دنیای تجارت الکترونیک

دنیای تجارت الکترونیک

فن آوری اطلاعات و تجارت الکترونیک
دنیای تجارت الکترونیک

دنیای تجارت الکترونیک

فن آوری اطلاعات و تجارت الکترونیک

شهر تبریز ، شهر نمونه گردشگری سال 2018 در میان کشورهای اسلامی

شهر تبریز یک بار دیگر توانست برتری خود را به رخ جهانیان بکشد؛ پیش از این، در مهرماه امسال با هنر فرش خود در عرصه جهانی درخشید و «شهر جهانی بافت فرش» شد و دو روز پیش، به‌عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 انتخاب شد.

انتخاب شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی از سال 2015 و به پیشنهاد سازمان کنفرانس اسلامی معروف به سازمان همکاری کشورهای اسلامی کلید خورد. این سازمان که با 57 کشور، دومین سازمان بین دولتی پس از سازمان ملل متحد است، از تمامی کشورهای عضو درخواست کرد که به منظور معرفی شهرهای نمونه گردشگری جهان اسلام، یکی از شهرهای خود را به‌عنوان نماینده آن کشور برای انتخاب شهر نمونه گردشگری سازمان همکاری اسلامی معرفی کنند که دو شهر تبریز و یزد با توجه به ظرفیت‌ها و شرایط، مد نظر این سازمان به‌عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران معرفی شد. پیش از این شهرهای قدس و قونیه به ترتیب به‌عنوان شهرهای نمونه گردشگری سال‌های 2015 و 2016 انتخاب شده بود و جلسه انتخاب شهرهای نمونه گردشگری برای سال‌های 2017 و 2018 طی روزهای گذشته در کشور آفریقایی نیجر برگزار شد.

رئیس هیات اعزامی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که به منظور حضور در اجلاس کارشناسان ارشد نهمین کنفرانس وزیران گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی، به کشور آفریقایی نیجر سفر کرده بود، دراین باره به جام‌جم می‌گوید: در این اجلاس که سه‌شنبه (1 دی 1394) در شهر نیامی، پایتخت جمهوری نیجر برگزار شد، تبریز به‌عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 انتخاب شد.

تبریز و یزد؛ نامزدهای ایران

اسدالهو درویش امیری با اشاره به این که اجلاس مذکور به ریاست نمایندگان کشور عربستان برگزار شد، می‌افزاید: شهر مدینه در عربستان سعودی نیز به‌عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی برای سال 2017 انتخاب شد.

وی با اشاره به دفاع و حمایت بسیاری از نمایندگان کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی نظیر عراق و بنگلادش از میزبانی تبریز یادآور می‌شود: کشور ایران طی سال گذشته دو شهر تبریز و یزد را برای انتخاب به کنفراس اسلامی معرفی کرده بود که هر دو شهر از شاخص‌ها و معیارهای مورد نظر کنفرانس، شامل مواردی همچون تعداد آثار تاریخی فرهنگی اسلامی، میزان توسعه یافتگی زیرساخت‌ها، روستاهای هدف گردشگری و.... برخوردار بودند، با این حال از آنجا که تبریز از نظر این شاخص‌ها برجسته‌تر بود، انتخاب این شهر در کنفرانس اسلامی به تصویب رسید.

درویش امیری با اشاره به توسعه یافتگی تبریز به لحاظ زیرساخت‌های گردشگری، روستاهای هدف گردشگری، تعداد خانه‌ها و مساجد تاریخی، تعداد آثار ثبت ملی و جهانی و رشد سالانه گردشگران داخلی و خارجی، می‌گوید: بر اساس آمار، رشد گردشگری داخلی تبریز در سال گذشته 25 درصد و رشد گردشگری خارجی این شهر 35 درصد بوده است. نگاهی به آمار تعداد گردشگران خارجی ورودی به تبریز طی سال‌های 91 و 92 نیز که به ترتیب 480 هزار نفر و 670 هزار نفر بوده، گویای این رشد سالانه است.

معاون امور مجلس، حقوقی و امور استان‌های میراث فرهنگی به تاثیرات مادی و معنوی این انتخاب برای کشورمان و همچنین شهر تبریز اشاره کرده و می‌افزاید: علاوه بر افتخار فرهنگی معنوی و همچنین معرفی و پررنگ شدن نام تبریز و ایران در جهان و بین کشورهای اسلامی و همچنین پیامدهای مثبت مستقیم و غیرمستقیم آن نظیر رونق گردشگری و به دنبال آن رونق اقتصادی کشورمان به‌ویژه شهر تبریز، ظاهرا این کنفراس یک جایزه ویژه و امتیاز بین‌المللی به صورت اعطای برخی تسهیلات و امکانات برای شهر انتخاب شده منظور می‌دارد.

تبریز؛ شهری با بهترین شاخص‌های گردشگری

در همین حال مدیرکل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز به شاخص‌های انتخاب شهر برتر گردشگری کشورهای اسلامی اشاره کرده و به جام‌جم می‌گوید: اطلاعات طبیعت و سایت‌های گردشگری، رشد پایدار در زمینه تعداد گردشگران ورودی به شهر در یک بازه زمانی مشخص، درآمد گردشگری شهر، تعداد موزه‌ها، مراکز هنری، فرهنگی و آثار تاریخی و اسلامی، آخرین نمایشگاه‌های گردشگری و جشنواره‌های مختلف از جمله محصولات کشاورزی، صنایع دستی و تولیدات عشایری، رویدادهای گردشگری شهر در طول سال معرفی شده به‌عنوان کاندیدا، تعداد هتل‌ها و مراکز تفریحی، در دسترس بودن زیرساخت‌های پایه، سهل بودن سیستم حمل و نقل و دسترسی روادید (فرآیند صدور روادید)، قابل دسترس بودن اطلاعاتی در مورد شهر در سطح منطقه و بین‌المللی از جمله فاکتورهای مد نظر برای انتخاب شهر نمونه گردشگری است.

فرزین حق‌پرست با بیان این‌که تبریز تقریبا در تمامی این شاخص‌ها سرآمد است، می‌افزاید: این شهر علاوه بر برخورداری از یک اثر ثبت جهانی شده (بازار بزرگ تبریز )، از 1759 اثر ثبت ملی شده، 17 موزه و 300 خانه تاریخی نیز برخوردار بوده و شهر ربع رشیدی، اولین شهرک دانشگاه اسلامی در جهان اسلام با قدمت 700 سال نیز در این شهر واقع شده است.

وی به برگزاری انواع جشنواره نظیر جشنواره‌های گل‌محمدی، آدم‌برفی، تخم‌مرغ‌های رنگی و... همچنین نمایشگاه‌هایی نظیر صنایع دستی و... در این شهر اشاره و خاطرنشان می‌کند: درآمد گردشگری شهر تبریز در سال گذشته حدود صد میلیارد تومان بوده که مربوط به بخش‌هایی همچون درآمد هتل‌ها و اماکن اقامتی، رستوران‌ها و غذاخوری‌ها، پارک‌های تفریحی، موزه‌ها، جشنواره‌ها و بازار بزرگ تبریز است.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی به پیامدهای انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام نیز اشاره کرده و می‌گوید: رونق صددرصدی گردشگری داخلی و خارجی و ترویج گردشگری حلال، افزایش سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف، افزایش میزان اشتغال و کارآفرینی و توسعه زیرساخت‌های گردشگری از جمله پیامدهای مثبت این انتخاب است که نصیب شهر تبریز و همچنین کشورمان خواهد شد
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد