشدم.

  82. منم ششم هستم و میخوام تو نهم برم کانادا بخونم IT تو کانادا خوبه که بخونه

  83. سلام
    من نهم هستم و میخوام وارد رشته کامیپوتر بشم
    برای رفتن به زمینه it باید ریاضی قوی داشته باشم؟؟

    1. سلام، ریاضی به اون معنایی که در مدرسه می‌خونید خیر، اگر منظورتون از آی‌تی، برنامه‌نویسی هست، باید قدرت تحلیل و منطق قوی داشته باشید.

  84. سلام من میخوام ددباره itیک کمی معلوم مات بتین.
    ماچرا باید it را انخاب کنیم چی فواید دارد

  85. سلام
    من میخوام برم رشته شبکه و نرم افزار
    میشه بگید چه زیر شاخه هایی داره و چه درس هایی یاد میدن

  86. سلام و ممنون بابت مطلب تون . من می خوام آی تی رو در دانشگاه انتخاب کنم ، اول اینکه دانشگاه آزاد و دولتی خیلی فرق می زارن بین دانشجو؟ و موقع استخدام کسی که از دانشگاه آزاد هست رو استخدام نمی کنن ؟؟ و اینکه تو این رشته برای گرایش حفاظت از سیستم های اطلاعاتی و امنیت ، باید چی کار کنم ؟ و کجا این رو انتخاب کنم ؟ و دروس اش فرق داره؟

    1. سلام‌، درمورد سوال اول‌تون، خیر زیاد تفاوتی نداره و در کل برای رشته‌های آی‌تی و کامپیوتر مهارت و تجربه‌ی شما اهمیت خیلی بیشتری داره تا مدرک دانشگاهی (قطعا لازمه که توی دوران تحصیل، خودتون به شکل عملی و پروژه‌محور تجربه کسب کنید و صرفا به دروس دانشگاه اکتفا نکنید) در مورد سوال دوم هم با توجه به اینکه احتمال تغییر در گرایش‌ها هست، بهتره به سایت سازمان سنجش سربزنید و دفترچه‌ی انتخاب رشته‌ی ارشد رو مطالعه کنید.

  87. سلام من۱۵ سالمه و سال بعد میرم دهم میشه درباره زمینه های it توضیح بدین و بیشتر آشنا بشم و میشه بگین کدومش بهتره

  88. سلام من امسال میخوام انتخاب رشته کنم .رشته را کامپیوتر بزنم دانشگاه را میتوانم ای تی انتخاب کنم

    1. اول رشته را انتخاب کنید کامیاب که شدین بعد ازو میتانین انتخاب کنین

    2. اره میشه چون من خودم دهمم رشته ام کامپیوتره تو دانشگاه میخوام itبزنم

  89. سلام . لطفا از رشته های نرم افزار و آی تی در دانشگاه های فنی حرفه ای توضیح بدید. من کنکور سراسری ثبت نام نکردم و لطفا کمک کنید ..
    و اینکه تو دانشگاه فنی رشته آی تی مقطع کارشناسی نداره؟؟ اگه نداره باید کارشناسی چی بخونیم پس ؟
    من بیشتر به برنامه نویسی و شبکه علاقه دارم .

  90. سلام وقت بخیر
    من میخام انتخاب رشته کنم
    برای آی تی حتما برنامه نویسی لازمه
    برنامه نویسی سخته؟
    از رشته شبکه و نرم افزار میتونم ادامه بدم؟

    1. سلام دوست عزیز.
      برای رشته‌ی آی‌تی، خیر، به هیچ‌وجه احتیاجی به برنامه‌نویسی صرف ندارید (هرچند آشنایی با برنامه‌نویسی مفیده) اما رشته‌ی آی‌تی بیشتر روی تجارت الکترونیک و مدیریت تمرکز داره.
      برنامه‌نویسی سخت نیست، اما احتیاج به علاقه داره، چون شما باید همیشه خودتون رو به‌روز نگه دارید.
      رشته‌های شبکه و نرم‌افزار رو چه آی‌تی خونده باشید چه نرم‌افزار می‌تونید برای ارشد بخونید و مشکلی نداره.

    2. سلام شما رشته نرم افزار انتخاب کنید چون بیشتر دروس شامل دروس it هم میشود

    3. همونجور که دوستمون هم گفت به برنامه نویسی نیاز نیست ولی میتونی خیلی مفید باشیه سخت بودن بستگی داره اگه علاقه نداری خیلی سخت میشه ولی اگه علاقه داری خیلی راحت میتونی یاد بگیری کلا البته برنامه نویسی چیز شیرینیه و حس خوبی به ادم میده

  91. سلام من دهم رشته ریاضی ام و خیلی به کار با کامپیتور علاقه دارم، یکی از فامیلامون همین چند وقت پیش از ایتی و در آمد خوبی داره گفت منم ک خیلی علاقه دارم ب اینجوری چیزا، زبانمم من مدرک دارم، میشه راهنمایی کنید ک من چه کارهایی باید بکنم و مدرک ایتی رو بگیرم؟ یا با چه مار علیی میشه در این زمینه فعالیت کرد و مدرک گرفت؟ ممنون میشم جواب بدید

    1. سلام، ببینید آی‌تی خیلی گستردست و شما باید اول تصمیم بگیرید که می‌خواین در چه زمینه‌ای فعالیت کنید، مثلا برنامه‌نویسی، شبکه و امنیت، تجارت الکترونیک و… در مورد مدرک هم اگر منظورتون مدرک دانشگاهی هست که خب باید رشته‌ی فناوری اطلاعات رو برای لیسانس بخونید، اما اگر صرفا می‌خواین در این زمینه کار کنید چندان احتیاجی به مدرک ندارید و می‌تونید در آموزشگاه‌های آزاد هم یاد بگیرید یا حتی یک‌سری از مفاهیم رو خودتون به شکل خودآموز و آنلاین یاد بگیرید.

    2. ببینید اول میخواید تو کدوم زمینه فعالیت داشته باشی میتونی از خود اشناتون هم که گفتید توی کار ای تی هست کمک بگیرید برای این جریان ولی در اخر اون زمینه ای که خودت بیشتر بهش علاقه داری رو انتخواب کن میتونی دوره هایی که تو اینترنت هست رو هم ببینی (چه رایگان چه غیر رایگان)

  92. 16سالمه و ولی اگه ای تی درامد خوب داشته باشه سختی هاشو میپذیرم و در کل نمیدونم از کجا شروع کنم یا چی کار کنم

    1. سلام، رشته‌ی آی‌تی به شرطی که بهش علاقه داشته باشید و از یاد گرفتن چیزهای جدید خسته نشید، درآمد خوبی می‌تونه براتون داشته باشه؛ اما همونطوری که گفتم باید با علاقه واردش بشید و به صرف درآمد نباشه؛ چون اگر علاقه نداشته باشید بعد از یک‌مدت خسته میشید.

    2. سلام باید وقت بذارید و یه دوره اموزشی تو دانشگاه ببینید

  93. سلام خسته نباشید
    من علاقه شدیدی به کامپیوتر دارم و خیلی از کاراهای سخت افزاری نرم افزاری هم انجام میدم
    اما میخواستم بدونم چجوری باید وارد دنیای IT بشم از کجا باید شروع کنم؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام حمید عزیز، ببینید بحث آی‌تی خیلی گستردست، اول باید ببینید به چه زمینه‌ای در مباحث تخصصی آی‌تی علاقه‌ی بیشتری دارید؟ کارهای فنی مثل برنامه‌نویسی، امنیت و شبکه یا مباحث تجاری و مدیریتی مثل تجارت الکترونیک و کسب‌و‌کارهای آنلاین؟

    1. بعضی از آموزشگاه‌ها برای دوره‌های خودشون مدارکی رو ارائه می‌کنند که می‌تونید در اون‌ها شرکت کنید.

    2. سلام دوست من بنده الان داشتم نظرات رو میخوندم همه راجب مدرک حرف میزنن ببینید مدرک خیلی خوبه و کمک میکنه ولی همه چیز نیست

  94. سلام خسته نباشید شما مدرکم میدید اگه تو این سایت آی تی بخونیم یا نه؟؟

    1. سلام، در حال حاضر خیر، ما همیشه سعی کردیم آموزش‌هایی که ارائه می‌کنیم کاربردی و عملی باشن، چون خیلی از اوقات مدرک نمی‌تونه تضمینی برای یادگیری باشه.

  95. من شنیده بودم ای تی باید نابغه باشی خیلی باهوش باشی درسته ؟ ای تی خیلی سخته؟

    1. سلام پارسا جان، نابغه که نه :‌) ولی برای اینکه توی رشته‌ی آی‌تی موفق باشید باید تلاش زیادی کنید و واقعا به این رشته علاقه داشته باشید، چون مفاهیم آی‌تی روزبه‌روز در حال تغییر و به‌روز شدن هستند و اگه میخواین عقب نمونید، شما هم باید خودتون رو به‌روز نگه دارید.

    1. سلام، به نظر من، علاقه‌مند بودن و تلاش زیاد برای یادگیری چیزهای جدید ۲ ویژگی مهم برای یک متخصص IT هستند.

  96. سلام من ۲۲ سالمه و تازه از network+ شروع کردم به نطرتون دیر نیست برای شرکع ممنون

    1. سلام دوست عزیز، نه دیر نیست و می‌تونید خیلی خوب در این زمینه پیشرفت کنید، به شرطی که با علاقه دنبالش کنید، ضمنا اگر به شبکه علاقه‌مند هستید، توصیه می‌کنم مقالات زیر رو هم از دست ندید:
      https://www.hamyarit.com/network/

  97. سلام وقت بخیر میتونید یه نفرو بهمون معرفی کنید که کار ای تی شرکتمون رو انجام بده به صورت حضوری ؟؟؟؟

  98. سلام یه سوال این شغل متخصص itوابسته به چه اتحادی وتشکیلات جرفه ای خاصیمی باشد

    1. سلام، متاسفانه من دقیقا متوجه منظور شما نشدم، اگر منظورتون اتحادیه‌های اصنافی هست، بستگی به صنعتی که داخلش فعالیت می‌کنید داره؛ اگر یه مقداری واضح‌تر مطرح کنید سوالتون رو فکر می‌کنم بهتر بتونم کمک‌تون کنم.

  99. سلام من رشته تحصیلی دبیرستانم انسانی هست
    الان میتونم دانشگاه ازاد it بخونم؟

    1. سلام، بستگی داره به خود دانشگاه، بعضی‌ها صرفا از طریق کنکور می‌پذیرن، برای بعضی هم لازمه که دیپلم ریاضی رو بگیرید یا دروس پیش‌نیاز رو بگذرونید؛ بهتره این موضوع رو از مشاور تحصیلی مدرسه‌تون سوال کنید.

  100. سلام خسته نباشید خدمت شما آیا میشه از اینITبه کشب د رآمد فوق العاده رسید

    1. سلام، بله قطعا اگر حرفه‌ای باشید، امکان‌پذیره (در هر رشته‌ای)

  101. سلام.. اگه من بخوام برنامه نویسی رو خودم یاد بگیرم بدون رفتن به دانشگاه و موسسه ها، آیا امکانش هست که در مراکز معتبر آی تی بتونم استخدام بشم؟
    اگه تو کارم خوب باشم ایا بازم به مدرک دانشگاهی نیازه؟ وقتی ببینن کارت تو این حرفه خوبه ممکنه جدی بگیرن؟
    این رو میگم چون متاسقانه توانایی ادامه تحصیل ندارم و حتی اگه بخوام ادامه بدم هم به نظرم وقت زیادی میبره نسبت به اینکه خودم توش کاربلد و حرفه ای بشم.
    ممنون میشم جواب سوالم رو بدین.

    1. سلام، بله هیچ مشکلی نیست، اتفاقا در مشاغل مرتبط با آی‌تی، مهم‌ترین چیز مهارت شماست و نداشتن مدرک آکادمیک هیچ مشکلی براتون ایجاد نمی‌کنه.

  102. سلام من شاخه فنی حرفه ای هستم رشته کامپیوتر ( شبکه و نرم افزار رایانه ) پایه دهم. اگر بخوام وارد دانشگاه هایی مثل شریف و امیر کبیر و…. بشم چی کار باید بکنم؟

    1. سلام، نگفتید چه رشته‌ای ولی قاعدتا از طریق کنکور سراسری باید اقدام کنید.

    2. همون آی تی رو می گم. اگر بخوام برم آتی در مورد دانشگاه های سراسری برای هنرستانی های رشته کامپیوتر محدودیتی وجود نداره؟

    3. فرقی نمی‌کنه دوست عزیز، اگر بخواین وارد رشته‌ی کامپیوتر در دانشگاه‌های سراسری هم بشید باید کنکور ریاضی بدید که بتونید مستقیما کارشناسی پیوسته بخونید، در مورد اینکه از هنرستان بتونید برید متاسفانه اطلاعات دقیقی ندارم و بهتره با مشاور تحصیلی مدرسه‌تون مطرح کنید این موضوع رو، مثلا شاید بتونید از هنرستان هم کنکور ریاضی شرکت کنید، شاید هم لازم باشه اول کنکور کاردانی بدید و بعد کارشناسی.

  103. سلام من یازدهم تجربی هستم و علاقه زیادی به کامپیوتر و ای تی دارم و اینکه صرفا به دلیل عدم نا اگاهی و نرفتن دنبال علایقم وارد تجربی شدم و اینکه الان میخواستم بدونم من اگر وارد رشته شبکه و نرم افزار شم میتونم بعد از اون وارد رشته ای تی بشم یا اینکه تقیر رشته بدم سمت ریاضی؟؟ ممنون میشم پاسخ بدین

    1. سلام علی عزیز، بله می‌تونید، اما باید به شکل ناپیوسته بخونید آی‌تی رو، اگر هم کنکور ریاضی بدید می‌تونید خیلی راحت و به شکل ۴ سال پیوسته، لیسانس آی‌تی رو بگیرید.

  104. با سلام.
    من پایه نهم هستم.
    برای انتخاب رشته در زمینه IT باید چه رشته‌ ای انتخاب کنم؟
    من به رشته IT علاقه زیادی دارم و دوست دارم وارد این رشته بشم.

    1. سلام محمد جان، باید رشته‌ی ریاضی رو انتخاب کنید و برای کنکور هم، کنکور ریاضی بدید.

  105. سلام با عرض خسته نباشید من الان بیکار هستم و دنبال کار می گردم. شما هر کاری داشته باشید من برای شما انجام می دهم. هزینه شما چه قدر است. و شما کانال دارید یا نه.

  106. سلام من ۱۶ سالمه و رشته تحصیلیم انسانیه اتفاقی با این موضوع آشنا شدم و الان میخوام ک بعد از گرفتن مدرک دیپلمم فعالیتم و برای گرفتن مدرک آی تی شروع کنم ، لطفا من و راهنمایی کنید ممنون

    1. سلام، اگر به‌دنبال گرفتن مدرک آکادمیک (دانشگاهی) هستید باید کنکور ریاضی بدید و برای دانشگاه رشته‌ی مهندسی آی‌تی شرکت کنید، اما اگر مدرک دانشگاهی نمی‌خواین، می‌تونید خودتون در کلاس‌های آزاد شرکت کنید یا حتی به شکل خودآموز دوره‌های آموزشی رو ببینید و چیزی که علاقه دارید رو یاد بگیرید.

  107. سلام خسته نباشید.
    من الان کلاس هشتم هستم میخوام وارد دنیای ای تی بشم واقعا کمکم کنید پایه اساسی واز اول چه جوری شروع کنم.
    راستی من کلاس نقاشی هم میرم و میتونه تو این رشته کمکم کنه؟

    1. سلام، مهم‌ترین نکته برای موفقیت در IT اینه که بهش واقعا علاقه‌مند باشید، در مورد تحصیلات باید رشته‌ی ریاضی بخونید و در دانشگاه آی‌تی، در مورد نقاشی هم اگر بخواین طراح گرافیک کامپیوتری بشید، ممکنه بتونه کمک‌تون کنه.

  108. سلام خدمتتان
    من سال دهمم و تجربی میخونم؛ و بدون تحقیق و بدون رفتن به دنبال علاقم این رشته رو انتخاب کردم و الان خیلی پشیمونم و میخوام تغییر رشته بدم.
    برای تحصیل IT به چه رشته ای برم و بدنبال علاقم باشم؟
    زبانم هم میشه گفت خوبه
    و با این رشته میشه مهاجرت کرد و اقامت گرفت؟
    لطفا جواب دهید چون خیلی ضروریه
    با تشکر🙏🙏

    1. سلام، اگر کنکور ریاضی بدید، راحت می‌تونید برید رشته‌ی آی‌تی، بله برای مهاجرت هم بسیار رشته‌ی مناسبی هست.

  109. سلام وقت بخیر
    من دیپلم الکترونیک دارم و می خوام تغییر رشته به It بدم .
    میشه بفرمایید برای شروع چکار باید انجام بدم ؟

    1. سلام، اگر بتونید کنکور ریاضی بدید، می‌تونید برید رشته‌ی IT

  110. سلام. من انیماتور هستم و در حال تحصیل در رشته ی انیمیشن.به it خیلی علاقه دارم. می خواستم بدونم اگه وارد it بشم میتونم دوتاشونو مدیریت کنم و اصلا کاره درستیه؟

  111. سلام
    من الان پایه نهم هستم
    انگلیسیم خیلی خوبه و 7 ساله دارم کلاس میرم برای زبان انگلیسی. از بچگی هم با کامپیوتر کار میکردم کار با adobe photoshop یا adobe primire و نرم افزار های شبیه این رو تا سطح معمول بلدم ولی نمیدونم که برای پایه دهم باید چه رشته ای رو انتخاب کنم که پایه کاملی رو برای کنکور و آیندم داشته باشم. (ترس دارم که نکنه موفق نشم)

    1. سلام نترس کامپیوتر برای خانوم ها ی رشته ی عالیه البته اگه علاقه ارین

  112. با سلام
    من واقعا نمیدونم از کجا شروع کنم، یکسری مفاهیم پایه رو بدونم و درکِ اینکه از کدوم مسیر شروع کنم کمی برام مشکله، باید دقیقا چی مطالعه کنم، چه زبان برنانه نویسی برای منِ مبتدی معرفی میکنید
    با تشکر

    1. سلام، اگر رشته‌ی دانشگاهی آی‌تی رو انتخاب کردید، برای شروع برنامه‌نویسی بهتره برید سراغ زبان ++C (چون درس‌هایی که دارید با همین زبان یا زبان‌های مشابه هست) اما اگر خودتون می‌خواین شروع کنید، برای برنامه‌نویسی می‌تونید سراغ زبان پایتون، زبان ساده‌ای هست و کتابخانه‌های خیلی زیادی داره و تقریبا همه‌جا میشه ازش استفاده کرد؛ اگر صرفا هدفتون برنامه‌نویسی هست، این مقالات رو مطالعه کنید:
      https://www.hamyarit.com/programing/
      اما اگه به دنبال یادگیری آی‌تی هستید، بهتره نگاهی به کل آموزش‌های سایت بندازید، چون آی‌تی واقعی ترکیبی از همه‌ی این مفاهیم هست.

  113. سلام من رشته ی ریاضی برداشتم و سال دهم هستم می خاستم که بدونم برای این که من یک مهندس فوق حرفه ای ایتی بشم باید به چه چیزهایی تسلط کافی داشته باشم ؟

    1. سلام احسان جان، در انتهای آموزش این موضوع کاملا شرح داده شده، اما اگر بخوام به‌طور خلاصه بگم، سعی کنید زبان انگلیسی خودتون رو تقویت کنید و در کنار دروس دانشگاه، خودتون هم تجربه‌ی عملی کسب کنید.

  114. ببخشید من هم به رشته تجربی علاقه دارم و هم اینکهست دلم می خوادای تی رو بخونم راهی نیست که هر دو رو باهم انجام بدم و ای تی رو به صورت حرفه ای انجام بدم ؟
    و اگر به کلاس کامپیوتر برم میتونم بخش های کوچکوچک ای تی رو یاد بگیرم ؟
    کلاس هشتم هستم .

    1. سلام، خب مسلما اگر بخواین در هر دو کار کنید و موفق بشید، به شکل معمول نمیشه، چون خود آی‌تی نیاز به تلاش خیلی زیادی داره (اصلا نمی‌تونید به درس‌های دانشگاه اکتفا کنید) اما اگر منظورتون از بخش کوچک آی‌تی مثلا فقط برنامه‌نویسی یا شبکه و… هست، می‌تونید یه شکل خودآموز یا از طریق آموزشگاه‌های آزاد هم یاد بگیرید و حتما احتیاجی به مدرک دانشگاهی نیست، اما حتما لازمه که خودتون به شکل عملی هم کار کنید، فکر میکنم اگه وقتتون رو یا روی تجربی بذارید یا روی آی‌تی راحت‌تر و سریع‌تر به نتیجه برسید.

  115. سلام
    من امسال نهم هستم و انتخواب رشته دارم
    من خیلی خیلی به امنیت شبکه علاقه مند هستم و مباحث پایه رو کامل بلد هستم و راجع به این رشته چه در دانشگاه و چه در بازار کار تحقیق کردم
    میخواستم بدونم من هم ریاضیم خوبه و مشکلی با رشته ریاضی ندارم اما میخواستم بدونم آیا اقدام از رشته ریاضی واقا لازمه؟ تو کنکور چه فرقی دارن؟ تو دانشگاه اصلا رشته ها مگه فرق میکنه؟
    از طرفی هم اگر از فنی حرفه ای یا هنرستان برم درس ها خیلی سبک تر هستن و میتونم بیشتر روی امنیت شبکه تمرکز کنم
    نمیدونم کدومو انتخواب کنم
    اگر راهنمایی کنید خیلی خیلی ممنون میشم

    1. سلام، در خصوص کنکور بهتره که به سایت سازمان سنجش مراجعه کنید یا این موضوع رو از مشاور تحصیلی مدرسه‌تون بپرسید، اما در خصوص الزام ریاضی، خیر واقعا این‌طور نیست و اگر به امنیت علاقه‌مند باشید (واقعا علاقه‌مند باشید و روش وقت بذارید) می‌تونید در این زمینه موفق بشید.

  116. سلام خسته نباشید.
    میخواستم بدونم تو دانشگاه تمام مباحث مربوط به IT رو درس میدن.
    آیا میتونم برای کاردانی IT بخونم و اینکه چه رشته ای باید انتخاب کنم.
    و اینکه تو تهران چه دانشگاه های دولتی برای این رشته هست.

    1. سلام، توی دانشگاه مفاهیم اصلی و کلی رو درس میدن و شما باید خودتون در کنار درس مطالعه داشته باشید (تقریبا همه‌ی رشته‌های مهندسی به همین شکل هستند، نه فقط آی‌تی)
      در خصوص سوالات بعدی‌تون هم باید به سایت سازمان سنجش مراجعه کنید، اونجا می‌تونید لیست دانشگاه‌های هر شهر رو پیدا کنید.

  117. سلام خسته نباشید
    ممنون بابت اطلاعات کاملتون
    من امسال انتخاب رشته دارم و توی زبان انگلیسی مهارت چندانی ندارم خواستم بدونم با این حال میتونم تویit موفق باشم یا خیر؟

    1. سلام محمد جان، مشکل خاصی پیش نمیاد، اما باید سعی کنید در کنار درس، روی زبان انگلیسی خودتون هم کار کنید، چون اکثر منابع معتبر و به‌روز در رشته‌ی آی‌تی به زبان انگلیسی هستند.

  118. سلام من سال بعد انتخاب رشته دارم میخواستم بدونم اگه از فنی حرفه ای بخوام it بخونم در اینده به مشکل بر نمیخورم و اینکه اگه زبان انگلیسیت خوب باشه تاثیری در موفقیتت داره چون من زبان انگلیسیم فول هستش

    1. سلام دوست عزیز، نه مشکل خاصی پیش نمیاد، فقط تا جایی که می‌دونم باید به شکل ناپیوسته بخونید، در خصوص زبان هم، خیلی خوبه و اتفاقا یک نکته‌ی مثبت برای شماست که بلد هستید، چون رشته‌های آی‌تی و کامپیوتر جوری هستند که حتما باید در کنار درس خودتون هم مطالعه داشته باشید که در چنین مواقعی زبان انگلیسی خیلی به کارتون میاد، فکر می‌کنم خوندن این مقاله براتون جالب باشه:
      https://www.hamyarit.com/blog/english-language/

  119. سلام ممنون از اطلاعات شما
    من امسال انتخاب رشته دارم…میخواستم در مورد کامپیوتر و ای تی تحقیق کنم که با سایت شما مواجه شدم…
    اگر فردی بخواد ای تی بخونه باید مهندسی کامپیوتر بخونه درسته؟؟

    1. سلام، بله الان به این شکله که باید موقع انتخاب رشته، مهندسی کامپیوتر رو انتخاب کنید و بعد یه تعداد واحد که خوندید، توی دانشگاه گرایش مد نظرتون رو انتخاب می‌کنید، قبلا (تا سال ۹۴ اگه اشتباه نکنم) آی‌تی و نرم‌افزار جدا بودند، ولی الان فقط رشته‌ی مهندسی کامپیوتر داریم، البته باز هم احتمال تغییر هست، موقع انتخاب رشته بررسی کنید، اگر مهندسی فناوری اطلاعات وجود داشت، اون رو انتخاب کنید وگرنه مهندسی کامپیوتر.

    1. سلام، کنکور ریاضی باید بدید، حالا ممکنه شما بسته به رشته‌ای که در دبیرستان می‌خونید بتونید کنکور ریاضی هم بدید.

    2. از طریق رشته شبکه و نرم افزار(هنرستان) ام میتونید برید تو دانشگاهای فنی حرفه ای درس میخونید از نظر اعتبارم نگران نباشید فقط خیلی درگیر مسائل ریاضیات نمیشید و حرفه ای تر خواهید شد

  120. سلام و خسته نباشید
    آیا توی رشته آی تی طراحی گرافیک ، فتوشاپ و از همه مهمتر بازی و برنامه سازی آموزش داده میشه؟
    ● ممنون میشم اگه جواب بدین ♡

    1. سلام، به‌جز برنامه‌نویسی، بقیه‌ی مواردی که اشاره کردید خیر، تدریس نمیشه (در اصل توی هیچ‌ رشته‌ی دانشگاهی به شکل عملی آموزش داده نمیشه) و اگر به این موارد علاقه‌مند هستید، حتما باید خودتون در کنار درس، روشون مطالعه داشته باشید و کار کنید.

  121. ببخشید من امسال تعیین رشته دارم و تصمیم گرفتم کامپیوتر از هنرستان بخونم میخواستم بدونم دقیقا مندس آی تی چیکار می‌کنه و فرد باید چه مهارت های داشته باشه؟

    1. سلام، وظیفه‌ی اصلی یک مهندس آی‌تی اینه که بتونه با دانشی که داره یک سازمان رو به تکنولوژی مجهز کنه یا بهشون مشاوره بده.

  122. سلام من ارشد مدیریت کسب و کار استراتژی دارم. آیا برای دکتری میتونم رشته آی تی رو بخونم؟؟
    و هوش مصنوعی در مقوله ی مدیریت کسب و کار تا چه حدی میتونه کارساز باشه.

    1. سلام، خود رشته‌ی آی‌تی برای لیسانس هست، اما برای مقطع دکترا فکر میکنم بتونید رشته‌های مرتبط بهش رو بخونید.
      در خصوص سوال دوم‌تون، در مدیریت کسب و کار، بیشتر با کاربردهای هوش مصنوعی سروکار خواهید داشت، به عنوان مثال هوش تجاری یا داشبردهای مدیریتی در سطوح بالا، همه با هوش مصنوعی کار می‌کنند، مطالعه‌ی مقالات زیر می‌تونه برای شما جذاب باشه:
      مقاله در مورد هوش تجاری:
      https://www.hamyarit.com/blog/business-intelligence/
      مقاله درمورد داشبردهای مدیریتی:
      https://www.hamyarit.com/blog/information-systems/

  123. سلام خسته نباشید ببخشید من پایه دهم رشته شبکه و نرم افزار هستم میتونم از این رشته به مهندسی ای تی برم ؟

    1. سلام، بله می‌تونید فکر می‌کنم باید به شکل ناپیوسته بخونید، برای اینکه مطمئن بشید، این موضوع رو از مشاور تحصیلی مدرسه‌تون بپرسید.

    2. بله منم رشتم همین بود الان دانشجو it ام به صورت نا پیوسته هست یعنی کاردانی رو گرفتین مجددا کنکور کارشناسی میدید
      کنکور رشته خودتونو بدید موقع انتخاب دانشگاه برای ثبت نام کنکور حواستون رو جمع کنید گرایش فناوری اطلاعات رو بزنید ضمنن دانشگاه شهرتونم برسی کنید داشته باشه این رشترو

  124. سلام خیلی ممنون بابت اطلاعات… من هدفم بیشتر از انتخاب آی تی مسلط شدن به بحث سایت و سئو سایت من اگه آی تی بخونم میتونم این کارو به نحو احسن یاد بگیرم یا باید نرم افزار بخونم

    1. سلام دوست عزیز، نه توی آی‌تی و نه توی نرم‌افزار این موارد رو در حد تسلط به شما آموزش نمیدن، اگر به این زمینه‌ها علاقه‌مندید، خودتون باید در کنار دروس دانشگاه، دنبالشون کنید و یادشون بگیرید.

  125. سلام خوبید؟
    یه سوال داشتم
    من درحال تحصیل رشته انسانی هستم ایا میتونم توی دانشگاه رشته ای تی را بخونم؟

  126. سلام و خسته نباشید
    یک سوال ذهن منو درگیر کرده
    من عاشق it هستم ولی رشتم تجربیه!
    هیچ راهی نیست که بتونم برم it بخونم؟

    1. سلام امیر عزیز، اگر بتونید کنکور ریاضی بدید، آی‌تی هم می‌تونید بخونید، برای اطمینان این موضوع رو از مشاور تحصیلی مدرسه‌تون بپرسید.

    2. از طریق کنکور فنی حرفه ای میتونید شبکه و نرم افزار رایانه رو کنکور بدید باز هم باید از مشاورتون بپرسید
      اما راحتتر از کنکور دادن رشته ریاضی هست

  127. سلام وخسته نباشید من دیپلم برنامه نویسی دارم چند سالی از درس دور بودم امکانش هست ادامه بدم میتونم با نظام جدید ادامه بدم؟

    1. سلام، ممنون، بله مشکلی نیست، البته اگر می‌خواین کنکور بدید یه مقداری شاید سخت باشه (چون کنکور لیسانس از دروس دبیرستان هست و چندان ارتباطی با برنامه‌نویسی نداره) اما در مورد ادامه‌ی برنامه‌نویسی بله قطعا می‌تونید، چون برای برنامه‌نویسی چندان احتیاجی به تحصیل آکادمیک نیست و مهم‌ترین چیز علاقه‌ی شما و مطالعه و تمرین عملی هست.

    2. سلام
      باتوجه به اینکه چند سالی از درس دور بودید بصورت تجربی در این زمینه فلالیت کنید شاید بتوانید موفق شوید.

  128. سلام من دیپلم برنامه نویسی دارم چند سالی از درس دور بودم میخوام ادامه بدم امکانش هست؟

  129. سلام خسته نباشید من دانشجوی کاردانی الکترونیکم میخواستم بدونم مینم در رشته ی it تحصیل کنم یا نه

    1. سلام علی جان، متاسفانه من در مورد کنکور کاردانی به کارشناسی برای رشته‌ی الکترونیک اطلاع ندارم، فک کنم اگر این موضوع رو در سایت سازمان سنجش بررسی کنید، به نتیجه خواهید رسید.

  130. سلام خسته نباشید من مبخواهم کیسم رو باز بکنم و اونرو تمیز بکنم تقریبا دو سالی هست که تمیزش نکردم یعنی تا حالا نکردم ۱۶سالم سن دارم و اصلا از قطعات داخل کیس سر در نمیاورم اگر میس را باز بکنم و اونو طبق مراحل تمیز بکنم اشکالی ندارده یا از فرد با تجربه ای کمک بگیرم ممنون میشم پاسخ بدید

    1. سلام، مشکل خاصی پیش نمیاد، فقط به این نکته توجه داشته باشید که به هیچ‌وجه سعی نکنید قطعه‌ای رو با فشار از جای خودش بیرون بیارید یا سر جاش قرار بدید، قبلش این آموزش رو هم مطالعه کنید:
      https://www.hamyarit.com/blog/motherboard/

  131. سلام من ترم یک it هستم
    میخام ببینم این رشته ب هوش مصنوعی وصل میشه یانه
    واینکه در این رشته برنامه نویسی هم یاد داده میشه در چه حد؟؟

    1. سلام
      بله، باید برای ارشد، کنکور کامپیوتر بدید و گرایش هوش مصنوعی رو انتخاب کنید، در مورد برنامه‌نویسی هم حدود ۹ یا ۱۲ واحد کاملا مرتبط با برنامه‌نویسی دارید، البته اگر می‌خواین حرفه‌ای برنامه‌نویسی رو دنبال کنید، نباید صرفا به دروس دانشگاه اکتفا کنید و لازمه که حتما خودتون هم جدای از دانشگاه، فعالیت و مطالعه داشته باشید.

  132. درود وقت بخیر،من یازدهم کامپیوتر هستم در هنرستان،خواستم ببینم برای رشته ای‌تی باید از مقطع کارشناسی(بصورت کاردانی پیوسته) شروع کنیم تا مقاطع بالاتر؟با از مقطع ارشد؟
    ببن رشته نرم‌افزار و ای‌تی کدوم(در خارج‌ازکشور)درامد بیشتری داره؟
    ایا رشته برنامه نویسی شاخه جداگانه‌ای هم داره ؟؟؟
    ممنون میشم جواب بدین°باتشکر°

    1. سلام، من دقیقا هنرستان رو اطلاع ندارم، اما در کل رشته‌ی آی‌تی برای لیسانس هست و در مقطع ارشد به چندین گرایش دیگه تقسیم میشه، مثل تجارت الکترونیک، مدیریت آی‌تی و…
      در خصوص سوالی که در مورد درآمد پرسیدید، خیلی تفاوتی بین این دو رشته نیست و هر دو در یک سطح هستند، در مورد سوال سومتون هم، حداقل در گرایش لیسانس ما چیزی به اسم رشته‌ی برنامه‌نویسی نداریم و چه آی‌تی برید چه نرم‌افزار، برنامه‌نویسی رو دارید در دروستون، اما اگر می‌خواین تخصصی برنامه‌نویسی کار کنید، می‌تونید برای لیسانس گرایش مهندسی کامپیوتر رو انتخاب کنید و برای ارشد مهندسی نرم‌افزار بخونید.

    2. مهسا جان شما میتونین از کاردانی شروع کنید منم هنرستان درس خوندم اللنم دانشجوی it ام
      موقع انتخاب دانشگا توجه کنید it رو داشته باشه
      نرم افزار و it هردو خوبن ولی باید به علاقتون توجه داشته باشید
      ضمنن تا مقطع کارشناسی خیلی تفاوتی ندارن
      شما تا اون موقع میتونین تصمیم درستی رو بگیرید
      همچنین تو دانشگا تا ی سطحی تدریس میشن و باید خودتون ادامشون بدید

  133. سلام استاد وقتتون بخیر،برنامه نویسی از زیر شاخه های مهندسی ای تی هست؟

    1. سلام دوست عزیز، ببینید ما چیزی به اسم گرایش برنامه‌نویسی نداریم، اما اگر منظورتون نرم‌افزار هست، یکی از گرایش‌های مهندسی کامپیوتر محسوب میشه می‌تونید برای ارشد بخونید، البته فرقی نمی‌کنه برای لیسانس آی‌تی خونده باشید یا نرم‌افزار، در هر دو حالت می‌تونید برای ارشد، کنکور کامپیوتر بدید و گرایش مهندسی نرم‌افزار رو انتخاب کنید.

  134. سلام من امسال انتخاب رشته دارم برای اینکه در زمینهIT تحصیل کنم باید ریاضی بردارم یا خیر؟؟

    1. سلام، بله مهندسی آی‌تی، یکی از گرایش‌های ریاضی هست.

  135. سلام من الان کلاس دهم شبکه و نرم افزارم میخاستم بدونم میتوم دانشگاه وارد رشته آی تی شم

    1. سلام دوست عزیز، بله می‌تونید، فکر می‌کنم به شکل ناپیوسته باید بخونید (اگر فنی حرفه‌ای یا کار و دانش هستید)

  136. سلام رشته (IT) فوق لیسانس هم داره؟ یا فوق دیپلم و اینجور چیزاس؟ میشه مقطع رو بگین

    1. بله رشته‌ی آی‌تی خودش برای گرایش لیسانس هست، برای ارشد (فوق لیسانس) هم گرایش‌هایی مثل تجارت الکترونیک، مدیریت آی‌تی، سیستم‌های اطلاعاتی و… داره.

  137. بدون کنکور ریاضی نمیشه واردش شد؟دانشگاهی نیست که بدون کنکور قبول کنه؟ راه دیگه ایی نداره مثلا رشته های دیگه که ربط پیدا کنن به این رشته

    1. چرا دانشگاه‌هایی هستند که بدون کنکور هم دانشجو می‌پذیرند، اما الان شما ۲ بحث مختلف رو مطرح کردید، اگر صرفا هدفتون اینه که در زمینه‌ی آی‌تی کار کنید حتما الزامی به مدرک تحصیلی آی‌تی ندارید و یه سری کارهای جانبی مثل برنامه‌نویسی،‌ طراحی سایت و… رو می‌تونید انجام بدید، اما اگر می‌خواین یک مهندس آی‌تی بشید و دقیقا در زمینه‌ی تخصصی آی‌تی فعالیت کنید راهش اینه که دیپلم ریاضی داشته باشید و در دانشگاه مهندسی آی‌تی بخونید.

  138. سلام.من دوازدهم رشته انسانی هستم و علاقه دارم به رشته آی تی و میخوام در رشته دانشگاهی وارد این رشته بشم و ادامه بدم و وارد بازار کار این رشته بشم چجوری باید وارد این رشته بشم؟

    1. سلام، اگر می‌خواین از طریق تحصیلات آکادمیک وارد این رشته بشید باید کنکور ریاضی بدید، چون مهندسی آی‌تی یکی از گرایش‌های ریاضی هست.

  139. سلام
    وقت بخیر
    با عرض پوزش میخواستم بپرسم من خودم ده کامپیوترم اگه بخوام برم رشته ی (IT)باید چی کار کنم یا اصلا میتونم برم یا نه باید حتما رشته ریاضی باشم

    “باسپاس”

    1. سلام، بله می‌تونید، باید کاردانی ناپیوسته بخونید، البته حتما این موضوع رو از مشاور مدرسه‌تون هم بپرسید.

  140. سلام
    وقت بخیر
    با عرض پوزش میخواستم بپرسم من الان دهم کامپیوترم واگر بخوام رشته ی (lT)بخونم باید چه مراحلی رو رد کنم یا اصلا میشه با رشته کامپیوتر آی تی خوند یا نه فقط باید با ریاضی باشه.

    “با تشکر”

    1. سلام عزیزم بله میتونی بخونی منم دبیرستان کامپیوتر بودم الانم ترم یک ای تی هستم… موفق باشی

  141. سلام من 32سالم هست دیپلم انسانی دارم میتونم بدون رفتن به دانشگاه تو این رشته شرکت کنم؟

    1. سلام، خب اگر بخواین حتما رشته‌ی آی‌تی بخونید و مدرک آکادمیک داشته باشید، خیر بدون دانشگاه نمیشه، اما اگر می‌خواین خودتون یاد بگیرید و علاقه دارید، حتما الزامی به مدرک دانشگاهی نیست و یکسری چیزها قابل یاد گرفتن به شکل خودآموز یا با شرکت در کلاس و دوره‌های آزاد هستند.

  142. سلام من الان یازدهم انسانی هستم . میخواستم بدونم چجوری میتونم it بخونم . ایا از دانشگاه میتونم تغییر رشته بدم .

    1. سلام، باید در صورت امکان کنکور ریاضی بدید و موقع انتخاب رشته، مهندسی کامپیوتر یا مهندسی آی‌تی رو انتخاب کنید.

  143. سلام ببخشید برای رشته آی تی باید چی بخونم
    انسانی………
    ریاضی…….
    کدام اگه پاسخ بدین ممنون میشم با تشکر

    1. سلام دوست عزیز
      مهندسی فناوری اطلاعات یا همون IT یکی از گرایش‌های ریاضی هست، بنابراین باید ریاضی بخونید.

  144. سلام علیکم خدا قوت یعنی رشته انسانی به جز حفاظت اطلاعات برای فناوری، اینترنت،هوش مصنوعی، گرایشی نداره؟ضمنا براى بازى سازى،طراحی استارتاپ،سوپر اپلیکیشن،آیا حتما باید رشتمون ریاضی باشه یا با رشته انسانی به هر حال هرگرایشی که علاقه دارم برم میتونم وارد این فضا هم بشم و بازار کار دارم مثلا من مدیریت استراتژیک رشتمه و میخوام وارد کسب و کار مجازی و بازی سازی بشم آیا این امکان داره؟ با تشکر

    1. سلام مجدد، حقیقتش من در مورد گرایش‌های انسانی اطلاعاتی ندارم، اما در خصوص سوال دومتون اگر صرفا هدفتون اینه که وارد بازار کار در این زمینه‌ها بشید، اصلا احتیاجی به تحصیلات آکادمیک ندارید و می‌تونید خودتون به شکل خودآموز یکسری موارد رو یاد بگیرید، مثلا برای بازی‌سازی شما باید یک زبان برنامه‌نویسی مثل #C و یک موتور بازی‌سازی مثل یونیتی رو یاد بگیرید.

  145. سلام علیکم خدا قوت آیا می توان از رشته انسانی در گرایش مدیریت فناوری اطلاعات تحصیل کرد؟؟با تشکر

    1. سلام علی جان، مهندسی آی‌تی یکی از گرایش‌های ریاضی هست، بنابراین اگر بتونید کنکور ریاضی بدید، می‌تونید آی‌تی هم بخونید، اما نکته‌ای که هست مدیریت آی‌تی از گرایش‌های ارشد محسوب میشه و شما قبل از اون باید لیسانس آی‌تی بگیرید.

  146. باسلام و خسته نباشید،
    من۲۴ سالم هست،وتازه با آی‌تی اشناشدم،بنظرتون چندساله میتونم وارد عرصه بشم نه دانشگاه رفتم نه مدرکی دارم،یا سوال دقیق تر چند وقت طول میکشه تا بتونم راه بیوفتم

    1. سلام دوست عزیز، آی‌تی چندین گرایش و زیرمجموعه داره، برای اینکه بتونم دقیق‌تر پاسخ سوالتون رو بدم لازمه که اول این مورد رو مشخص کنید، اما در کل مباحث مربوط به آی‌تی به شکلی هستند که احتیاج به کسب تجربه دارند و نمیشه چندان زمان دقیقی رو براشون در نظر گرفت، با این حال اگر کامل‌تر به من بگید که قصد دارید در چه زمینه‌ای فعالیت کنید، فکر می‌کنم بهتر بتونم کمکتون کنم.

  147. سلام
    با دیپلم تجربی میتونیم کنکور ریاضی سال بعد رو شرکت کنیم برای رشته آی تی ؟

    1. سلام، رشته‌ی مهندسی آی‌تی زیرمجموعه‌ی ریاضی هست و باید دروس مرتبط با ریاضی رو پاس کنید یا اینکه دیپلم ریاضی بگیرید، اما برای اطمینان بیشتر توصیه می‌کنم این موضوع رو از مشاور تحصیلی مدرسه‌تون هم بپرسید، چون قوانین هرساله تغییر می‌کنند.

  148. سلام علیکم خدا قوت من رشتم انسانیه چطور میتونیم وارد فضای برنامه سازی و بازی سازی بشم ؟

    1. سلام، برای شروع باید یک زبان برنامه‌نویسی (مثلاً #C) به همراه یک موتور بازی‌سازی (مثلاً یونیتی) رو یاد بگیرید.

  149. سلام خسته نباشید.
    من16سالمه و کلاس نهمم و علاقه ی زیادی به انگلیسی و کامپیوتر دارم درس هام هم خیلی خوبه ولی حقیقتش علاف ای اصلا ندارم به درس خوندن میخواستم بدونم اگه تحصیل رو واسه یه دوره ی کوتاه و دو سه ساله بزارم کنار و بچسبم به انگلیسی و برنامه نویسی چیزی که خیلی بهش علاقه دارم خوبه یا نه درسمم بخونم؟ میخواستم از تجربه های شما استفاده کنم.

    1. سلام، بله به نظر من بهتره که درستون رو ادامه بدید، به این دلیل که در محیط دانشگاه آدم جدای از بحث درس، چیزهای خیلی بیشتری یاد می‌گیره، دانشگاه مثل یک جامعه‌ی خیلی کوچیک هست که می‌تونه ارتباطات اجتماعی شما رو تقویت کنه و با افراد مختلفی آشنا بشید، قطعا توصیه می‌کنم در کنار درس به شکل عملی برنامه‌نویسی و زبان‌تون رو هم تقویت کنید.

  150. سلام وقت بخیر ..من لیسانس روانشناسی دارم ولی جدیدا به آی تی علاقه مند شدم…بنطرتون میتونم با دوره هایی که بیرون میزارن یاد بگیرم و دانشگاه نرم بازم ؟ شما دوره ای میشناسین ؟

    1. سلام، اگر احتیاجی به مدرک دانشگاهی آی‌تی ندارید، بله می‌تونید خودتون مطالعه داشته باشید و یاد بگیرید، اما باید قبلش بررسی کنید که به چه زمینه‌ای علاقه‌مندید و بعد در همون زمینه آموزش ببینید.

  151. سلام وقتتون بخیر، بخشید من یه سوالی داشتم، من الان دانشجوی کارشناسی رشته حسابداری ام، میخاستم بدونم بعد گرفتن مدرک دانشگام بخام بیام آی تی هم یاد بگیرم به نظر شما تو کدوم شاخه آی تی برم مرتبط با درس حسابداریه، من علاقه دارم تو بخشی برم که مرتبط با رشته دانشگاهیم باشه، آیا بخش های مربوط حسابداری هم داره، چجوریه و از کجا میتونم درس های مربوط به آی تی رو یاد بگیرم و مدرک آی تی رو دریافت کنم؟ لطفا منو راهنمایی کنید خیلی ممنون؛ آرمان شریف زاده ام؛ سپاس

    1. سلام آرمان جان، نکته‌ی اولی که هست اینه که اگر منظورتون مدرک آکادمیک هست، آی‌تی یک رشته‌ی دانشگاهی محسوب میشه و برای اینکه بتونید مدرک دانشگاهی بگیرید لازمه که در کنکور کارشناسی شرکت کنید (یا به دانشگاه‌هایی که با سوابق تحصیلی دانشجو می‌‌پذیرن مراجعه کنید) و مقطع لیسانس رو به پایان برسونید تا بتونید مدرک آکادمیک مهندسی آی‌تی رو بگیرید، اما اگر قصد دارید به شکل خودآموز یا دوره‌های آزاد بگذرونید بستگی داره به چه زمینه‌ای علاقه‌مند باشید، مثلا می‌تونید خودتون برنامه‌نویسی یاد بگیرید (البته صرفا برنامه‌نویسی آی‌تی محسوب نمیشه) و برنامه‌ای بنویسید در زمینه‌ی حسابداری یا یک سایت در این زمینه داشته باشید و…

  152. سلام
    من هنرستان کامپیوتر خوندم و کنکور کاردانی شرکت کردم دانشکده ولیعصر تهران قبول شدم رشته آی تی
    اما برای کارشناسی این دانشکده رشته آی تی نداره
    ممنون میشم برای کارشناسی راهنماییم کنید

  153. سلام
    من تو مدرسه علامه حلی درس میخونم
    سال دهمم و ریاضی رو انتخاب کردم
    و بهش هم خیلی علاقه دارم فقط به امید درس خوندن تو MIT و کار کردن تو Apple
    و یه کمک میخوام اونم اینکه فرق دقیق بین کامپیوتر نرم افزار و IT چیه؟
    این دو چه فرقی باهم دارن
    البته که من برنامه نویسی کردن رو خیلی دوست دارم (و دوست دارم برنامه نویسی کنم و اپلیکیشن یا ….) بسازم
    و تا الان با Python و C++
    کار کردم ولی مسئله اینکه من فرق بین کامپیوتر نرم افزار و IT رو نمیدونم وگیج موندم
    به نظرتون با اطلاعاتی که بالا بهتون دادم
    کدوم رشته دانشگاهی برام مناسب تره؟

    1. سلام فراز جان، رشته‌های آی‌تی و نرم‌افزار در دانشگاه‌های ایران خیلی به هم نزدیک هستن و فقط چند واحد درسی تفاوت دارند، اما به طور کلی، نرم‌افزار بیشتر شامل برنامه‌نویسی و دروس مربوط به برنامه‌نویسی و منطق ریاضی هست، اما آی‌تی در کنار برنامه‌نویسی به مشاوره و مدیریت سازمان‌ها هم می‌پردازه، توصیه می‌کنم اگر فقط به برنامه‌نویسی علاقه‌مندید همون رشته‌ی نرم‌افزار رو انتخاب کنید، اما اگر دوست دارید در کنار برنامه‌نویسی، مدیریت هم یاد بگیرید، رشته‌ی آی‌تی می‌تونه انتخاب خوبی براتون باشه، واضحه که برای موفقیت در این زمینه نباید فقط به دروس دانشگاه اکتفا کنید و حتما در کنار واحدهای درسی، خودتون هم مطالعات اضافه و پروژه‌های عملی رو سعی کنید انجام بدید.

    2. سلام
      خیلی راهنماییاتون خوب و کاربردی بود
      ممنون
      فقط میخواستم منظورتون از مدیریت بودنم
      منظورتون از مدیریت چیه که باعث میشه رشته IT با کامپیوتر نرم افزار
      متفاوت بشه؟
      و اینکه معمولا شرکت هایی مثل Apple و Microsoft و Google و…
      چه مهندسی در چه زمینه ای میخوان؟
      باز هم ممنون به خاطر توضیح ساده و کامل و دقیق شما

    3. منظور از مدیریت یکسری دروس هست که در این زمینه هستند، مثلاً مدیریت استراتژیک و… چیزی که متمایزش می‌کنه اینه که دیگه شما صرفا یک برنامه‌نویس نخواهید بود و می‌تونید به سازمان‌ها در زمینه‌ی رشد کسب‌وکارشون مشاوره بدید یا شرکتی رو مدیریت کنید خودتون.
      درمورد نوع مهندسی هم چندان تفاوتی نمیکنه، داشتن مهارت و سابقه کاری برای اون‌ها مهم‌تره.

    4. ممنون بابت راهنمایی خیلی خوبتون
      تصمیمم همون کامپیوتر نرم افزار موند
      و مطمعن تر شدم که بیشتر به دردم میخوره
      بازم ممنون

    5. خواهش میکنم فراز جان، هرجا که هستید شاد و موفق باشید.

  154. سلام من سال نهم هستم برای انتخاب رشته چی بخونم که تو دانشگاه itبخونم

    1. سلام، مهندسی کامپیوتر، گرایش آی‌تی (البته گرایش رو توی دانشگاه باید انتخاب کنید)

  155. سلام وقتتون بخیر من دهمم و الان رشته تجربی میخونم ولی ب دلیل اینکه علاقه ای بهش ندارم میخوام تغییر رشته بدم و برم کامپیوتر میخواستم بدونم از کامپیوتر میشه رفت it و اینکه اگ کامپیوتر بخونم حتما واسه ای تی باید کنکور ریاضی بدم؟؟

    1. سلام، بله از کامپیوتر می‌تونید برید آی‌تی، در خصوص سوال دومتون هم بله با توجه به اینکه مهندسی کامپیوتر و آی‌تی گرایش ریاضی هست، بنابراین باید کنکور ریاضی بدید.

    2. سلام البته من شنیدم که جدیدا با داشتن هر دیپلمی و بدون کنکور هم امکان ورود به رشته آی تی هست
      حالا برای اطمینان شما بیشتر تحقیق کنید

  156. سلام من رشته ای تی هستم و میخوام بدونم میشه بعد اینکه درسم رو تمومکردم بشم معلم کامپیوتر یا باید رشتم رو تغیرر بدم و برم نرن افزار تا بتونم معلم شم?

  157. سلام من رشتم مهندسی مکانیک هستش میخواستم ی موضوع خوب برای تحقیق درباره IT معرفی کنید اگ امکانش هست ممنون

    1. سلام، بهتره ببینید به چه موضوعی علاقه‌مند هستید دوست عزیزم، فک میکنم اگر مطالب مرتبط با «دانش پایه» که در همیار آی‌تی منتشر کردیم رو مطالعه کنید، اطلاعات و دید خیلی خوبی نسبت به موضوعات پیدا می‌کنید.

  158. سلام من رشتم مهندسی مکانیک هستش میخواستم ی موضوع خوب برای تحقیق درباره IT معرفی کنید اگ امکانش هست ممنون

  159. سلام وقت بخیر جسارتا من رشته ICT بودم و واسه کارشناسی قصد دارم برم رشته IT ایا امکانش هست همون ۲ ساله تموم شم یا واحد اضافه دارم ؟

    1. سلام، متاسفانه من اطلاع دقیقی درمورد دروس ICT ندارم، اما تا جایی که می‌دونم واحدهایی که پاس کردید تطبیق داده میشه و شما فقط باید بقیه‌ی واحدهای مربوط به IT رو بگذرونید، حالا اینکه چند واحد هست و چه مدت طول میکشه رو بهتره از آموزش دانشگاهتون بپرسید.

  160. سلام وقت بخیر جسارتا من رشته ICT بودم و واسه کارشناسی قصد دارم برم رشته IT ایا امکانش هست همون ۲ ساله تموم شم یا واحد اضافه دارم ؟

  161. سلام امکانش هست تفاوت رشته علوم کامپیوتر و مهندسی کامپیوتر رو بگین

    1. سلام، علوم کامپیوتر بیشتر روی پایه و اساس برنامه‌نویسی (مثلا الگوریتم‌ها و بهینه‌سازی و ابداع الگوریتم‌های جدید برای برنامه‌ها) تمرکز داره، اما مهندسی کامپیوتر بیشتر کاربرد این علم رو بررسی می‌کنه (مثلا برنامه‌نویسی و…) اگر به موارد تئوری علاقه‌مندید رشته‌ی علوم کامپیوتر و اگر هم بیشتر به برنامه‌نویسی و کارهای عملی و فنی مهندسی علاقه دارید، مهندسی کامپیوتر براتون مناسب‌تره.

  162. سلام میخواستم بدونم بهترین زیر شاخه رشته it برای تحصیل در خارج از کشور چی هست؟
    ممنون‌میشم کمک کنی.

  163. سلام اقای گوهری.من کاردانی برق هستم میتونم برای کارشناسی رشتمو عوض کنم و کامپیوتر بخونم؟ اگه میتونم 4ترم باید بخونم یا 8 ترم

    1. سلام، بهتره این موضوع رو از دانشگاه‌تون پرس‌و‌جو کنید، اما فکر می‌کنم اگر بخواین آی‌تی بخونید، تعدادی از درس‌های مشترک (مثلا ریاضی و…) تطبیق داده بشه و بقیه‌ی دروس رو باید پاس کنید، معمولا هم تعداد درس‌های مشترک بین این دو رشته خیلی زیاد نیست و دروس اصلی رو باید بگذرونید که احتمالا بیش از ۴ ترم طول بکشه.

  164. سلام و عرض ادب :میخواستم ببینم میخوام ای تی رو یاد بگیرم برای پشتیبانی نرم افزار حسابداری چه ایتمی رو شما مناسب اموزش بنده میبینید ک من بتونم از اموزشش استفاده کنم

    1. سلام دوست عزیز، با توجه به اینکه شرکت‌های مختلف از برنامه‌های حسابداری متفاوتی استفاده می‌کنند، نمیشه فقط یک برنامه رو معرفی کنیم، بهتون توصیه می‌کنم اول یک دوره‌ی حسابداری شرکت کنید تا با کلیات این علم و اصطلاحات فنی اون آشنا بشید، در مرحله‌ی بعد هم به انتخاب خودتون یکی از برنامه‌های حسابداری که در ایران معروف هستند رو انتخاب کنید و باهاش کار کنید.
      این مراحل رو که انجام بدید، با کلیات این برنامه‌ها و نحوه‌ی کارشون آشنا خواهید شد و می‌تونید با سایر برنامه‌ها هم کار کنید، البته اگر منظورتون رو درست متوجه شده باشم، چون حسابداری چندان ارتباطی به آی‌تی نداره و شما برای اینکه بتونید با اون برنامه‌ها کار کنید بیشتر لازمه که حسابداری رو یاد بگیرید.

  165. سلام من میخوام دیپلم کامپیوتر بگیرم تصمیم گرفته بودم دانشگاه برنامه نویسی بخونم ولی خیلیا میگن کسل کننده هست ایا برای من که زیاد با کامپیوتر سرو کار نداشتم دانشگاه برنامه نویسی بزنم خوبه یا رشته های دیگه ای!!

    1. سلام، این موضوع کاملا به علاقه‌ی شما بستگی داره، بحث سر این نیست که قبلا باش سروکار داشتید یا نه، چون حتی اگر کار هم نکردید، در طول تحصیل می‌تونید یاد بگیرید.
      ما مقالات زیادی در خصوص برنامه‌نویسی و آشنایی با زبان‌های مختلف در همیار آی‌تی منتشر کردیم و توصیه می‌کنم حتما اون‌ها رو مطالعه کنید، چون اطلاعات خیلی خوبی در زمینه‌ی برنامه‌نویسی بهتون میده و تقریبا می‌تونید به این نتیجه برسید که به برنامه‌نویسی علاقه‌مند هستید یا نه.

  166. مچکر از پاسخگوستون. من میخام کاردانی بخونم اما چون برنامه نویسی دوست نداشتم و رشته نرم افزار همش برنامه نویسی میخاستم ببینم اگر آی تی بخونمدر نهایت چه تفاوتی در اینده شغلی ایجاد میشه ؟

    1. بله از این نظر در رشته‌ی آی‌تی کمتر درگیر برنامه‌نویسی می‌شید ولی بلاخره چند واحد دروس مرتبط با برنامه‌نویسی، الگوریتم و… رو به هرحال دارید، اما زیاد جای نگرانی نیست.
      در خصوص موقعیت شغلی هم، هیچ مشکلی ندارید و اتفاقا در رشته‌ی آی‌تی فرصت‌های شغلی بیشتری برای شما فراهم هست، اما این نکته رو در نظر داشته باشید که کلا در رشته‌ی کامپیوتر (چه آی‌تی چه نرم‌افزار) باید در کنار دروس دانشگاهی، خودتون هم مطالعات جانبی داشته باشید تا بتونید موفق بشید.

  167. سلام ایا در مقطع کاردانی یا کارشناسی برنامه نویسی داره ؟

    1. اگر منظورتون در مورد رشته‌ی آی‌تی هست، بله چند واحد برنامه‌نویسی هم داره.

  168. سلام
    زیر شاخه های IT شامل چه زمینه ها یا چه رشته هایی میشود
    آیا خو خود IT به تنهایی یک رشته است یا زیر مجموعه هایی هم دارد؟

    1. سلام دوست عزیز، در مقطع کارشناسی (لیسانس) آی‌تی خودش یک رشته‌ی مستقل هست، اما برای ارشد به چندین گرایش مثل تجارت الکترونیک، مدیریت آی‌تی، سیستم‌های اطلاعاتی و… تقسیم‌بندی میشه.

  169. سلام
    من در زمینه پسیو شبکه و نصب و راه اندازی رادیوهای ارتباطی و همچنین فیبر نوری اجرا و فیوژن اتاقهای سرور و تیار و کلیه کارهای پسیو شبکه حدود ده ساله کار میکنم
    به نظر شما چه مدرکی مورد نیاز من هست که بگیرم. چون متاسفانه مملکت ما مدرک گراست. اصلا کاری به تجربه اجرایی کار ندارن فقط میگن مدرک چی داری

    1. سلام، معمولا برای شبکه مدارکی مثل CCNA یا CCENT می‌تونن مفید باشند، هرچند که شاید این مشکل در شرکت‌های دولتی برای شما پیش اومده باشه و تا جایی که من تجربه دارم اکثر شرکت‌های خصوصی توانایی و مهارت براشون اهمیت بیشتری داره تا مدرک.

  170. سلام من در قسمت پسیو شبکه و نصب رادیوهای ارتباطی و تنظیم آنها و راه اندازی از صفر تا صد. و همچنین در اجرا فیبر نوری از صفر تا صد و کارهای اجرای در ارتباطات نزدیک به ده سال تجربه دارم به نظر شما من چه رشته ای رو باید ادامه بدم و مدرک بگیرم؟؟

  171. سلام خسته نباشید من دهم هستم میخاستم ببینم کدوم یک از رشته های مهندسی کامپیوتر _فناوری اطلاعات_کاردانی الکترونیک برای It مناسب تره؟

  172. ممنون از مقالتون عالی بود یه سوال داشتم از کجا تایپ 10 انگشتی یاد بگیرم آیا تو این سایت هست ؟

  173. سلام من دهم هستم رشته کامپیوتر برداشتم میشه برم ای تی

    1. سلام من هم یازدهم هستم و رشتم کامپیوتره از طریق رشته ی کامپیوتر میتونم برم it؟

  174. سلام
    من دیپلم ریاضی دارم و زبان انگلیسی رو هم در حد بسیار مطلوبی بلدم
    متاسفانه تنبلی چشم و ضعف بینایی شدید دارم ( نمره ی عینکم ۱۲ هست)
    بنظرتون رشته ی IT میتونه برای من مناسب باشه؟
    .

    1. سلام، بله مشکلی که نداره، اما رشته‌ی آی‌تی در ابتدا (به خصوص هنگام تحصیل) ملزم اینه که مدت زیادی با کامپیوتر کار کنید، اگر با این موضوع مشکلی نداشته باشید، براتون مناسب خواهد بود.

  175. سلام
    من زبان برنامه نویسی c# رو بلدم و از اونجایی که زبان برنامه c++ با c# فرق نمیکنه میخواستم این زبان آنلاین یاد بگیرم
    سوالم اینه که توی همین سایت هم میتونم این کار رو بکنم؟
    اگر میشه لطفا لینک بدید

    1. سلام دوست عزیز، نمی‌دونم بر چه اساسی این حرف رو می‌زنید، اما ++C و #C دوتا زبان متفاوت هستند و شباهت چندانی به هم ندارند، اینکه در کل زبان‌های برنامه‌نویسی منطق مشابه دارند درسته ولی این دو زبانی که اسم بردید باهم فرق می‌کنند، در خصوص سوالتون، بله می‌تونید زبان‌ها رو به شکل آنلاین هم یاد بگیرید، البته در همیار آی‌تی ما بیشتر روی پایه و اساس تکنولوژی‌ها تمرکز داریم و آموزشی که صرفا مربوط به ++C باشه رو فعلا نداریم، می‌تونید آموزش‌های مرتبط با برنامه‌نویسی ما رو در لینک زیر مشاهده کنید:
      https://www.hamyarit.com/programing/

  176. سلام خسته نباشید
    ببخشید من دوازدهم ریاضی هستم و خواستم ببینم اول باید کامپیوتر بخونم بعد آی تی یا از اول باید آی تی بخونم
    و اینکه کدوم دانشگاه ها این رشته داره

  177. سلام من امسال کنکور ریاضی دادم و با توجه به یکی از اشنا هامون که در المان هستن و رشته ی ای تی خواندن و رفتن و بسیار از وضعیت بازارکارشون راضی هستند و با توجه به اینکه من هم به مهندسی برق الکترونیک و مباحث مرتبط با فناوری اطلاعات علاقه مند هستم میحواستم برای انتخاب رشته ام بدونم که الان باید به مهندسی کامپیوتر برم تابتونم وارد itبشم یا خودش در مقطع لیسانس یک رشته ی مجزاست؟
    و یه سوال دیگه اینکه با توجه به اینکه یکی از کار های مهندس ای تی دادن مشاوره به شرکت ها هست میخواستم بدونم که مثل روان پزشکان یا مشاورین به صورت ویزیتی و تک جلسه ای به ما پول میدهند و کسب درامد مون به اینصورته یا مثل یک مهندس الکترونیک قرارداد با ما میبندن برای یه مدت و یا به استخدام در می اورندمون و به طور کلی منظورم این هست باید دنبال مشتری هر بار بگردیم برای این موضوع و یا از طرف یه شرکت تحت پوشش قرارداد قرار میگیریم

    1. سلام عرفان جان، البته مهندسی الکترونیک و مهندسی آی‌تی ارتباطی به هم ندارند و دو رشته‌ی کاملا متفاوت هستند.
      در خصوص آی‌تی و کامپیوتر، حقیقش زمان ما مجزا بوندند اما فکر می‌کنم الان شما برای لیسانس باید کامپیوتر رو انتخاب کنید و بعد در دانشگاه می‌تونید بین نرم‌افزار و آی‌تی گرایش مد نظرتون رو انتخاب کنید.
      اما در مورد سوال بعدیتون،‌ یعنی نحوه‌ی کار، معمولا از نظر مشاوره‌ای به این صورته که شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف شما رو جذب میکنن به عنوان مشاور،‌ البته که مثل هر شغل دیگه‌ای اگر در کارتون حرفه‌ای و معروف باشید مسلما افراد خودشونم هم به سراغ شما میایند و ممکنه به عنوان مثال ازتون بخوان که به سازمانشون مراجعه کنید و مشکلات رو براشون عارضه‌یابی کنید، که در چنین حالتی به شکل ساعتی بهتون حق مشاوره خواهند داد (کلا این موضوع به خود شما بستگی داره که می‌خواین چه مدلی باهاشون همکاری کنید)

  178. پس پول من کو آقا جو
    من هم اینفورماتیون بلدم هم تکنولوجی بودم هم چیزایی که در مورد ترکیب این دو کلمه گفتید رو بلدم.
    خودتون گفتید پول میدن به این آدما.
    پس پول من رو بدید.
    با تشکر.
    فنی زاده

  179. من امسال نهم هستم و میخواستم بدونم چه رشته ای بر دارم که مربوط میشه بهit

    1. سلام دانیال عزیز، مهندسی آی‌تی (IT) یکی از گرایش‌‌های ریاضی فیزیک هست،‌ بنابراین باید ریاضی فیزیک برید.

  180. ببخشید یک سوال دیگه ام داشتم
    من بیشتر به طراحی علاقه دارم و میخوام کلاس بیرون ui ux بخونم و فوتوشاپ و ادیت فیلم بنظرتون اینها به کدوم از گرایش های نرم‌افزار و آی تی مربوط میشه؟؟

    1. سلام، هیچ‌کدوم از این دو رشته روی این مواردی که مد نظر شماست تاثیر مستقیم ندارند، اما آی‌تی به دلیل اینکه مباحث متنوع‌تری رو پوشش میده شاید در آینده دید کامل‌تری بهتون بده، من فکر می‌کنم آی‌تی برای شما مناسب‌تر هست.

  181. سلام من این ترم باید انتخاب گرایش کنم اما بین نرم افزار و آی تی موندم و از اون جایی که من از کدزدن زیاد خوشم نمیاد برای همین میخوام برم آی تی از یطرفم میگن که نرم افزار فقط کدزنی شاملش نمیشه و کدزنی فقط یه بخششه و اینکه میگن برای مهاجرت لیسانس نرم افزار بهتر درسته؟!میشه یکم راهنماییم کنین

    1. سلام، به‌طور کلی نرم‌افزار بیشتر شامل علم برنامه‌نویسی هست،‌ اما آی‌تی مقداری برنامه‌نویسی و کمی هم مدیریت رو شامل میشه، در خصوص مهاجرت هم چون نمی‌خواین برنامه‌نویس بشید چندان فرقی برای شما نخواهد داشت،‌ هرچند که آی‌تی یه نظر من (تجربه و نظر شخصی من) بهتر هست و دید کامل‌تری به شما میده.

  182. سلام آقای گوهری من الان دهم هستم و رشته طراحی و توسعه صفحات وب رفتم میخواستم بدونم تو کنکور میشه الان رشته IT میتونم شرکت کنم و باید چه کتابایی برای این رشته خونده بشه

    1. سلام، اگر فنی حرفه‌ای هستید فکر کنم می‌تونید به شکل ناپیوسته برای IT اقدام کنید،‌ بهتره این موضوع رو از مشاور تحصیلی بپرسید تا دقیق‌تر راهنمایی‌تون کنند.

    2. سلام من رشته انسانی خوندم و میخوام در مقطع IT در خارج از کشور درس بخوانم آیا میشه ؟

    3. سلام، بله اگر بتونید از دانشگاه‌های کشور مد نظرتون پذیرش بگیرید مشکلی نباید باشه.

  183. سلام آقای گوهری من الان دهم هستم و رشته طراحی و توسعه صفحات وب رفتم الان تو کنکور میتونم کنکور رشته IT بدم؟ و الان باید چه کتابایی برای این رشته بخونم؟

  184. سلام من میخوام رشته امنیت شبکه برم و میدونم که این رشته حق انتخابش در فوق هست اما الان من که دیپلم ریاضی هستم باید رشته مهندسی کامپیوتر برم؟؟؟یا ای تی ؟؟؟ایا ای تی زیر شاخه مهندسی کامپیوتره؟یاخیر؟>

    1. سلام دوست عزیز، گرایش شبکه قبلا زیرمجموعه‌ی آی‌تی بود و فعلا زیرمجموعه‌ی نرم‌افزار هست، اما خب تا ۴ سال دیگه که شما فارق‌التحصیل بشید ممکنه باز تغییر کنه، اما از نظر شرکت در کنکور ارشد براتون مشکلی پیش نمیاد (مثلا اگر آی‌تی باشید می‌تونید هم کنکور کامپیوتر و هم کنکور آی‌تی رو شرکت کنید، صرفا باید یکسری از درس‌ها رو خودتون بخونید)

    2. سلام خسته نباشین،من کنکور تجربی دادم امسال ولی رتبه ی دلخواهمو نیوردم از طرفی به کامپیوتر و ای تی و تکنولوژی علاقه دارم،میخاستم راهنمایی کنین برای ای تی چطوری اقدام کنم و دانشگاه ازاد رتبه ی خاصی میخاد که قبول بشم یا نه میتونم اقدام کنم واسه ی ثبت نام.و اینکه به مهاجرت هم خیلی فکر میکنم ایا این رشته مناسب هست یا نه.ممنونم

    3. سلام، در خصوص سوال اولتون تا جایی که اطلاع دارم باید دیپلم ریاضی رو داشته باشید که بتونید برای کنکور ریاضی و مهندسی آی‌تی اقدام کنید، اما در مورد دانشگاه‌های آزاد شاید شرایط فرق کنه و بهتره این موضوع رو از مشاور تحصیلیتون بپرسید تا جواب دقیقی بهتون بدن، در خصوص مهاجرت هم بله، آی‌تی یکی از بهترین رشته‌ها در دنیاست.

  185. سلام آقای گوهری
    من مطالب سایت شما را خوندم و ممنونم از مطالب مفید تون
    می خواستم بپرسم در خصوص مشاوره فناوری اطلاعات میشه کسب درآمد کرد ؟
    آیا همچین رشته ای وجود دارد؟
    اگر من مشاوره فناوری اطلاعات باشم باید چه چیزهایی را مشاوره بدهم و درآمد کسب کنم ؟ نصب ویندوز و درایور و کار با آفیس را اکثرا یاد گرفته اند . به دنبال یک سرویس جدید هستم . ممنون میشم راهنمایی بفرمایید . اگر هم ایمیل بزنید که بهتر . kamal.spprt@gmail.com

    1. سلام کمال عزیز، این مواردی که گفتید تقریبا می‌تونم بگم اصلا آی‌تی محسوب نمیشن و جزو اطلاعات پایه‌ی ICDL هستن که هرکسی باید اون‌ها رو بدونه، در مورد مشاوره، شما وقتی که اطلاعات آی‌تی داشته باشید می‌تونید مشاور آی‌تی یک شرکت یا سازمان بشید و در مورد زیرساخت‌های شرکت و سیستم‌های اطلاعاتی که لازم داره تا بتونه استراتژی داشته باشه مشاوره بدید، توصیه می‌کنم مقاله‌ی زیر رو مطالعه کنید، در این مطلب تعدادی از سیستم‌های اطلاعاتی که یک مهندس آی‌تی باید اون‌ها رو بشناسنه توضیح داده شده:
      https://www.hamyarit.com/blog/information-systems/

    2. آقای فرشادی خیلی ممنون از اینکه در خصوص مشاوره آی تی جواب سوالم را دادید .
      من به اون صفحه ای گفتید مراجعه کردم و خوندم مطالب را و بسیار جالب بود .
      فقط سوالی برایم پیش آمد و اینکه من باید سیستم هوش تجاری – مدیریت مشتریان – سیستم های خبره و … را طراحی کنم و برنامه برای آن بنویسم یا باید شرکت آن را بخرد و من آموزش بدهم که داستان چیست ؟
      دو اینکه این سیستم ها خیلی جدید هستند و هنوز شرکت های که من دیدم مجهز نیستند یا هزینه نکردند برای آنها . اما در خصوص crm دیدم و الان در بانک ها و مخابرات وجود دارد .ا
      اگر میشه در خصوص هوش تجاری هم نرم افزار آن را نام ببرید .
      سپاس

    3. خواهش میکنم، خوشحالم که براتون مفید بوده.
      ببینید شما به عنوان فردی که دانش آی‌تی داره (فرض کنید به عنوان مشاور یک سازمان) وظیفه دارید این سیستم‌ها رو بشناسید و بتونید در مشاوره‌هاتون به مدیر یا مسئولین شرکت مشاوره بدید که از چه سیستمی استفاده کنن برای پیشرفت کسب‌وکارشون، مثلا یه شرکت برای اینکه بتونه با مشتریانش در ارتباط باشه باید از CRM استفاده کنه، سازمان‌های خیلی بزرگ برای هماهنگی بخش‌های مختلفشون نیاز به یک ERP دارند و…
      درمورد صحبت دومتون بله، متاسفانه هنوز خیلی از شرکت‌های ایرانی از این سیستم‌ها استفاده نمیکنن (هرچند که شرکت‌های بزرگ کم‌کم دارن به استفاده از این سیستم‌ها رو میارن)
      در خصوص هوش تجاری هم برنامه‌های متنوعی وجود داره، یکی از اون‌ها ابزاری هست که مایکروسافت برای اینکار توسعه داده به اسم Power BI

    4. سپاسگزارم جناب گوهری از اینکه جواب سوالم را دادید.
      thanks

    5. خواهش می‌کنم کمال جان، موفق باشید

    6. کمال بکش بیرون از فرشاد بزار کاراشون بکنه

  186. سلام ، خسته نباشید
    میخواستم ببینم در کل مهندس آی تی چه کارهایی انجام میده و اینکه در بین مهندسی ها کدوم رشته از نظر درآمد بهتره و اینکه برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد میتوان به اروپا رفت

    1. سلام سیامک عزیز، در خصوص مهندسی آی‌تی به صورت کامل در این پست توضیح داده شده، اما در خصوص مهاجرت به کشورهای دیگه، همین رشته‌ی آی‌تی و کامپیوتر (برنامه‌نویسی) بازار کار خیلی خوبی حتی در خارج از کشور داره.

  187. سلام الان برای رفتن به مایکروسافت کدوم بهتره؟ آی تی یا مهندسی کامپیوتر ببخشید دوباره سوال کردم شما گفتید آی تی ولی ماکروسافت کدوم مهندسی رو می پذیره؟

    1. سلام، برای این موضوع شما باید نمونه‌ آگهی‌های استخدام مایکروسافت رو در سایتش ببینید (بستگی به موقعیت شغلی داره و یه چیز ثابت نیست)

  188. سلام من عاشق فناوری مخصوصا شرکت ماکروسافت هستم و دوست دارم در شرکت کار کنم خیلی علاقه دارم به نظر شما چه رشته ای بخونم it یا مهندسی کامپیوتر یا مهندسی نرم افزار چه چیزی؟ لطفاً کمکم کنید.

    1. سلام دوست عزیز، درحال حاضر پیشنهاد من مهندسی آی‌تی هست، چون علاوه‌بر برنامه‌نویسی صرف، به شما قدرت مدیریت و هدایت تیم رو هم میده، اما در نهایت بستگی به علاقه‌تون داره، اگر به برنامه‌نویسی علاقه‌مندید مهندسی کامپیوتر و اگر دوست دارید در کنارش مدیریت هم یاد بگیرید، آی‌تی، مورد بعدی هم اینکه نگران رشته‌ی دانشگاهی نباشید، تعداد زیادی از واحدهای درسی این دو رشته یکسان هست.

  189. سلام من دوست دارم تو شرکت ماکروسافت کار کنم خیلی علاقه دارم به نظر شما it بخونم یا مهندسی کامپیوتر یا چه چیزی میشه کمکم کنید ممنون می شم

  190. سلام. از رشته ی فنی وحرفه ای می شود مهندس کامپیوتر شد؟ توضیح دهید.

    1. سلام، بله فکر می‌کنم بتونید به صورت ناپیوسته بخونید، اما برای اینکه مطمئن بشید بهتره این موضوع رو از مشاور تحصیلی یا مسئولین مدرسه‌تون بپرسید.

    2. چون توی شاخه های مهندسی منطقیه که از ریاضی برین

  191. سلام اقای گوهری من خیلی ب رشته ای تی علاقه دارم و درش سابقه دارم چجوری میتونم وارد این رشته بشم چون امسال انتخاب رشته دارم نمیدونم از فنی راخ داره یا نه فقط از ریاضی ممنون میشم جواب بدید بعدش من علاقه دارم ک تو مثلا شرکتایی مث گول یا حالا سازمان های اطلاعاتی کشور کار کنم چ قسمتی از ای تی رو باید یاد بگیرم؟

    1. سلام دوست عزیز، در خصوص رشته‌ی تحصیلی فنی بهتره این موضوع رو با مشاور تحصیلی مدرسه‌تون مطرح کنید، اما فک می‌کنم بتونید به صورت ناپیوسته بخونید آی‌تی رو (مطمئن نیستم)
      در مورد سوال دومتون توصیه می‌کنم حتما در کنار دروس دانشگاه‌تون، خودتون از منابع آموزشی دیگه به خصوص اینترنت توی زمینه‌ی مورد علاقه‌تون مطالعه داشته باشید.

  192. سلام جناب گوهری وقت بخیر
    من امسال دوازدهم انسانی هستم و میخواستم بدونم بخوام نرم افزار بخونم چه کار میتونم بکنم از هرکسی میپرسم به من میگه it درصورتی که نرم افزار و itاز هم متفاوت نیستن . میخواستم اگه میشه منو راهنمایی کنید من گیج شدم

    1. سلام، بله درسته مهندسی آی‌تی و نرم‌افزار خیلی شبیه هم هستن و حتی اکثر واحدهای درسی هم مشترک هست، مهندسی آی‌تی بیشتر حالت مدیریتی داره و نرم‌افزار بیشتر حالت برنامه‌نویسی داره، دیگه با توجه به علاقه‌ی خودتون می‌تونید بینش انتخاب کنید.

  193. سلام آقای گوهری رشته ادبیات علوم انسانی میشه وارد رشته آی تی بشم؟

    1. برای ورود به رشته‌ی مهندسی آی‌تی دوره‌ی کارشناسی باید کنکور ریاضی بدید و اگر بخواین از رشته‌ی ادبیات کنکور ریاضی بدید احتمالا باید درس‌هاتون رو تطبیق بدید (بهتره این موضوع رو از مشاور تحصیلیتون بپرسید)

    2. مقاله رو خوندم رسیدم به قسمت تار دیدم نوشته پولیه خب از همون اول بگید هرکی دوست داشت بخره آدم الکی وقت نذاره بخونه وسطاش بفهمه

    3. سلام، حدودا نیمی از این مقالات و همچنین صدها مقاله‌ی کاملا رایگان در سایت منتشر شده دوست عزیز.
      قسمت حرفه‌ای‌ همونطوری که از اسمش پیداست برای دوستانی تهیه شده که قصد دارند در یک زمینه به صورت تخصصی اطلاعات کسب کنن، اما سایر دوستان میتونن بدون هیچ محدودیتی از بخش‌های رایگان سایت (که اتفاقا خیلی خیلی کامل و جامع هم هست) استفاده کنند.
      چون هدف ما آموزش هست، ولی خب باید از محلی هزینه‌های نگهداری و تولید محتوای سایت رو تامین کنیم، به همین دلیل هزینه‌ی ارتقای حساب کاربری جوری در نظر گرفته شده که برای همه‌ی افراد مناسب و قابل پرداخت باشه.
      ضمن اینکه فقط با یکبار پرداخت به تمام محتوای حرفه‌ای سایت برای همیشه دسترسی خواهید داشت، بهتره به چشم یک سرمایه‌گذاری روی آموزش خودتون بهش نگاه کنید.

  194. سلام من امسال دوازدهم ریاضی هستم میخواستم بدونم میتونم تو دانشگاه اول مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار بخونم بعدش آی تی بخونم؟آیا این کار کمکی میکنه که به صورت حرفه ای تری توش تخصص پیدا کنم؟

    1. سلام، خیر اینکار تاثیر چندانی نداره، چون نرم‌افزار و آی‌تی دروس مشترک زیادی دارن و عملا احتیاجی به دوبار خوندن نیست، ضمن اینکه آی‌تی و نرم‌افزار دوتا گرایش جدا هستند و اگر بخواین جفتش رو بخونید وقت زیادی هدر میره.

    2. از همون کاردانی مشخص میکنیم که آی تی بریم یا گرایش نرم افزار؟دانشگاه شهرم فکر کنم آی تی نداشته باشه و پدرم هم اجازه نمیده شهر دیگه برم به نظرتون چی کار کنم؟(شهر قزوین) همون گرایش نرم افزار بخونم و بعدا دروسی از آی تی که تو نرم افزار نیست خودم بخونم؟یا باید حتما مددک داشنگاهی آی تی رو داشته باشم؟اصلادروسی که با گرایش نرم افزار مشترک نیست رو میتونم خودم بخونم؟

    3. در خصوص سوال اولتون با توجه به اینکه ممکنه قوانین وزارت علوم تغییر کرده باشه، بهتره این موضوع رو از طریق سایت سازمان سنجش یا یک مشاور تحصیلی مطمئن بشید، در خصوص دانشگاه شهرتون هم توی دفترچه‌های انتخاب رشته‌ی سازمان سنجش می‌تونید دقیقا بررسی کنید که آی‌تی دارند یا نه (احتمالا باید داشته باشن)
      از نظر مدرک هم مشکلی ندارید (اکثر شرکت‌ها مهارت براشون مهم‌تره تا مدرک) و اینکه اگر وارد رشته‌ی کامپیوتر بشید (چه نرم‌افزار و چه آی‌تی) حتما باید در کنار تحصیلتون خودتون مطالعه داشته باشید و اصلا به درس‌های دانشگاه اکتفا نکنید اگر میخواین موفق باشید.

  195. ببخشید برای خواندن it نمیتونیم از علوم انسانی واردش بشیم؟

    1. سلام، برای اینکه وارد رشته‌ی مهندسی آی‌تی در دوره‌ی کارشناسی بشید باید کنکور ریاضی بدید، سوالتون بستگی داره به اینکه می‌تونید از رشته‌ی انسانی کنکور ریاضی بدید یا خیر.

  196. سلام آقای گوهری آیا میتونیم با دیپلم تجربی رشته آی تی قبول شد؟

    1. سلام، برای ورود به رشته‌ی آی‌تی شما باید کنکور ریاضی بدید و برای کنکور ریاضی هم باید دیپلم ریاضی داشته باشید فکر می‌کنم، بهتره این موضوع رو از مشاوره تحصیلیتون بپرسید.

    2. برای it درسته رشته ریاضی باید بری ولی دیپلم ریاضی نمیخواد شما با هر دیپلمی میتونی کنکور بدی

  197. سلام
    میخواستم بپرسم که توی این رشته چقدر باید به زبان انگلیسی مسلط باشی؟

    1. سلام، در حدی که بتونید مقالات ساده‌ی انگیلسی رو بخونید و مفهوم اون‌ها رو متوجه بشید.

  198. سلام خسته نباشید ممنون از اطلاعات مفیدتون
    ببخشیدمن سال یازدهم ریاضی هستم و سال دیگه کنکور دارم
    خواستم بدونم برای تحصیل در این رشته حداقل و حداکثر رتبه چیست
    و دانشگاه امیر کبیر آیا دارای این رشته هست یا نه چون در سایت سازمان سنجش پیدا نکردم
    و اینکه میتونم مستقیم آی تی بخونم یا باید کامپیوتر بخونم
    ممنون از لطف شما

  199. خوب کارهای ساده واولیه باسیستم رویادبگیرم ینی مباحث اولیه ای مثل عوض کردن ویندوز یاچیزای ساده ی دیگی کلا اول یک آشنای اولیه ای ازسیستم پیداکنم اگه آدرس سایت یا جای در یوتیوب رابه من بدید خیلی کمک بزرگی برای من

    1. سلام آقای گوهری من امسال انتخاب رشته دارم و اینکه میخواستم بدونم رشته های علوم انسانی بیشتر درآمد و بازار کار دارن یا رشته های مهندسی کامپیوتر و آی تی و اینا؟؟

    2. سلام، من در مورد علوم انسانی متاسفانه اطلاعات چندانی ندارم، اما در کل به نظر من مهم‌ترین عامل علاقه هست، اگه به رشته‌ای که انتخاب می‌کنید علاقه داشته باشید مطمئنا توش موفقید و درآمد خوبی هم خواهید داشت.

  200. ببخشید خواستم ببینم دانشگاه قشم رشته itداره
    و اینکه چه چیزهایی رو باید از قبل دونست
    و رتبه برای قبولی این دانشگاه چیه و در چه دروسی باید قوی باشی چون من سال دیگه کنکور دارم

    1. در خصوص دانشگاه، بهتره دفترچه‌ی آزمون رو از سایت سازمان سنجش دانلود کنید و بررسی کنید، در خصوص دروسی که باید بدونید، از اونجایی که کنکور ریاضی دارید، برای کنکور باید ریاضی، زبان و سایر درس‌های تخصصی رو قوی باشید، البته اینا به معنی موفقیت قطعی توی رشته‌ی آی‌تی نیست و بعد از ورود به دانشگاه بسته به علاقه‌تون باید در کنار دروس، خودتون به صورت جداگانه در یک زمینه شروع به کسب تجربه و یادگیری کنید.

  201. سلام ببخشید من کامپیوتر ندارم ولی میخواهم لپ تاپ بخرم و خواستم ببینم به صورت مجازی میتونم یاد بگیرم ؟؟؟ و اینکه از الان میخوام it یاد بگیرم و اگر میشه به صورت مجازی یاد گرفت میشه سایت معرفی کنید ممنون از لطفتون

    1. سلام، بله مسلما می‌تونید از طریق اینترنت چیزایی که لازم هست رو یاد بگیرید، در خصوص سایت متاسفانه من سایتی رو الان حضور ذهن ندارم که بهتون معرفی کنم، اما چیزایی که لازم دارید یاد بگیرید رو می‌تونید با یک جستجوی ساده داخل گوگل پیدا کنید، همچنین ما هم در سایتمون یکسری موارد پیش‌نیاز آی‌تی رو آموزش دادیم که می‌تونید مطالعه بفرمایید.

    2. هی نمیخوایم بگیم دختر است دیگر ولی نمیزارید 😐 بنظرت لپ تاپ با پی سی فرق داره :/ درضمن اگه شما روش یاد گیری ایتی به شکل غیر از مجازی بلدی به ماهم بگو×_×

  202. ببخشید خب من که بلد نیستم کار کنم میخواستم ببینم میتونم به صورت مجازی یاد بگیرم و اینکه به خوام از الان شروع کنم لطف میکنید سایت بهم معرفی کنید چون واقعا دوست دارم در این رشته موفق باشم و چیزایی جدیدی راجبش یاد بگیرم و نسبت به دانشگاه که میخوام برم جلو باشم و اینکه من کامپیوتر ندارم ولی لپ تاپ میخوام بخرم همین اینکه راهنمایی کنید از چه سایتی آموزش ببینم و اینکه چه مدل لپ تاپی بگیرم ممنون از لطفتون

  203. سلام مرسی از توضیحاتتون ببخشید من ۱۷ سالمه و رشته ریاضی فیزیک هستم و دوست دارم رشته دانشگاهیم it باشه منتها از برنامه نویسی و طراحی وب سایت و کار با کامپیوتر و لپ تاپ بلد نیستم و خواستم ببینم قبل دانشگاه باید آموزش ببینم؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز، احتیاجی نیست که از الان برنامه‌نویسی و طراحی سایت رو یاد بگیرید، می‌تونید این موارد رو حین تحصیلتون در کنار دروس دانشگاهی شروع کنید و یادشون بگیرید، اما در خصوص کار با کامپیوتر و لپ‌تاپ لازمه که پیش‌نیازها رو بدونید و بتونید به‌راحتی با این ابزارها کار بکنید.

  204. سلام
    من ۱۴ سالمه و به برنامه نویسی علاقه منو هستم و زبان C را آموزش می بینم. زبان انگلیسی هم بلد هستم و ۱ سال دیگه تافل میگیرم.(اگر خدا بخواد😁 )
    سال دیگه باید انتخاب رشته کنم (یعنی نهم ) و نمیدونم چی کار کنم.
    درواقع رشته ای هست که بشه از ایران رفت ؟
    یا مثلا اگر نشد پول توش هست؟

    1. سلام علیرضا جان، بله این رشته خیلی پتانسیل مهاجرت به خارج از کشور رو داره، در خصوص سوال دومتون هم اگر بتونید یک تخصص و مهارت پیدا کنید صددرصد جوابتون بله هست، توجه داشته باشید که مهم‌ترین عامل برای موفقیت در رشته‌ی آی‌تی علاقه هست.

  205. سلام من 20 سالمه و دانشجوی رشته ی دندان پزشکی هستم.و به دروس ای تی هم خیلی علاقه دارم و همچنین کد نویسی.چه جوری می تونم در کنار دندون پزشکی .ای تی یاد بگیرم؟ایا به من فشار نمیاد؟می تونم در دانشگاه ها ی معتبر تحصیل کنم؟اگر لازم هم باشه از دندان پزشکی دانشگاه شیراز انصراف خواهم داد…لطفا راهنماییم کنید

    1. سلام دوست عزیز، ‌اگر صرفا به برنامه‌نویسی علاقه‌مند هستید می‌تونید در کنار دروس خودتون به صورت خودآموز برنامه‌نویسی رو هم یاد بگیرید (مسلما اگر حجم درس‌هاتون زیاد باشه یه مقداری اذیت میشید)
      مهم‌ترین عاملی که باعث موفقیت شما در مباحث مربوط به آی‌تی میشه اینه که باید علاقه‌مند باشید وگرنه نمی‌تونید در این زمینه موفقیت کسب کنید، اما اگر واقعا علاقه دارید مطمئنا موفق خواهید بود.

    2. خب باید کلاس های آزاد ثبت نام کنم یا می تونم در دانشگاه تحصیل کنم؟

    3. اگر می‌خواین فقط برنامه‌نویسی رو یاد بگیرید شرکت در کلاس‌های آزاد کافیه، حتی خودتون به صورت خودآموز هم می‌تونید آموزش ببینید به کمک منابع موجود در اینترنت، اما اگر می‌خواین مدرک رسمی کارشناسی آی‌تی بگیرید باید در دانشگاه تحصیل کنید.

    4. سلام اقای گوهری ببخشید من دانش اموز رشته تجربی کلاس دهم هستم تا یه ۲ماه دیگه میرم یازدهم ببخشید میخواستم بدونم میتونم برای یادگیری رشته it مراجعه کنم یا فقط کسایی کهرشته ریاضی خوندن میتونن بیان بعدش من میخوام قبل از دروس دانشگاهیش همه چی رو درموردش یادبگیرم باید چیکار کنم؟

    5. سلام امیرحسین عزیز، مشکلی نیست و می‌تونید خودتون به صورت خودآموز مطالعه داشته باشید، اما برای اینکه در دانشگاه آی‌تی رو انتخاب کنید باید کنکور ریاضی بدید.

    6. تورابخدا همه ایران آرزوی شیرازو پزشکی رو دارن اونمقع َشما انصراف بدئ.نکن تورابه خدا

  206. سلام آقای گوهری
    من عاشق این رشته هستم.
    میخواستم بدونم چطور شروع کنم اول چیا رو یاد بگیرم و بهترین منبع چیه؟
    من 16سالمه

    1. سلام فرزاد عزیز، آی‌تی دنیای خیلی بزرگی داره، می‌تونی بهم بگی بیشتر به چه چیزی علاقه‌مند هستی؟
      ما در سایت، تقریبا موضوعات زیادی رو در این زمینه پوشش دادیم و می‌تونی از آموزش‌ها استفاده کنی تا بفهمی بیشتر به چه زمینه‌ای علاقه‌مند هستی.

    2. برنامه نویسی اینترنت و وب
      به اینا علاقه زیادی دارم

    3. برای شروع با مفهوم HTML و CSS آشنا بشید و سعی کنید یادشون بگیرید.

  207. سلام من می خوام صفرتاصدکار باکامپیوتر را یادبگیرم ومی خواستم ادرس سایت یا جای دریوتیوب رابه من بدید که اطلاعاتی دراین زمینه دار که از اول کاربا کامپیوتررایاد بگیرم

    1. سلام دوست عزیز، دنیای کامپیوتر خیلی گسترده هست، اگر مشخص کنید به چه حوزه‌ای علاقه‌مند هستید، بهتر می‌تونم راهنماییتون کنم.

  208. سلام.من رشته ام کامپیوتر و خیلی دوست دارم مهندسی IT بخونم ،حتما باید کنکور ریاضی بدم یانه

    1. سلام، فکر می‌کنم شما بتونید به شکل کارشناسی ناپیوسته در این رشته تحصیل کنید، بهتره این موضوع رو در سایت سازمان سنجش بررسی کنید.

  209. سلام من امسال دوازدهم انسانی هستم علاقه ی خاصی به‌این رشته دارم امابزرگترین مشکلم اینه که هیچی از کامپیوتر وای تی نمیدونم ایامیتونم امسال باکنکور انسانی وارداین رشته بشم یانه اگه میتونم به نظرتون برا تحصیل تواین رشته یک دوره سه ماهه یادگیری کامپیوتر کافیه

    1. سلام علی اکبر عزیز، مهم‌ترین نکته برای ورود به رشته‌ی آی‌تی علاقه هست، اگر علاقه‌مند باشید قطعا موفق می‌شید و مشکلی در این زمینه نخواهید داشت، در خصوص رشته‌ی تحصیلی فعلی‌تون، شما برای اینکه در مقطع کارشناسی بتونید رشته‌ی مهندسی آی‌تی رو انتخاب کنید باید کنکور ریاضی بدید، اما در مورد رشته‌ی انسانی که هستید بهتره این موضوع رو از مشاور مدرسه‌تون سوال کنید تا جواب دقیق‌تری بگیرید.

    1. سلام علی عزیز، چه مشکلی وجود داره؟ اگر توضیح بدید می‌تونیم راهنمایی‌تون کنیم.
      می‌تونید از این صفحه حساب ایجاد کنید یا اگر از قبل حساب دارید وارد حساب کاربری‌تون بشید:
      https://www.hamyarit.com/account/

      همچنین اگر تمایل دارید عضو ویژه بشید، می‌تونید از این صفحه عضویتتون رو فعال کنید:
      https://www.hamyarit.com/membership/

    2. و اینکه این رشته کلی بخواید بگین ، سخته یا راحت؟

    3. اگر به آی‌تی علاقه‌مند هستید برای شما آسون خواهد بود این رشته

  210. سلام خسته نباشید
    آقای گوهری من میخوام برنامه نویسی یاد بگیرم ولی واقعا خیلی سردرگمم که اصلا از کجا باید شروع کنم و چیکار کنم از هرکسیم پرسیدم جواب درست و حسابیی نداده بهم ممنون میشم کمک و راهنمایی کنید

    1. سلام محمدرضای عزیز، بهترین نقطه‌ی شروع برای برنامه‌نویسی یادگیری الگوریتم و منطق برنامه‌نویسی هست، بعد از اینکه خوب با مفهوم الگوریتم آشنا بشید، توی هر زبانی که بخواین می‌تونید کار کنید و محدودیتی نخواهد داشت، برای شروع می‌تونید از این آموزش‌ها استفاده کنید:
      https://www.hamyarit.com/programing/

    2. دمت گرم خیلی گلی
      هم زود جواب دادی و هم خوب راهنمایی کردی

  211. سلام آقای گوهری رشته ای تی رو بدون کنکور هم میشه وارد دانشگاه شد ؟

    1. سلام، بستگی به دانشگاه مد نظرتون داره، بعضی از دانشگاه‌ها ثبت‌نام با سوابق تحصیلی هم دارند، اما اکثر دانشگاه‌های دولتی برای این رشته تنها از طریق کنکور پذیرش دارند.

    2. ‌سلام
      من انتخاب رشته دارم و میخوام برم رشته کامپیوتر
      و من میخوام موفق باشم او این رشته
      به نظرتون در آینده برای رشته ای تی (مخصوصا برای یک دختر) کار هست؟
      میشه در مورد این رشته به من مشاوره بدین؟
      من واقعا برای آینده ام نگران هستم …
      و اینکه دانشگاه های خارج برای این رشته پذیرش دارند؟
      و اینکه کدوم بخش از این رشته مناسب تر هست؟

    3. سلام دوست عزیز، بله مطمئنا کار هست، به خصوص رشته‌ای مثل آی‌تی که هنوز در ایران نوپاست و جای رشد بسیار زیادی داره، اما اگر می‌خواین حتما در این رشته موفق باشید، همونطوری که در آموزش هم بهش اشاره کردیم، لازمه که صرفا به آموخته‌های دانشگاه اکتفا نکنید و حتما خودتون دنبال تجربه و انجام کارهای مرتبط با رشتتون باشید.

  212. سلام ممنون از مطالب خوبتون یه سوا ل برام پیش اومده که اگر بخوایم ای تی رو به عنوان رشته دانشگاهیی انتخاب کنیم چند سال تا اتمامش طول میکشه و سختی دروس چطور هست و همچنین ایا بلافاصله میشه وارد بازار کار شد یا نه

    1. سلام دوست گرامی، رشته‌ی آی‌تی هم مثل بقیه‌ی رشته‌های فنی/مهندسی دوره‌ی کارشناسی، مدت ۴ سال زمان میبره، سختی اصولا یه مفهوم کیفی هست و بستگی به خودتون داره، در خصوص بازار کار هم، اگر خودتون در کنار تحصیل سعی کنید وارد یک حرفه‌ی مرتبط بشید، بله می‌تونید وارد بازار کار بشید، اما اگر صرفا به دروس دانشگاهی اکتفا کنید خیر.

  213. سلام خسته نباشید گرایش های IT چی هست؟ چون من میخوام برای دانشگاه IT شروع کنم بخونم ولی نمیدونم چه شاخه هایی داره و بعد لیسانس گرفتن چه کار هایی میتونم انجام بدم ممنون میشم راهنماییم کنین

    1. سلام، گرایش‌های تخصصی آی‌تی تا امروز، شامل این موارد هستند:

      • تجارت الکترونیک
      • مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی
      • سیستم‌های چند رسانه‌ای
      • معماری سازمانی
      • فناوری اطلاعات

      البته گرایش‌های دیگری هم داره، که می‌تونید با مراجعه به سایت سازمان سنجش اونها رو ببینید

  214. سلام من درس نمیخونم ولی دوس دارمـ ای تی یاد بگیرم ولی ن از طریق درس خوندن برمـ کلاس یاد بگیرمـ میشه؟؟یا حتما باید ادامه تحصیل بدم ؟؟

    1. سلام دوست عزیز، یکسری از مفاهیم مرتبط با آی‌تی به صورتی هست که شاید بهتر بتونید اون‌ها رو در محیط آکادمیک یاد بگیرید، مثلا آشنایی با یکسری از سیستم‌های اطلاعاتی و روش بهبود کسب‌و‌کارها.
      اما اگر صرفا قصد دارید برنامه‌نویسی کنید یا طراح وبسایت بشید الزاما احتیاجی به مدرک دانشگاهی ندارید و می‌تونید خودتون به صورت خودآموز و با کسب تجربه، این موارد رو یاد بگیرید.

  215. سلام من درس نمیخونم ولی دلم میخاد ای تی یاد بگیرم . ایا بدون اینک ب مدرسه برم میتونم کلاس های ای تی برم ؟؟

  216. سلام اقای گوهری من کارشناسی مدیریت بازرگانی میخونم وبرای ارشدم دوس دارم مهندسی ای تی بخونم و نمیخام براارشدگرایش خاصی بخونم واسه همین .یکم ریاضیم ضعیفه بنظرتون میتونم توی این رشته موفق بشم ؟و اینکه ارتقای شغلی خوبی داره ؟درامدش خوبه اخه شنیدم طراحی وبسایت خیلی پول خوبی داره

    1. سلام، ارشد آی‌تی خودش یکی از گرایش‌های رشته‌ی آی‌تی دوره‌ی لیسانس هست، که در مقطع ارشد می‌تونه به شکل آی‌تی – آی‌تی ادامه پیدا کنه، اما در خصوص سوالتون، بله می‌تونید و از نظر ریاضی مشکلی برای شما پیش نمیاد، البته باید سعی کنید تا حدودی با منطق مهندسی آشنا باشید، در خصوص درآمد هم به عنوان مثال در طراحی وب، افراد خیلی زیادی الان وارد این حوزه شدند، اگر واقعا در کارتون متخصص باشید نه فقط توی طراحی وب، توی هر زمینه‌ی دیگه‌ای هم می‌تونید موفق باشید و درآمد خیلی زیادی داشته باشید، اما اگر صرفا مثل بقیه‌ی افراد باشید مسلما موفقیت چندانی وجود نخواهد داشت، همونطوری که گفتم الان افراد خیلی زیادی به سمت طراحی وب میان و برای داشتن یک درآمد خوب، باید یک مزیت رقابتی نسبت به بقیه‌ داشته باشید.

  217. خیلی ممنون از راهنماییتون.
    فقط میشه بگید بهترین منبع چیه؟ کتاب فیلم کلاس؟ و چه طور این منابع رو تهیه کنم

    1. بهترین منبع اینترنت هست، به عنوان مثال آموزش‌های مرتبط با برنامه‌نویسی رو می‌تونید در اینترنت و یا یوتیوب آموزش‌های خیلی خوبی براش پیدا کنید.

  218. سلام من امسال کنکور تجربی دارم و ریاضی و فیزیکم خیلی قویه. هیچی از کامپیوتر نمیدونم ولی بخاطر مهاجرتم باید در عرض دو سال حرفه ای برنامه نویسی و کد نویسی وIT رو یاد بگیرم. ب نظرتون الان میتونم شروع کنم یا بزارم بعد کنکور؟ و با اطلاعات صفر چطور شروع کنم؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام، بله می‌تونید، برای شروع باید در ابتدا با مفهوم الگوریتم و فلوچارت آشنا بشید و بعد از اون هم به سراغ یک زبان برنامه‌نویسی (مثلا پایتون) برید.

  219. سلام آقای گوهری،خسته نباشید .
    من به هک و امنیت خیلی علاقه دارم میخواستم ببینم چه مشغالی در این خصوص وجود داره و چقدر یادگیری برنامه نویسی در این رابطه مهمه؟ واگر برنامه نویسی نقش مهمی داره چه زبانی را پیشنهاد میدین که آموزش ببینم؟

    1. سلام دوست عزیز، شما برای اینکه بتونید یک سیستم برنامه‌نویسی شده رو از نظر امنیت بررسی کنید قاعدتا باید به اون زبان برنامه‌نویسی و همچنین مفاهیم مرتبط با شبکه و انتقال داده تسلط داشته باشید، فرض کنید میخواین امنیت یک وبسایت که با زبان php نوشته شده رو بررسی کنید، خب در چنین شرایطی تا وقتی که روی زبان php تسلط نداشته باشید کار خاصی نمی‌تونید انجام بدید، بنابراین با توجه به زمینه‌ای که برای امنیت انتخاب می‌کنید باید یک زبان رو هم انتخاب کنید و یاد بگیرید.

  220. سلام من امسال کنکور دارم رشته ریاضی هستم و ریاضی و زبانم خوبه و مشکلی ندارم ولی اگه بخوام برم it و همینطور هیچ پیش زمینه و دوره ای رو نگذرونده باشم میتونم از دانشگاه شروع کنم و به قول خودتون فراتر از رشته یاد بگیرم چون به این رشته علاقه مندم مخصوصا مدیریت

    1. سلام دوست گرامی، بله صددرصد می‌تونید، دوران تحصیل لیسانس بهترین فرصت هست که در کنار درس، به سایر مباحث مورد علاقه و مرتبط با رشتتون بپردازید، اصلا اگر می‌خواین در این رشته موفق باشید باید اینکار رو انجام بدید.

    1. سلام خسته نباشید، من خیلى دوست دارم طراحى سایت و برنامه نویسى رو یاد بگیرم. پیش زمینه هم ندارم ولى خیلى سعى میکنم دنبال کنم تا یک راهى پیدا کنم ! شما چه پیشنهادى میدید؟ ممنون

  221. سلام برای اینکه ITبخونیم حتما باید رشته دانشگاهی باشه یعنی موسسه ای جایی آموزش نمی دن و اینکه زبان انگلیسی باید در چه سطحی باشه ممنون میشم جواب بدین

    1. سلام، مسلما اگر نیاز به مدرک آکادمیک دارید باید از طریق دانشگاه اقدام کنید، اما اگر می خواین صرفا مواردی مثل برنامه‌نویسی و… رو یاد بگیرید می‌تونید دوره‌های آموزشی رو بگذرونید (لطفا توجه داشته باشید که برنامه‌نویسی به معنای آی‌تی نیست)
      زبان انگلیسی هم که اولین پیش‌نیاز علوم مرتبط با آی‌تی و کامپیوتر هست، می‌تونید در این خصوص مقاله‌ی زیر رو بخونید:
      https://www.hamyarit.com/blog/english-language/

  222. ببخشین من میخوام برم برای مهندسی itاز هنرستان رشتم کامپیوتر هستش برای مهندسی itباید کنکور ریاضی بدم؟

    1. سلام، بهتره این مورد رو با مشاور تحصیلی مدرستون مطرح کنید

  223. salam. mikhastam bedunm ke it kardani tu sarasari dare ya na? mn mikham fgt tu sarasari bekhunm ag nadashte bashe bayad chikar knm be nazaretun reshtm riazie ve be mohndesi it kheili alageh darm

  224. بسیار ممنون جناب گوهری از پاسخگوییتون.
    یک سوال دیگه داشتم اینکه تجارت الکترونیک که تخصص شما هست با MBA بهم مربوط میشن؟

    1. خواهش می‌کنم، میشه گفت تا حدودی بله، کلمه‌ی MBA مخفف Master of Business Administration هست، که به نوعی میشه مهارت و توانایی مدیریت یک کسب‌و‌کار، حالا اگر شما به عنوان یک متخصص تجارت الکترونیک وظیفه‌ی مدیریت یک کسب‌و‌کار رو برعهده داشته باشید (حتی می‌تونه کسب‌و‌کار شخصی خودتون باشه) لازمه که تا حدودی با مفاهیم مدیریت کسب‌و‌کار یا همون MBA آشنا باشید.

  225. سلام جناب گوهری ممنون از سایت خوبتون
    من خودم شخصا از اینکه بخوام برنامه نویسی کنم زیاد خوشم نمیاد.
    یک سوال داشتم از شما اینکه آی تی باید برنامه نویسی هم کرد یا نه؟
    منظورم اینه که کسی که برنامه نویسی نکنه آیا میتونه توی دنیای آی تی موفق بشه؟
    هنوز لنتخاب نکردم رشتمو. ولی از شبکه های کامپیوتری و تجارت الکترونیک علاقه دارم. آیا باید توی این دو مورد باید برنامه نویسی شود. لطفا توضیح و منو راهنمایی کنید با سپاس فراوان

    1. سلا محمد عزیز، خیلی خوشحالیم که وبسایت برای شما مفید بوده.
      در خصوص سوالتون، خیر،‌ هیچ الزامی نیست که حتما برنامه‌نویسی بدونید، اصلا خود رشته‌ی آی‌تی به معنای برنامه‌نویسی نیست و یکی از تفاوت‌های مهم مهندسی آی‌تی و نرم‌افزار همین دروس مرتبط با برنامه‌نویسی هست.
      به عنوان نمونه هم، خود من در حال حاضر دانشجوی ارشد تجارت الکترونیک هستم و هیچوقت به صورت تخصصی برنامه‌نویسی رو دنبال نکردم و چندان علاقه‌ای هم بهش نداشتم، فقط بهتون توصیه می‌کنم با مفاهیم کلی برنامه‌نویسی آشنا باشید تا اگر در جایی خواستید یک تیم نرم‌افزاری رو مدیریت کنید یا با دوستان برنامه‌نویس در ارتباط باشید به مشکل نخورید.
      در کل یک متخصص آی‌تی لازم نیست برنامه‌نویس باشه، اما باید تا حدودی در مورد زمینه‌های مختلف کامپیوتر، که شامل برنامه‌نویسی هم میشه، اطلاعات داشته باشه.

  226. سلام خسته نباشید
    سوالم از شما اینه ایا بازار کار آی تی در سال های آینده کم میشه؟ مخصوصا کشور آلمان؟

    1. سلام دوست گرامی، خیر، هنوز خیلی از سازمان‌ها به شکل سنتی اداره میشن که باید در آینده خودشون رو با پلتفرم‌های مرتبط با آی‌تی به‌روزرسانی بکنن، به همین علت بازار کار آی‌تی نه تنها کم نمیشه، بلکه گسترش هم پیدا می‌کنه، حالا این رشد در کشورهای مختلف متفاوته،‌ داخل کشور خودمون خیلی زیاد و در کشورهای پیشرفته‌تر به به پیشرفت تکنولوژی، آی‌تی یکی از صنایعی هست که همه‌جا مورد نیازه (می‌دونیم که منظور بنده از آی‌تی،‌ علم آی‌تی و فناوری اطلاعات هست،‌ نه صرفا برنامه‌نویسی یا طراحی سایت و…)

    2. سلام اول اینکه من سوادم کمه ولی دنبال یه کسب وکار تو شبکهای اجتماعیم چطور میتونم شروع کنم وباید چیرو یاد بگیرم ممنونم

    3. سلام، اگر صرفا می‌خواین در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنید می‌تونید یک صفحه اینستاگرام یا کانال تلگرام برای کسب‌و‌کارتون ایجاد کنید (مثلا چیزی رو آموزش بدید یا…) اما بهتون توصیه می‌کنم در کنار شبکه‌های اجتماعی یک وبسایت برای خودتون راه‌اندازی کنید، چون معلوم نیست این شبکه‌ها تا چه زمانی مورد استقبال کاربران باشند، ولی سایت یک پلتفرم دائمی هست که همیشه پایداره.

  227. سلام خسته نباشید میخواستم بدونم ک میتونم برای ورود به دانشگاه آی تی بخونم؟ یعنی برای کاردانی ؟ بعد اینکه تو همه این زمینه هایی ک تو مطلب بالا گفته شده بود میشه کار کرد یا آی تی فقط محدود به یه رشته اس؟

    1. سلام، اتفاقا وجه تمایز رشته‌های آی‌تی و مهندسی کامپیوتر در اینه که اصلا نباید به خود رشته اکتفا کنید و حتما لازمه که خودتون در کنار درس به موضوعی که علاقه‌مند هستید مشغول باشید و یادش بگیرید.

    2. تو رشته مهندسی it برنامه نویسی و طراحی سایت و هک و امنیت یاد میدن؟؟یا اگر نه با چه گرایشی میشه تو این زمینه ها قوی شد؟؟

    3. سلام، این مواردی که اسم بردید جزو درس‌های آی‌تی هست، اما اصلا به این معنی نیست که شما با خوندن اون‌ها متخصص میشید، بلکه لازمه در کنار درس، خودتون مطالعه داشته باشید.

  228. سلام و خسته نباشید من سال اخر رشته تجربی هستم و به دلیل اسرار والدینم این رشته رو انتخاب کردم و الان میخام که رشته ای تی رو در دانشگاه ادامه بدم ایا میتونم با دیپلم تجربی به دانشگاه برم و رشته ای تی بردارم
    من کار با کامپیوتر علاقه دارم و وقت های ازادم رو روی بخشی از کار ها مطالعه داشتم و زبان برنامه نویسی html , css که راحت بود خط فرمان ویندوز و لینوکس هم بلدم و دوره اموزش network+رو دیدم

    1. سلام دوست عزیز، برای خوندن رشته‌ی مهندسی آی‌تی در مقطع کارشناسی ارشد، باید در کنکور ریاضی شرکت کنید.

  229. سلام من دوازدهم هستم رشته انسانی. میخوام در دانشگاه IT بخونم گرایش نرم افزار. باید چیکار کنم؟ آیا باید کنکور انسانی بدهم ؟

    1. سلام علیرضا، اگر بخواین وارد رشته‌ی مهندسی آی‌تی یا نرم‌افزار (کارشناسی پیوسته) بشید باید کنکور ریاضی شرکت کنید.

    2. salam bale mishe man khodam reshte fani khoondam aval kardani bad karshnasi greftam ((alan karshnasi it daram

  230. بهترین مدرسه برای تحصیل این رشته تو قم کجاست؟
    من کلاس دهمم و الان یه هفته منده به امتحانات نوبت اولم. میخام تغییر رشته بدم.

    1. می خوای از دهم بپری آی تی یا منظورت ریاضیه؟

  231. سلام من ۱ترم دیگه دارم تا کارشناسی ای تی بنظر شما چه دورها ببینم که سریع وراحت واردبازار کار بشم وبتونم درامد کسب کنم.لطفا من راهنمایی کنید

    1. سلام دوست گرامی، با توجه به علاقه‌ی خودتون می‌تونید از بین دوره‌های برنامه‌نویسی، شبکه، طراحی وبسایت و مدیریت، یک یا چندتا رو انتخاب کنید و در اون‌ها شرکت کنید،‌ هرچند که الزامی به شرکت حضوری نیست و می‌تونید این دوره‌ها رو به صورت آنلاین یا در قالب ویدئو و آموزش‌های مجازی هم ببینید.

  232. سلام باعرض خسته نباشید ببخشید من علاقه یادگیری به رشته ی ای تی رو دارم خواستم بدونم بعد از مراحل یادگیری تخصص ای تی در شرکت های پتروشیمی مورد استفاده قرار میگیرد یا درامد خوبی دارد

    1. سلام محمد عزیز
      بله آی‌تی تقریبا در هرجایی کاربرد داره، شما میتونید با استفاده از آی‌تی و به کمک تجارت الکترونیک، فرایندهای یک سازمان (مثلا پتروشیمی) رو ارتقا بدید.

    2. سلام واحترامات دارم خدمت تون تشکر از معلومات خوب تان سوال این بود که من میخواهم وارد بازار کار شوم کدام برنامه ها لازم ودرافغانستان میشه کارکرد

    3. سلام دوست گرامی، کاملا بستگی به علاقه‌تون داره، چون کارهای مرتبط با آی‌تی تقریبا بدون مرز و محدودیت هستند، مثلا شما با دونستن برنامه‌نویسی هم می‌تونید حتی به صورت دورکاری فعالیت کنید و کسب درآمد داشته باشید، اما اگر می‌خواین به صورت تخصصی وارد دنیای آی‌تی بشین، لازمه که با توجه به شرایط شرکت‌ها و استارتاپ‌های موجود در افغانستان اطلاعی ندارم، به نظرم می‌تونید آگهی‌های استخدام مرتبط رو بررسی کنید تا به صورت دقیق فرصت‌های شغلی رو پیدا کنید.

  233. سلام ببخشید من رشته مهندسی تکنولوژی کامپیوتر گرایش نرم افزار خوندم بعد برا ثبت نام ارشد ۹۹ دوتا رشته بیشتر وجود نداره یکی مجموعه علوم کامپیوتر یکیم مجموعه مهندسی فناوری اطلاعاتit ‌.الان گیر افتادم که کدومش برم که بعدا با مشکل مواجه نشم بخاطر اون واحد هایی که تو کارشناسی خوندم الان کدوما برم ؟؟

    1. سلام مسعود جان، در دوره‌ی ارشد شما اجازه دارید در هر کنکوری شرکت کنید و فقط محدود به رشته‌ی خودتون نیستید، اما در مقطع دکتری فقط میتونید در رشته‌هایی تحصیل کنید که مرتبط با ارشدتون بوده، بنابراین در حال حاضر هر کدام رو که انتخاب کنید به مشکل نخواهید خورد.

  234. سلام من امید هستم کلاس نهم به نظر شما از رشته فنی حرفه ای برم بهتره یا ریاضی؟

    1. سلام امید عزیز، این موضوع به علاقه‌ی شما بستگی داره، اگر بیشتر به علوم تئوری علاقه‌مند هستید برید رشته‌ی ریاضی و اگر بیشتر به علوم فنی و عملی علاقه دارید برید رشته‌ی فنی.

  235. با سلام من لیسانس مکانیک دارم با 3 سال سابقه کار . قصد مهاجرت به آلمان رو دارم . و میخواستم بپرسم که :
    1) با توجه به حس خوبی که به آی تی دارم صلاح هست که دوباره لیسانس آی تی بخونم ؟
    2) چجوری میتونم متوجه بشم که علاقم به آی تی واقعیه ؟ برم c++ کار کنم ببینم علاقه دارم یا نه ؟

    1. سلام دوست گرامی، حتما احتیاجی نیست به صورت آکادمیک بخونید، می‌تونید به صورت خودآموز یا کلاس‌های آزاد این مفاهیم رو یاد بگیرید، در خصوص سوال دومتون، اساسا آی‌تی برنامه‌نویسی صرف نیست و بیشتر دید مدیریتی و تجاری به شما میده و کارکردن C++ یک دید از برنامه‌نویسی به‌شما میده و نه صرفا آی‌تی.

    2. قطعا اون چیزی که فکر میکنی نیست ولی درواقعیت هست حرفام منشور شکنانه است ولی باید درک خودت ربالا ببری تو درس گیری از زبان 3چیز خیلی مهمه اولی:زمان دومی :مکان سومی:منافع 1باید زمان مناسب برایه کاری که میخای رو انتخاب کنی 2باید مکانش رو از روی زمان تعیین کنی و3باید منافع شو برای خودت مندرج کنی ودر اخر فکر نکنم چیزی از حرفام فهمیده باشی که این ناتوانی تورو ثابت می کنه ….ولی اگه از حرفام چیزی فهمیدی بیا تو دارک وب کمی باهم صحبت کنیم این برای توخوبه ولی قطعا برای تو خوب نیست

  236. بعد برم دانشگاه باید ریاضی بخونم بعد من ریاضیم زیاد خوب نیست

    1. به‌هر حال رشته‌های مهندسی پایه‌ی ریاضی دارند، اما نگران ریاضی آی‌تی در دوره‌ی لیسانس نباشید، مشکل زیادی براتون به وجود نمیاره.

  237. سلام من سال نهم هستم به برنامه نویسی علاقه زیادی دارم اما موندم دانشگاه برم یا it

    1. سلام آرش عزیز، متوجه منظورتون نشدم.
      مهندسی آی‌تی و کامپیوتر رشته‌های دانشگاهی هستند و برای خوندنشون باید به دانشگاه برید.

  238. سلام من سال نهم هستم به برنامه نویسی خیلی علاقه دارم موندم برم دانشگاه یا it

  239. سلام ممنون از مطلب مفید و کاربردیتون.میخواستم بدونم سطح ریاضی در این رشته چگونه هست؟ایا کسی که ریاضی رشته ی تجربی رو خونده میتونه از پس ریاضی IT بر بیاد؟

    1. سلام، بله می‌تونه، آی‌تی رشته‌ای نیست که زیاد وابسته به ریاضیات باشه، ضمن اینکه ریاضی که در برنامه‌نویسی بهش احتیاج دارید بیشتر حالت منطق و الگوریتم هست تا محاسبات ریاضی.

    2. سلام باعرض خسته نباشید ببخشید من علاقه به یادگرفتن ای تی دارم خواستم بدونم بعد از مراحل یادگیری رشته ی ای تی در شرکت های پتروشیمی مورد استفاده قرار میگیره یا درامد خوبی داره

  240. سلام و تشکر بابت مطلب مفید و کاربردیتون.به عنوان یه شخص که علاقه زیادی به تکنولوژی داره اما در درس ریاضی ضعیف هستش و رشته ی تجربی هست آیا IT رشته ی خوبی برای تحصیل هست؟

  241. سلام .. من امسال دیگه باید کنکور ریاضی بدم .. فقط به نظرتون رشته فناوری اطلاعات رو انتخاب کنم یا کامپیوتر…چون من علاقه بسیار زیادی به تکنولوژِی دارم

    1. سلام، اگر صرفا به برنامه‌نویسی علاقه‌مند هستید رشته‌ی کامپیوتر و اگر دوست دارید تا حدودی دروس مرتبط با مدیریت رو هم در کنار علم کامپیوتر بخونید رشته‌ی آی‌تی رو انتخاب کنید.

  242. سلام
    من غزل هستم 14 سالمه و در هلند زندگی میکنم،
    میخواستم ازتون بابت این سایت خوب و مفیدی که درست کردید تشکر کنم و دستتون درد نکنه
    و ممنون که با سایتتون به من کمک کردید و آگاهی به من دادید 😁🙏خیلی خیلی ممنونم

    1. سلام، خیلی خوشحالیم که همیار آی‌تی برای شما مفید بوده.

  243. سلام من دیپلم و پیش تجربی دارم میخواستم ببینم میتوانم بدون کنکور ورودی بهمن ای تی بخونم ممنون

  244. سلام من الان دانش اموز سال اخر رشته ی ریاضی هستم برای انتخاب رشته در مقطع کار شناسی ایا رشته ی ایتی وجود داره یا باید برم کامیوتر بعد از اون وارد رشته ی ای تی بشم و اینکه امنیت جزو گرایش ای تی هست یا کامپیوتر نرم افزار

  245. سلام
    من میخواستم بدونم که اگر تازه اول راه هستم و هیچ اطلاعاتی درباره ای تی ندارم از کجا باید شروع کنم تا علاقه ام رو پیدا کنم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    1. سلام حسین عزیز
      توصیه می‌کنم در هر کدام از موارد بالا یه مقداری مطالعه داشته باشید و بعد با توجه به علاقه‌ی خودتون یکی رو انتخاب کنید و ادامه بدید، به عنوان مثال یه مقداری برنامه‌نویسی آموزش ببینید و بعد نتیجه‌گیری کنید که آیا اون چیزی هست که مورد علاقه‌تون باشه یا نه و همین‌طور سایر زمینه‌ها.

  246. سلام دوستان
    سلام میشه تمام مباحث که فرمودین رو بدون ورود به دانشگاه و گذراندن دروس عمومی‌ یاد گرفت ؟
    مثل برنامه نویسی . طراحی سایت
    ممنون؟

    1. سلام، بله میشه، دانشگاه یک دید آکادمیک به شما میده که البته مفیده، اما الزامی نیست که حتما این مباحث رو در دانشگاه یاد بگیرید و خودتون هم می‌تونید به صورت خودآموز یا با شرکت در کلاس‌ها و دوره‌های مختلف مفاهم مرتبط با آی‌تی رو یاد بگیرید.

  247. سلام میشه تمام مباحث که فرمودین رو بدون ورود به دانشگاه و گذراندن دروس عمومی‌ یاد گرفت ؟
    مثل برنامه نویسی . طراحی سایت. مدیریت وبسایت . نرم افزار . تجارت الکترونیک . بازاریابی الکترونیک . سخت افزار

    1. سلام دوست گرامی
      بله امکان‌‌پذیر هست، حضور در دانشگاه یک دید کلی و عمیق رو به شما میده اما اگر به مباحث آی‌تی علاقه‌مند هستید الزاما احتیاجی به حضور در دانشگاه ندارید و می‌تونید خودتون بخش زیادی از اون‌ها رو فرا بگیرید.

  248. سلام
    میخواستم بدونم کسی که بخواد اپلیکیشن,بازی و … بسازه.برای ورود به دانشگاه چه رشته ای مناسبه؟

    1. سلام توحید عزیز.
      رشته‌ی مهندسی کامپیوتر (گرایش نرم‌افزار) مناسبه، چون دید برنامه‌نویسی نسبتا خوبی به شما میده، اما مسلما لازمه که خودتون در کنار مباحث دانشگاه شروع به یادگیری موارد بیشتری در زمینه‌ی مورد علاقه‌تون کنید و فقط به دروس دانشگاهی بسنده نکنید.

    2. میخواستم بدونم کسی که بخواد اپلیکیشن,بازی وبسازه

  249. سلام من عاشق برنامه نویسی و هک هستم ببخشید من امسال باید انتخاب رشته کنم باید کدوم رشته رو برم ؟ بعد It رشته مربوط به هک داره؟

    1. سلام دوست گرامی، به صورت رسمی رشته‌ای به نام هک وجود نداره، شما می‌تونید رشته‌ی آی‌تی یا نرم‌افزار بخونید و در ادامه برای کارشناسی ارشد گرایش امنیت و یا امنیت شبکه رو انتخاب کنید، البته که مهم‌ترین نکته اینه که خودتون پیگیر علاقه‌تون باشید و خیلی زیاد به محیط آکادمیک اکتفا نکنید.

  250. سلام میتونمی با فراگرفتنه مبحثه ای تی بعد از مدته ۶ ماه برایه خودم کسبه درامد کنم؟؟.

    1. سلام فرهاد عزیز، بله اگر بتونید به درستی علاقه‌تون رو انتخاب کنید و در اون زمینه آموزش ببینید و تخصص کسب کنید خیلی راحت می‌تونید به درآمد برسید.

    2. سلام.تشکر و خسته نباشید بابت سایت خوبتون. من امسال میخوام تعیین رشته کنم. آیا آی تی رو باید از رشته ی زیاضی برم یا فنی و حرفه ای؟ اگر آی تی در هر دو رشته باشد کدوم یکی بهتره ریاضی یا فنی؟

    3. سلام مهدی عزیز، آی‌تی به صورت رسمی زیرمجموعه‌ی رشته‌های مهندسی و در نتیجه ریاضی هست، البته از طریق فنی‌حرفه‌ای هم احتمالا بتونید برید (این مورد رو بهتره با مشاور تحصیلی مطرح کنید)
      در خصوص ریاضی یا فنی بودن هم، از اونجایی که یکسری از دروس مهندسی آی‌تی بیس منطقی و ریاضی دارند، اگر قبلش رشتتون ریاضی بوده باشه در دانشگاه راحت‌تر می‌تونید با دروستون کنار بیاید، البته به این معنی نیست که فنی‌حرفه‌ای خوب نیست، بلکه بچه‌های فنی باید توی یه سری از دروس تلاش بیشتری داشته باشند.

  251. سلام وقتتون بخیر. من لیسانس ریاضی محض هستم که تقریبا ۱۰ سال فارغالتحصیل شدم و امسال قصد دارم ارشد تو رشته it کنکور بدم سوالم اینه کسی مثل من که هیچ اشنایی از این رشته نداره میتونه خودش بخونه و کنکور موفق بشه یا نه باید یه سری کلاس برا درس ها تخصصی بره. اصلا شدنی هست؟

    1. سلام، بله از نظر شدن که امکان‌پذیر هست، اما برای موفقیت در این رشته لازمه که در اولین گام به اون علاقه‌مند باشید تا خودتون به یادگیری بپردازید و فقط به دروس آکادمیک دانشگاهی اکتفا نکنید.

    2. سلام خواستم ببینم من علوم کامپیوتر قبول شدم بنظرتون رشته خوبیه؟ و میتونم باهاش ای تی و بعدش امنیت شبکه بخونم یا نه؟

    3. سلام دوست گرامی، اگر منظورتون رشته‌ی آکادمیک IT هست، باید بگم که این رشته به صورت اختصاصی در دوره‌ی لیسانس با عنوان مهندسی فناوری اطلاعات وجود داره و متفاوت از علوم کامپیوتر هست.

    4. سلام. ببخشید من ریاضیم در حد 15 هستش. میخاستم بگم ک ایا میتونم برای رفتن به ای تی از رشته ریاضی وارد نشم؟ چون اصلا از ریاضی خوشم نمیاد

  252. سلام و تشکر از اطلاع رسانیتون ..بنده مهندس متالورژی هستم و دیپلم ریاضی داشتم و البته 18 ساله که از فارغ ال تحصیلی من میگذره و چند ساله که میخوام برای یک رشته جهت فوق لیسانسم اقدام کنم.. کارم هم ترجمه انواع متون فنی تخصصی و زبان انگلیسی بوده.و تقریبا مشگل زبان ندارم. سوالی که از حظورتون داشتم اینه که برای فردی مثل من ایا اقدام برای پذیرش در رشته ای تی در دانشگاههای خارج از کشور و یا حتی داخل کشور رو چطور میبینید؟
    سپاس از شما

    1. سلام دوست گرامی، اگر به آی‌تی علاقه‌مند هستید می‌تونید موفق بشید، چون IT چیزیه که چه در حال‌حاضر و چه در آینده در اکثر سازمان‌ها مورد نیاز هست و مهم‌ترین عامل علاقه و پیگیری خود شماست.

  253. سلام میشه آیدی تلگرامتونو بدید.لطفا. ی سوال ب صورت خصوصی درمورو رشته آی تی داشتم .ممنون

    1. سلام، اگر براتون امکان‌پذیر باشه که سوالتون رو همینجا مطرح کنید که سایر دوستان هم بتونن ازش استفاده کنند خیلی بهتره، اما اگر فکر می‌کنید لازمه که به صورت خصوصی مطرح شه لطفا از طریق فرم ارتباط وبسایت در تماس باشید.

  254. سلام با لیسانس برق میتونیم ارشد ای تی بخونیم ؟
    و اینکه اطلاعاتی دارید ک بین چهار گرایش برق ینی (قدرت ،الکترونیک ،مخابرات و کنترل )کدوم به کامپیوتر و ای تی نزدیک تر میتونه باشه؟

    1. سلام، اگر بتونید در کنکور مهندسی فناوری اطلاعات شرکت کنید در این خصوص محدودیتی برای شما نیست، در این مورد بهتره به سایت سازمان سنجش کشور مراجعه کنید دوست عزیز.
      در خصوص سوال دومتون، مخابرات و تا حدودی الکترونیک به رشته‌ی کامپیوتر نزدیک هستند.

  255. سلام خسته نباشید.ببخشید من متوجه نشدم فرق بین مهندسی کامپیوتر و ای تی چی هستش؟و اینکه اگر بخوایم وارد کار ساخت بازی های کامپیوتری و انیمیشن سازی بشیم ب نظرتون مهندسی کامپیوتر کمکی میکنه؟

    1. سلام، این دو رشته در دانشگاه تا حد بسیار زیادی به هم شبیه هستند، اما مهندسی کامپیوتر بیشتر تمرکزش روی نرم‌افزار و برنامه‌نویسی هست ولی مهندسی آی‌تی تنوع بیشتری داره و در کنار علوم کامپیوتری مثل برنامه‌نویسی روی اصول مدیریت و تجارت الکترونیک هم تمرکز داره.
      در خصوص سوال دومتون هم بله، بازی‌سازی بخشیش احتیاج به برنامه‌نویسی داره و مهندسی کامپیوتر می‌تونه یک دید کلی به شما بده، هرچند که کافی نیست و خودتون باید در کنارش خیلی بیشتر مطالعه کنید و یاد بگیرید.

  256. سلام ..واقعا ممنونم بخاطر توضیحاتتون خیلی مفید بود..من از وقتی که وارد رشته ریاضی شدم فقط به IT فکر میکردم و خیلی علاقه دارم به این رشته..میخواسم بدونم ضریب کدوم دروس کنکور واسه رشته IT بالاتره..؟؟ و اینکه رتبم واسه قبولی دانشگاهای دولتی چقدر باید باشه..؟؟ و عذر میخوام یه سواله دیگه هم اینکه با توجه به اینکه با مهندسی کامپیوتر باید وارد این رشته شم با مدرک کارشناسی IT میتونم واسه مهاجرت اقدام کنم یا همون مهندسی کامپوتر ..؟؟
    خیلی ممنونم

    1. سلام خسته نباشید ممنون بابت اصلاعاتتون میخواستم بدونم رشته ای تی و امنیت شبکه چه تفاوتی باهم دارن و کدومشون بهتره ؟

  257. سلام خسته نباشید
    سوالم این بود که خانم ها هم میتونن رشته‌ی IT انتخاب کنن؟

    1. سلام، بله هم خانم‌ها و هم آقایون می‌تونن این رشته رو انتخاب کنند و هیچ محدودیتی وجود نداره، خیلی از افراد سرشناس حوزه‌ی آی‌تی در کشورمون از بانوان هستند.

  258. سلام وقتتون بخیر.باتوجه به رشته lTکه توصیح دادین مشاغل مرتبط بااین رشته چیه ودرچه جور سازمان یا جایی میشه مشعول به کارشد؟سواله دیگه ای دارم بین رشته حسابداری وlT کدومش بازارکارِبیشتری داره؟

    1. سلام، به عنوان مدیر آی‌تی یا مشاور در سازمان‌ها، برنامه‌نویسی، شبکه‌های کامپیوتری، امنیت و… به‌طور کلی به‌‌گونه‌ای هست که بستگی به تلاش و علاقه‌ی خودتون داره که کجا باشید و چه‌کاری انجام بدید، چون آی‌تی چیزی هست که الان همه‌ی سازمان‌ها بهش احتیاج دارند.

  259. با سلام و عرض خسته نباشید.
    من پایه دوازدهم(قراره امسال بخونم) در رشته تجربی هستم و قراره سال ۹۹ کنکور بدم و به شدت به کامپیوتر (نرم افزار و برنامه نویسی)علاقه دارم ولی چون تجربی هستم نمیتونم کنکور ریاضی بدم،۲ تا سوال دارم
    اول اینکه پس از دریافت دیپلم تجربی میتونم کنکور ریاضی بدم و درصد هر درس برای قبولی آی تی چقدره؟
    دوم اینکه آینده شغلی برای استخدام در ادارات دولتی (مثل کارمند) یا شرکت ها (به طور رسمی نه قراردادی)و میزان در آمد آن پس از پایان دانشگاه چقدره دقیقا؟(کلا شغلی که بشه باهاش زندگی رو چرخاند)

    1. سلام، در خصوص سوال اولتون تا جایی که من اطلاع دارم، شما باید یکسری دروس مربوط به رشته‌ی ریاضی رو بخونید و دیپلم ریاضی بگیرید تا بتونید کنکور ریاضی بدید، اما بهتره این مورد رو از مشاور مدرستون بپرسید، متاسفانه من اطلاع دقیقی در این زمینه ندارم.
      در مورد سوال دومتون، هم بله، آی‌تی و کامپیوتر از جمله رشته‌های آینده‌دار هست و روز به روز نیاز بهشون بیشتر میشه، اما اگر واقعا می‌خواین در این زمینه موفق باشید بهتره زیاد دنبال کارمندی و… نباشید، این رشته پتانسیل درآمدی خیلی خیلی بیشتری از کارمندی داره، اگر بتونید درست ازش استفاده کنید.

    2. سلام عزیز حتما می تونی چون امسال دومین سال هست که از تجربی امکان انتخاب رشته ریاضی رو داری جهت اینکه کاملا مطمن شی به سایت سنجش برو و دفترچه انتخاب رشته ۹۸ ۹۷بررسی کن موفق باشی

  260. سلام من رشتم گرافیکه،پایه یازدهمم،میخوام تو دانشگاه itبرنامه نویسی بخونم،باید واسه کنکور چیکارکنم؟چی بخونم؟هیچ اطلاعاتی ندارم،ممنون میشم کمکم کنید❤

    1. سلام، شما باید در کنکور ریاضی شرکت کنید تا بتونید در ادامه رشته‌ی مهندسی کامپیوتر (گرایش آی‌تی) رو انتخاب کنید.

    2. سلام کارشناسی ات مدیریت بازرگانی باشه ارشد میتونی ای تی بخونی؟

    3. سلام، بله اگر بتونید کنکور مهندسی فناوری اطلاعات شرکت کنید، لطفا برای اینکه بهتر بتونید جواب این سوالتون رو بگیرید به سایت سازمان سنجش کشور مراجعه کنید.

  261. برای کنکور امسال بخوام برم سمت این رشته باید چی رو انتخاب کنم؟

    1. خود رشته‌ی IT که با اسم مهندسی فناوری اطلاعات هست، اما تا جایی که اطلاع دارم، در حاضر حاضر برای دوره‌ی کارشناسی موقع انتخاب رشته فقط امکان انتخاب مهندسی کامپیوتر رو دارید و گرایش (نرم‌افزار یا آی‌تی) رو بعد از گذراندن چند واحد در دانشگاه انتخاب می‌کنید (البته به شرطی که دانشگاه مد نظرتون اون گرایش رو ارائه بده)

  262. سلام
    من مدتیه در آلمان زندگی میکنم، ۳۱ ساله هستم و کارشناسی مدیریت بازرگانی خوندم.
    اما تصمیم دارم IT بخونم هیچ اطلاعاتی از موارد پرسی و سختی دروس و نوع کار ندارم میتونی. راهنمایی کنید ؟ ممنون میشم

    1. سلام، بله با توجه به اینکه آی‌تی ترکیبی از علم کامپیوتر و مدیریت هست نباید برای شما مشکلی باشه، بخش‌های مرتبط با کامپیوترش هم بیشتر جنبه‌ی منطقی داره و جای نگرانی نیست.

  263. با سلام ؛ رشته کاردان یمن شبکه های کامپیوتری بودش و الان واسه کارشناسی میخوام آی تی بزنم و ادامه بدم . اما از ریاضی اصلا خوشم نمیاد و خیلی سر در نمیارم البته معدل کاردانی من 17/85 هستش . لطفا راهنماییم کنید با تشکر

  264. سلام اقا فرشاد مطالبتون خیلی عالی بود من امسال انتخاب رشته دارم ولی هیچ شناختی از itندارم ولی خیلی دوس دارم داخل این رشته پیشرفت کنم و موفق باشم درس ریاضیمم درحد17…18میتونم موفق بشم تو این رشته؟ خیلی استرس دارم میشه یه راهنمایی کنین؟

    1. سلام، بله اگر علاقه دارید مطمئنا موفق خواهید بود، رشته‌ی آی‌تی با وجود اینکه زیر مجموعه‌ی رشته‌های مهندسی هست، اما احتیاج چندانی به ریاضی نداره، برای برنامه‌نویسی هم شما باید منطق ریاضی و الگوریتم رو درک کنید و به‌طور کلی با مواردی که در دوره‌ی دبیرستان خوندید متفاوت هست، راه موفقیت در رشته‌ی آی‌تی و به‌صورت گسترده‌تر مهندسی کامپیوتر این هست که در کنار درس‌های دانشگاه، خودتون دنبال یادگیری موضوعی باشید که بهش علاقه دارید، اینجوری می‌تونید موفق بشید.

  265. سلام آقای گوهری واقعا بهترین توضیحات و در مورد آی تی ارائه دادید خیلی روان…من از دوره دهم عاشق برنامه نویسی هستم ولی کلا میخاستم از همه چیز کامپیوتر سر در بیارم و الان که خصوصیات آی تی رو میبینم فکر میکنم این همون رشته مورد علاقه من هستش.. حتی من خودم چند بار تو خونه سعی کردم برنامه نویسی رو یاد بگیرم حتی موفق هم شدم ولی چون یادم رفته دیگ دنبالش نرفتم ولی لازم به ذکره که ریاضی و زبانم در حد عالیه.. من قراره تیر ماه نود و هشت کنکور ریاضی بدم الان دو تا سوال دارم فقط اگر امکانش باشه جوابشو به ایمیلم بفرستین..
    1-برای قبولی در رشته آی تی دانشگاه تبریز چه رتبه ای لازمه؟؟ شبانه هم میتونم ثبت نام کنم
    2_من بیرون کار میکنم به نظرتون اگه آی تی و تو دانشگاه دولتی تبریز بخونم خیلی وقتمو میگیره! ؟ چون نمیخام به کارم لطمه بزنه

    1. سلام، خیلی خوشحالیم که این آموزش برای شما مفید بوده، امیرحسین عزیز
      حدودا رتبه‌ی قبولی‌های قبلی برای مهندسیی کامپیوتر برای دانشگاه‌های دولتی خوب زیر 5000 هست.
      در خصوص کار، با توجه به اینکه دوره‌ی لیسانس تعداد واحدها زیاد هست، کار خارج از منزل و تحصیل همزمان هرچند امکان‌پذیره اما خب یه مقدار دشواره و باعث خستگی شما میشه، البته این مورد هم بستگی به دانشگاه شما و برنامه‌ریزی‌های درسی اون دانشگاه داره، ولی در کل تحصیل و کار همزمان در دوره‌ی کارشناسی یه مقداری سخته.
      هرچند که شما با دونستن زبان انگلیسی خیلی جلوتر از دیگران هستید و خیلی از مباحث رو می‌تونید خودتون هم بدون نیاز به دانشگاه فرابگیرید، مهم‌ترین عامل برای موفقیت در رشته‌ی آی‌تی علاقه هست که شما اون رو دارید.

  266. ببخشید اقای گوهری میشه ایدی تلگرامتونو اخه به چند تا سوال دیگه هم دارم اونجا بگم بهتره/:

    1. البته اگر سوالاتتون رو همینجا بپرسید تا سایر دوستان هم استفاده کنند خیلی بهتره :‌)
      اما اگر فکر می‌کنید لازمه که به‌صورت خصوصی با من در ارتباط باشید این آی‌دی تلگرام من هست: […]

  267. سلام برای رشته ای تی حتما باید کنکور ریاضی بدیم و ریاضی نقش زیاد و مهمی داره؟

    1. سلام، خب با توجه به اینکه آی‌تی جزو رشته‌های مهندسی محسوب میشه بنابراین شما باید در کنکور ریاضی شرکت کنید، هرچند از برخی رشته‌های دیگر هم می‌تونید وارد مهندسی بشید، اما بهتره این مورد رو از مشاور تحصیلی مدرستون بپرسید.
      در خصوص نیاز به ریاضی هم خیر، خود رشته‌ی آی‌تی جوری نیست که پایه‌ی ریاضی خیلی قوی بطلبه، از این بابت نگرانی نداشته باشید.

    2. ممنون بابت پاسختون من ریاضی زیاد خوب نیست و در حد قبولیه ولی زبانم خوبه و علاقه زیادی به برنامه نویسی و ای تی دارم ولی فکر نکنم تو کنکور ریاضی قبول شم|:

    3. خواهش می‌کنم، اگر با دانشگاه‌های غیر دولتی مشکلی ندارید می‌تونید در اون‌ها هم تحصیل کنید، رشته‌‌های تاپ و پرطرفداری مثل کامپیوتر رو اکثر دانشگاه‌ها دارند.

  268. سلام خسته نباشید مقاله مفیدی بود و کمک زیادی کرد
    اقا فرشاد من پایه دهم رشته علوم انسانی دارم می‌خونم و نمی‌خوام رشته خودمو عوض کنم.با شرکت توی کلاس های خصوصیو یادگیری مباحث IT میتونم کسب درآمد کنم؟

    1. سلام، خوشحالیم که این آموزش برای شما مفید بوده.
      بله، اگر خودتون هم مفاهیم رو درست یاد بگیرید می‌تونید ازش کسب درآمد کنید.

  269. عرض سلام خدمت شما
    خاستم بدونم گرایش نرم افزار سخته یا آی تی
    برای نرم افزار باید چی قوی باش که بتونیم ادامه بدیم و همینطور آی تی

    1. سلام،‌این 2 رشته به صورت رسمی در کشور ما،‌ خیلی خیلی به هم شباهت دارند، اما به‌طور جزئی اگر بخوام برای شما شرح بدم، نرم‌افزار بیشتر در جنبه‌ی برنامه‌نویسی، منطق و ریاضی قوی‌تره و آی‌تی از نظر مدیریت و کسب‌و‌کار، اگر صرفا به برنامه‌نویسی علاقه‌مند هستید رشته‌ی نرم‌افزار رو انتخاب کنید،‌ اما اگر طالب تنوع بیشتری در رشتتون هستید آی‌تی رو انتخاب کنید.

  270. سلام
    من در رشته کامپیوتر تحصیل کردم امسال کنکور دارم بین رشته های مهندسی نرم افزار و سخت افزار در شک و تردیدم اگه ممکنه منو راهنمایی کنید

    1. سلام، مهم‌ترین نکته‌ای که وجود داره علاقه‌ی شماست، اگر به الکترونیک و فیزیک علاقه‌دارید رشته‌ی سخت‌افزار و اگر به برنامه‌نویسی علاقه دارید نرم‌افزار رو انتخاب کنید.

  271. سلام من دیپلوم نقشه کشی دارم
    خواستم بدونم میتونم دانشگاه رشته ایتی بردارم

    1. سلام محمد عزیز
      بله، اگر بتونید در کنکور ریاضی شرگت کنید، بهتره این مورد رو از مشاور مدرسه‌تون بپرسید تا دقیق‌تر راهنمایی‌تون کنند.

  272. سلام مهندس ایا پیش زمینه ای برای یادگیری نیازی برای شبکه ؟؟؟ مثال ریاضی یا فیزیک ؟؟زبان یا…

    1. سلام سجاد عزیز
      به‌طور کلی برای همه‌ی گرایش‌های آی‌تی مهم‌ترین پیش‌نیازی که وجود داره زبان انگلیسی هست، چون شما اگر بخواین اطلاعات کامل و دست اول رو مطالعه کنید باید بتونید منابع زبان اصلی (که اکثرا انگلیسی هستند) رو بخونید، بنابراین بهتره در کنار اینکه مفاهیم مرتبط با آی‌تی و فناوری اطلاعات رو یاد می‌گیرید زبان انگلیسی خودتون رو هم تقویت کنید.

    2. سلام خسته نباشین
      برادر من حدود سه سال پیش ترک تحصیل کرده و قبلا رشته تجربی میخوند ولی نتونست از امتحانات نهایی نمره قبولی بگیره الان میخواد که تو رشته IT مشغول به تحصیل بشه باید از کجا شروع کنه و از چه رشته ای؟

  273. سلام خسته نباشید من پایه دوازدهم رشته تصویر سازی کامپیوتر شاخه کاردانش هستم
    چطوری میتونم مهندسی کامپیوتر انتخاب کنم ؟

    1. سلام سجاد عزیز
      میتونید با شرکت در کنکور ریاضی فیزیک، رشته‌ی مهندسی کامپیوتر رو برای دانشگاهتون انتخاب کنید، البته این برای دوستانی هست که دیپلم ریاضی دارند، برای کاردانش اطلاعات دقیقی ندارم، این مورد رو بهتره از مشاور مدرستون بپرسید تا مطمئن بشید.

  274. باسلام
    من حدود ۱۰ ساله ترک تحصیل کردم
    رشتم علوم انسانی بود دانشگاه مدیریت اموزشی خوندم
    الان میتونم IT یاد بگیرم

    1. سلام دوست گرامی
      بله، محدودیتی در این زمینه وجود نداره و تنها چیزی که می‌تونه این مورد رو مشخص کنه علاقه‌ی شما به تکنولوژی و فناوری اطلاعات هست، معمولا مشاغلی که در زمینه‌ی آی‌تی وجود دارند به علاقه و تخصص احتیاج دارند، اگر فکر می‌کنید به اینجور موارد علاقه دارید، یک تخصص رو انتخاب کنید و شروع به آموزش و یادگیری در اون زمینه بکنید.

  275. سلام . این مطالب عالی بود . آیا مقاله ای دارید که همه ی شغل هایی که به آی تی مربوط میشه رو معرفی کرده باشه ؟

    1. سلام دوست عزیز، ما همیشه سعی می‌کنم مقالات رو در همیار آی‌تی آپدیت نگهداریم و هر چند وقت یکبار محتوای جدیدی رو به مقالات قبلی اضافه می‌کنیم، اما خب نکته‌ای که هست اینه که مشاغل مرتبط با آی‌تی بسیار گسترده هستند، از برنامه‌نویسی گرفته تا طراحی سایت، گرافیک، وب، سئو، تجارت الکترونیک و…
      این اطلاعات جوری نیستند که بشه همشون رو در یک مقاله توضیح داد، اما خب هدف ما این بوده که به‌طور کلی در سایت بتونیم اطلاعات کاملی رو در خصوص آی‌تی به شما عزیزان ارائه بدیم، توصیه من اینه که به سایر مطالب سایت هم سر بزنید و اون‌ها رو مطالعه کنید تا بتونید اطلاعات نسبتا جامعی در این خصوص (فناوری اطلاعات و آی‌تی) به‌دست بیارید.

  276. سلام من پایه دهم هستم دررشته علوم انسانی ایا میتونم تغیررشته بدم ای تی بخونم؟

    1. سلام دوست گرامی
      بله، مهندسی کامپیوتر، یکی از رشته‌های موجود در دوره‌ی کارشناسی (لیسانس) هست، اما خب باید کنکور ریاضی بدید و در نتیجه باید دیپلم ریاضی هم داشته باشید.
      اگر این تغییر رشته براتون امکان‌پذیر باشه، میتونید برای دانشگاه IT هم بخونید.

  277. سلام
    من امسال تازه دیپلم انسانی میگیرم و سوالم اینه که آی تی رو در دانشگاه باید یاد بگیرم یا آموزشگاه های خصوصی؟

    1. سلام مهدی عزیز

      بستگی داره، اگر بتونید در کنکور ریاضی شرکت کنید و رشته‌ی مهندسی کامپیوتر رو قبول بشید می‌تونید در دانشگاه یاد بگیرید، به‌طور کلی دانشگاه یک دید آکادمیک بهتون میده که تا حدودی میتونه مفید باشه، در خصوص آموزشگاه هم باز انتخابش با خودتونه، می‌تونید در اون زمینه‌ای که بهش علاقه‌مند هستید (مثلا برنامه‌نویسی، طراحی سایت، شبکه یا…) در کلاس‌های خصوص شرکت کنید، اما به‌طور کلی بیشتر مباحث مرتبط با آی‌تی به‌گونه‌ای هست که خودتون باید کار کنید و می‌تونید از منابع مختلفی مثل اینترنت اون‌ها رو یاد بگیرید.

      توصیه من شما این هست که تحصیلات دانشگاهی رو ادامه بدید (اگر واقعا به آی‌تی علاقه دارید، همون آی‌تی رو انتخاب رشته کنید) و در کنار تحصیلات آکادمیک، خودتون با توجه به علاقه‌تون مطالعه کنید و به صورت عملی کار کنید تا یاد بگیرید، مهم‌ترین نکته علاقه هست، اگر علاقه داشته باشید دیگه فرقی نمی‌کنه تحصیلاتتون چی باشه.

  278. سلام سوالی داشتم از حضورتون آیا فناوری اطلاعات همون IT هست؟

    1. سلام خدمت شما، محمدرضای عزیز
      بله، در حقیقت واژه‌ی “فناوری اطلاعات” معادل فارسی Information Technology هست که اختصارا اون رو IT (آی‌تی) هم میگن.

    2. سلام ببخشید برای ای تی از رشته ریاضی کنکور بدیم خوبه یا هنرستان

    3. از طریق کنکور آی‌تی می‌تونید در ادامه دوره‌ی کارشناسی رو به‌صورت کارشناسی پیوسته (یعنی طی ۴ سال به صورت مستقیم مدرک فوق‌لیسانس) بگذرونید

  279. من دیپلم دارم ایا میتونم آی تی رو یاد بگیرم وبه وسیله ان کسب درامد کنم ممنون

    1. سلام
      بله دوست عزیز، اما نکته‌ای که باید مورد توجه قرار بدید اینه که دنیای آی‌تی بسیار گسترده هست، شما در ابتدا باید زمینه‌ی کاری مورد علاقه‌ی خودتون رو انتخاب کنید (برنامه‌نویسی، گرافیک، شبکه و…) و بعد از اون اقدام به یادگیری مباحث مورد نیاز کنید.

    2. سلام من پایا نهم هستم به ای تی علاقه دارم از کدام رشته میتونم وارد ای تی شوم . سپاس از زحمات شما

    3. سلام دوست عزیز، شما باید در کنکور ریاضی‌فیزیک شرکت کنید و رشته‌ی مهندسی کامپیوتر رو انتخاب کنید برای دانشگاه‌تون.

  280. عالی بود . ساده و روان نوشته شده که بهترین حسن است . و یک انرژی خالصه در نوشته هایتان نهفته است . برایتان از خدای منان بهترین ها را آرزو می کنم . و همینطور برایتان تبلیغ خواهم کرد.

    1. سلام
      از لطف شما سپاسگزاریم دوست عزیز، خوشحالیم که این آموزش برای شما مفید بوده.

    2. سلام اقای گوهری ممنون‌میشم راهنماییم‌کنید.من رشتم وکالته و علاقه دارم به it ولی به خاطر ریآضیش میترسم .الان یه موقیعت واسم برای مهاجرت پیش اومده it هم اونجا خیلی کاربرد داره.میخاستم بدونم‌من ریاضیم ضعیفه میتونم توش موفق باشم؟واسم‌سنگین‌نیس؟ب خود کار علاقه دارم ترسم از ریاضیشه.بعد این‌که بخام تو بیرون خصوصی اموزش ببینم کجا باید مدرک‌ معتبر بگیرم که واسه مهاجرت قبولش کنن؟

    3. سلام، خیر مشکلی نیست، برنامه‌نویسی صرفا به منطق ریاضی احتیاج داره و برای تحصیل در این رشته به مشکلی بر نمی‌خورید، اما در خصوص مدرک و پذیرش متاسفانه من اطلاعی ندارم و باید این موضوع رو از همون‌جایی که قصد پذیرش دارید بررسی کنید، بعضی از شرکت‌ها صرفا از دانشگاه‌های خاصی بورسیه می‌پذیرند، بعضی هم براشون مهارت مهمه و توجهی به مدرک شما ندارند.

    1. سلام مرسی بابت سایت خوبتون
      من رشتم تجربیه میتونم از طریق کنکور تجربی مهندسی آتی بخونم؟

    2. سلام رهای عزیز، برای اینکه مهندسی آی‌تی بخونید باید در کنکور ریاضی شرکت کنید.

  281. سلام واقعا ازتون ممنونم که علم واطلاعات دنیای کامپیوتر را به رایگان در اختیار عموم قرار میدین

    1. سلام و سپاس از همراهی شما دوست گرامی.
      نظرات و بازخوردهای شما به ما دلگرمی میده.
      شاد و موفق باشید

    2. سلام اقای گوهری‌ممنون‌میشم‌جوابمو بدید
      من رشتم‌وکالت هست و الان یه موقعیتی واسم برای مهاجرت پیش اومده و در اون کشور IT خیلی خوب قبول میکنن
      دوس داشتم برم It یا برنامه نویسی ولی از ریاضیش ترسیدم
      ریاضیم یکم ضعیفه.وکالتتم میخان ادامه بدم.میخاستن بدونم من ک ریاضیم ضعیف این رشته واسم خیلی سنگیته؟میخام ب صورت خصوصی بیرون اموزش ببینم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *